عزم جهانی حمایت از برجام است

دومینیک ریستوری، مدیر کمیسیون انرژِی اتحادیه اروپا در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین المللی ایران و اتحادیه اروپا در اصفهان گفت: ایران به جهان اثبات کرده که به تعهدات خود در برجام متعهد است و عزم جهانی نیز بر این است که از برجام حمایت کند.

به گزارش ایمنا به نقل از ایسنا،  دومینیک ریستوری، امروز (سه‌شنبه) در سومین سمینار سطح بالای همکاری‌های بین المللی ایران و اتحادیه اروپا با موضوع "همکاری های هسته‌ای: پیشرفت‌ها و چشم اندازها" که در هتل عباسی اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: امیدواریم گام های بعدی نشان دهنده تداوم همکاری ما باشد. عزم جهانی بر این است که ابتدا از برجام حمایت کند و ثانیا برای افزایش همکاری ها در زمینه انرژی هسته است و به صورت کلی در زمینه انرژی جلسات بسیار خوبی در تهران داشته ایم.

وی در خصوص اجرای کامل برجام و نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در این زمینه  گفت: آژانس متعهد است که بر روی اجرای برجام  نظارت کند و خیلی خوشحالم بگویم تاکنون آژانس گفته است ایران به صورت کامل تعهدات خود را اجرایی کند. در ملاقلات با آقای آمانو ایشان به من گفت ایران به صورت کامل به تعهدات خود عمل کرده است. مدیر کمیسیون انرژِی اتحادیه اروپا تصریح کرد: به خاطر اینکه پیوست سه برجام اجرایش برای ایران مهم است، امیدوارم ایران آن را درست اجرا کند. ایران به تعهدات خود پایبند است و می تواند به صورت داوطلبانه قسمت هایی از این پیوست را اجرایی کند و این ضمانت ما را در زمینه کنترل موادی که استفاده دوگانه دارند بیشتر می کند.

ریستوری خاطر نشان کرد: آژانس انرژی اتمی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده  و این بسیار عالی و ضروری است و ایران نیز به جهان اثبات کرده که متعهد است. وی ادامه داد:  فرانسه در اتحادیه اروپا بزرگترین استفاده کننده از انرژی هسته ای است. 120 مگاوات انرژی از نیروگاه هسته ای تولید می‌کنیم. اتحادیه اروپا سعی می کند تمام استانداردهای ایمنی را رعایت کند. هم‌چنین در فرآیند غنی سازی فرانسه جز نخستین کشورهایی است که تکنولوژی در زمینه غنی سازی را اجرایی کرد و در این زمینه تجارب بسیار ارزشمندی داریم.

مدیر کمیسیون انرژِی اتحادیه اروپا با بیان اینکه امروز انرژی هسته ای 26 درصد برق اتحادیه اروپا را تامین می کند، گفت: اتحادیه اروپا پیشگام استفاده از انرژی تجدید پذیر است و 56 درصد انرژی خود را از این طریق تامین می‌کند و این امر در کاهش گازهای گلخانه ای بسیار موثر است. ریستوری خاطر نشان کرد: اتحادیه اروپا پیشرفته ترین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری را در بخش ایمنی در تاسیسات هسته‌ای را دارد و ما در این زمینه گام های بسیار مهمی را برداشته ایم و سعی می کنیم تجربه خود را به دیگران منتقل کنیم تا بهترین و بالاترین استاندارد در این زمینه اجرایی شود.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در زمینه پسماندهای سوخت هسته ای نیز فعال بوده است، اظهار کرد: این یک گام رو به جلو است زیرا یک چهارچوب قانونی می‌تواند در ارتقا استانداردهای ایمنی هسته ای کمک کننده باشد.این موضوع برای اتحادیه اروپا بسیار ارزشمند است و  خوشبختانه همکاری ها  در این زمینه میان اتحادیه اروپا و ایران هم روبه گسترش است و با تمام توان تجربه خود را به این کشور منتقل خواهیم کرد.

کد خبر 328752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.