آموزش های دوران بارداری؛ راهکاری مناسب برای افزایش خودباوری در زنان

زایمان فیزیولوژیک، طی شدن روند طبیعی زایمان بدون هیچ گونه دخالت دارویی و پزشکی است که با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مادران، می توان آن ها را به انجام زایمان طبیعی تشویق کرد. آموزش های دوران بارداری و برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان راهی مناسب برای افزایش خودباوری زنان است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بارداری و زایمان یک فرآیند طبیعی است که به دنبال آن مادر دچار تغییرات جسمی و روحی می شود که در صورت حمایت این دوران بدون عارضه سپری خواهد شد. این در حالی است که اگر مادر حمایت نشود این تغییرات می تواند اثرات نامطلوبی بر روی مادر و جنین بگذارد.عدم آگاهی و ترس از ناشناخته های دوران بارداری باعث ایجاد اضطراب در مادران می شود که با افزایش ترشح هورمون های استرس، احتمال زایمان زودرس، عدم پیشرفت زایمان و تولد نوزاد کم وزن بیشتر می شود.

در خصوص آموزش های دوران بارداری و برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان گفتگویی داشتیم با "افسراسدیان"، کارشناس برنامه سلامت مادران که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

در خصوص آموزش های دوران بارداری توضیح دهید و اینکه شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان چه مزایایی برای مادران باردار دارد؟

آموزش های دوران بارداری و برگزاری کلاس های آمادگی برای زایمان، راهکار مناسبی برای ایجاد احساس خودباوری در مادر باردار، پیشگیری از سزارین غیر ضروری، کاهش ترس و درد زایمان و تمایل به انجام زایمان طبیعی و فیزیولوژیک است. همچنین مادر باردار با شرکت در این کلاس ها به انجام زایمان به روش طبیعی تمایل بیشتری پیدا می کند.

در واقع شرکت در کلاس های آمادگی برای زایمان و بهره مند شدن از آموزش های دوران بارداری باعث کاهش تقاضای سزارین و تمایل به انجام زایمان طبیعی می شود. بنابراین با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مادران، می توان آن ها را به انجام زایمان طبیعی تشویق کرد.هدف نهایی این کلاس ها بهبود سبک زندگی در بارداری، حین زایمان و تولد نوزاد است که برپایه حفظ حقوق طبیعی مادر و جنین استوار است.

نقش این کلاس ها در کاهش نگرانی های دوران بارداری چیست؟

شرکت در این کلاس ها منجر به از بین رفتن درد زایمان نخواهد شد، زیرا طبیعت زایمان درد است .اما آموزش ها به مادر کمک می کند تا بارداری سالم تر و با عارضه کمتری داشته باشد. ضمن اینکه مادر باردار با کسب مهارت های خودمراقبتی و مدیریت ذهن و جسم قادر خواهد شد تا از پویایی جسمی و روانی برخوردار شود. همچنین با ذهنیت مثبتی که مادر از درد زایمان کسب خواهد کرد نگرانی های وی در بارداری کاهش یافته و در مهم ترین تجربه زندگی خود نقش فعال خواهند داشت .

آموزش های دوران بارداری از چه زمانی آغاز می شود و چه مدت طول می کشد؟

شرکت کنندگان در کلاس را مادران باردار، همراه زنان باردار (مادر، خواهر، دوست، مامای همراه) و همسر شامل می شود. کلاس ها از نیمه دوم بارداری(هفته ۲۰) برای هر مادر باردار شروع می شود و در هفته ۳۷ به پایان می رسد. تعداد کلاس ها هشت جلسه است، به گونه ای که جلسه های اول تا هشتم در هفته های ۲۱تا ۲۳ ، ۲۴ تا ۲۷ ، ۲۸تا ۲۹ ، ۳۰تا ۳۱ ، ۳۲ تا ۳۳ ، ۳۴ تا ۳۵ و هفته های ۳۶ و ۳۷ بارداری برگزار می شود .

 هر جلسه ۹۰ دقیقه است که در آن ۴۵ دقیقه به مباحث تئوری و پرسش و پاسخ ، ۴۵ دقیقه ورزش های دوران بارداری، تکنیک های تنفسی صحیح، اصلاح وضعیت بدن ، ماساژ درمانی ، تن آرامی و نمایش فیلم های آموزشی وبازدید از محل زایشگاه اختصاص داده می شود. در جلسات سوم و هشتم (هفته های ۲۸تا ۲۹ و ۳۷ ) بهتر است علاوه بر همراه ، همسر نیز حضور داشته باشد.

افرادی که در این کلاس ها شرکت می کنند باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

افرادی که دراین کلاس ها شرکت می کنند باید گواهی سلامت خود را که از طرف پزشک متخصص زنان ، پزشک و یا کارشناس مامایی شاغل مراکز سلامت یا پایگاه بهداشتی صادر گردیده به همراه داشته باشند.  به همراه داشتن این گواهی الزامی است . همچنین مادران باید هیچ گونه ممنوعیتی جهت انجام ورزش های دوران بارداری نداشته باشند. مادران باردار از هفته ۲۰ با معرفی نامه از مراکز بهداشتی درمانی در کلاس ها ثبت نام نموده و در هشت جلسه شرکت  می کنند.

 در هر کلاس حداکثر ۱۰ زن باردار و همراهش (همسر، مادر، خواهر، دوست....) شرکت می کنند. مطالب تئوری و تمرین های عملی به صورت گروهی در کلاس  اجرا می شود. در پایان هر جلسه نیز فیلم آموزشی مربوط به همان جلسه  نمایش داده می شود .

وسایل آموزشی مورد نیاز در این کلاس ها چیست؟

وسایل آموزشی را کتاب آموزشی "آموزش های دوران بارداری و آمادگی برای زایمان " که به همراه لوح فشرده که در اختیار شرکت کنندگان قرارمی گیرد، فیلم آموزشی، پخش صوت، نوار موسیقی ، پوستر ، توپ تولد ، حلقه هولاهوپ، وایت بورد، ویدئو، تلویزیون تشکیل می دهد.

در پایان دوره به مادران گواهینامه اعطا می شود و مادران می توانند یکی از مراکز ی که درآنجا زایمان فیزیولوژیک انجام می شود را جهت زایمان انتخاب کرده و مراجعه کنند.

اصول کلاس های آمادگی برای زایمان و اهداف این کلاس ها شامل چه مواردی است؟

اصول کلاس شامل دادن اطلاعات دقیق به منظور کاهش ترس و اضطراب، یادگیری تکنیک های ریلکسیشن، کنترل عضلات ، تکنیک تنفس و ایجاد یک محیط آرام و حمایت کننده از مادر است.

اهداف کلاس های آمادگی برای زایمان شامل دادن اطلاعات به منظور کاهش استرس و هیجان، افزایش اطلاعات درمورد برنامه های مراقبتی و بهداشتی دربارداری، زایمان و نگهداری کودک، کاهش اضطراب و اصلاح  تفکرات نادرست و کسب مهارت برای مقابله با درد، آموزش مهارت های عصبی و عضلانی، کمک به مادر برای کاهش وکنترل درد با حداقل استفاده از دارو، کاهش مصرف دارو در مرحله قبل از شروع زایمان و زایمان، افزایش اعتماد به نفس، مستحکم کردن ارتباط اعضای خانواده، آماده کردن پدر و اعضای خانواده، تطابق مناسب با دوره پس از زایمان، آموزش روش های تنظیم خانواده، کمک  به والدین برای کسب تجربه خوشایند و شیردهی موفق است.

به عنوان پرسش آخر خصوصیات کلاس های آمادگی برای زایمان چیست و این کلاس ها در چه مکان هایی برگزار می شود؟

کلاس های آمادگی برای زایمان مرتبط با اهداف، ساده و قابل فهم بوده و تاکید بر عوامل روحی، رفتارها و نقش والدی دارد. مکان برگزاری کلاس ها شامل مراکز بهداشتی دولتی، بیمارستان ، زایشگاه و مرکز مشاوره خدمات مامائی خصوصی است.

کد خبر 328784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.