دیدار با علی شریعتی در خانه موزه‌اش

خانه دکتر علی شریعتی باتوجه شخصیت علمی، اجتماعی و ملی وی که مدتی در آن ساکن بوده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش ایمنا، خانه موزه دکتر علی شریعتی در یکی از کوچه های خیابان جمالزاده تهران واقع است و در تاریخ ۲۷ مرداد ۸۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این خانه حدفاصل سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ ساخته شد. در سال ۱۳۷۷ پس از تصویب لایحه ای در مجلس مبنی بر تغییر کاربری منازل اندیشمندان به خانه موزه، این خانه با اشیاء، مبلمان، و لوازم موجود به قیمت وقت یعنی ۱۲۰ میلیون تومان قیمت گذاری و از سوی شهرداری منطقه ۶ تهران خریداری شده بود. این خانه که در سال ۱۳۵۲ توسط همسر علی شریعتی خریداری شد و تا سال ۱۳۷۶ که توسط شهرداری تهران به مجموعه فرهنگی و موزه تبدیل شد، محل زندگی خانواده شریعتی بود.


علی شریعتی به علت دستگیری‌های فراوان، مجموعاً ۲ سال در این خانه زندگی کرد. آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، یک بار پس از آزادی از زندان، برای دادن خبر سلامتی دکتر شریعتی، که ایشان نیز در همان زندان بودند، به این خانه رفتند و با خانواده علی شریعتی گفت‌وگو کردند. این خانه صرفاً به لحاظ شخصیت علمی، اجتماعی و ملی وی که مدتی در آن ساکن بوده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و فاقد ارزش معماری یا تزیینات و طراحی ویژه است.

خانه علی شریعتی در ۲ طبقه ساخته شده و حیاط آن در سمت جنوب قرار گرفته است. در طبقه اول، آشپزخانه، سرویس‌ها، هال و اتاق پذیرایی قرار دارد و طبقه دوم نیز به همین شکل طراحی شده است. در قسمت شمالی طبقه دوم، اتاق کار و کتابخانه شخصی دکتر شریعتی قرار داشته است. از جمله آثاری که در این بنا نگهداری می‌شود می ‌توان به اسناد و مدارکی از دوران تحصیل، مکاتبات محرمانه ساواک درباره فعالیت‌ های وی و نیز بازنشستگی اجباری وی با سمت معلم اشاره کرد. در کتابخانه موزه، آثار او و نیز کتاب‌ هایی که درباره وی نوشته شده فراهم آمده است. در داخل حیاط خانه شریعتی اتومبیل سرمه‌ای رنگ «مسکوویچ» وی با شماره شهربانی ۳۲۲۵۹- مشهد پارک شده است.

خانه دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۷۶ ازسوی شهرداری تهران به عنوان خانه موزۀ دکتر علی شریعتی تغییر کاربری یافت و در سال ۱۳۸۲ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۷۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. خانه موزه دکتر علی شریعتی در تهران، خیابان جمال‌زاده شمالی، نرسیده به خیابان فاطمی واقع است.

کد خبر 328863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.