جشنواره گل و گیاه، ماهی های زینتی و مشاغل خانگی در ایستگاه بیست و ششم

بیست و ششمین جشنواره گل و گیاه، ماهی های زینتی و مشاغل خانگی از ۲۹ آبان تا ۱۷ آذرماه سال جاری به همت سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان در بازار مرکزی گل و گیاه واقع در خیابان همدانیان برگزار می شود.

به گزارش ایمنا، هر ساله همزمان با بازگشایی مدارس به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی در بین دانش آموزان و خانواده های آنها، افزایش فرهنگ استفاده از گل و گیاه و آشنایی با مزایا و تاثیرات روحی و روانی گلها، همچنین حمایت از تولیدگنندگان گل و گیاه و ماهیان زینتی و مشاغل خانگی، جشنواره ای در محل بازار گل و گیاه شهرداری اصفهان برگزار می شود.

در این جشنواره تولیدکننده و پرورش‌دهندگان گل و گیاه از استان‌های مختلف کشور حضور داشته و جدیدترین تولیدات خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

حضور تولید کنندگان ماهی های زینتی و همچنین تولید کنندگان مشاغل خانگی که بیشتر از زنان سرپرست خانوار می باشند، از نقاط برجسته این جشنواره است.

از اهدف مهم برگزاری این جشنواره فرهنگ‌سازی و آشنایی با کاشت و تولید گل‌ و گیاه از سنین پایه، آشنایی و حمایت از مشاغل خانگی و همچنین تولیدکنندگان ماهی های زینتی است.

 در بیست و ششمین جشنواره گل و گیاه انواع گل‌های شاخه بریده و آپارتمانی، کاکتوس، درختان و درختچه‌های مثمر و غیر مثمر، گل‌های فصلی، بذر و انواع گلدان‌های سفالی و پلاستیکی عرضه شده است.

همچنین کالاهایی مانند گل‌های خشک، ظروف میناکاری شده، چرم‌های طراحی و نقاشی شده و دیگر اقلام مربوط به مشاغل خانگی و انواع ماهی های زینتی و صنایع وابسته آن در معرض دید شهروندان قرار می گیرد.

از جمله برنامه های جنبی در این جشنواره علاوه بر عرضه مستقیم و بدون واسطه تولیدات تولید کنندگان، اجرای تئاتر با موضوع نگهداری گل و گیاه و آشنایی با انواع گلها و خواص آنها برای دانش آموزان و کودکان شرکت کننده در جشنواره است تا فرهنگسازی لازم برای سنین پائین انجام شود.

از ویژگی خاص این جشنواره می توان به فضاسازی محیط بازار با المان های گل آرایی شده مرتبط با کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

همچنین اهداء۲۰ هزار گلدان از انواع گلهای آپارتمانی به دانش آموزان به همراه بروشور روش نگهداری، اهدا ۱۰ هزار بسته کارت های مشاغل به منظور معرفی و آموزش ۳۵ رشته از مشاغل خانگی، انجام مشاوره و معرفی قسمت های مختلف بخش مشاغل خانگی همراه با توضیحات کامل توسط کارشناس مشاغل خانگی  از دیگر  فعالیت های جنبی این جشنواره می باشد.

همچنین با توجه به اینکه جشنواره بیست و ششم در راستای فرهنگ سازی استفاده از گل و گیاه در میان کودکان و نوجوانان است، پیرو هماهنگی صورت گرفته با اداره کل آموزش و پرورش در راستای حضور دانش آموزان در محل برگزاری جشنواره و حضور در محل بازار گل و گیاه به عنوان بخشی از ساعات آموزشی و تفریحی، ۱۲ دستگاه اتوبوس گل آرایی شده برای  انتقال دانش آموزان از نقاط مختلف شهر به محل برگزاری جشنواره تدارک دیده شده است.

نکته مهم و خاص در برگزاری این جشنواره حضور فعال بخش خصوصی و تولید کنندگان گل و گیاه می باشد به گونه ای که کلیه هزینه های این جشنواره بر عهده بخش خصوصی بوده و سازمان میادین به عنوان متولی این جشنواره نقش حمایتی و نظارتی بر عهده دارد.

در این جشنواره ۱۶۰ غرفه  در ارتباط با گل و گیاه، ۳۵ غرفه مشاغل خانگی و ۱۰ غرفه ماهی زینتی به فعالیت می پردازند.

بیست و ششمین جشنواره گل و گیاه از تاریخ ۲۹ آبانماه به مدت ۲۰ روز در محل بازار گل و گیاه سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان واقع در خیابان جی، خیابان همدانیان برگزار می شود و شهروندان می توانند از ساعت ۸ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۲۰ جهت بازدید به این بازار مراجعه کنند.

بازار گل و گیاه شهرداری اصفهان تحت نظارت سازمان میادین شهرداری اصفهان

طی چند سال گذشته سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان علاوه برایجاد بازارهای روز به منظورعرضه و فروش انواع تولیدات کشاورزی(میوه وتره بار)، فرآورده های لبنی، محصولات پروتئین و سایر نیازهای ضروری مردم اقدام به ایجاد بازار گل و گیاه کرده است، بازاری که در مدت فعالیتش به یکی از بازارهای پر رونق شهر تبدیل شده است.

فعالیت این بازار از خردادماه سال ۱۳۸۷ با حضور هفت تولید کننده آغاز شد که در حال حاضر تعداد بهره برداران از هفت نفر در زمان افتتاح به ۱۰۵ نفر تولید کننده و ۱۵۴ غرفه در سال ۹۶ رسیده و به جز تولید کنندگان اصفهانی؛ تولید کنندگانی از استان های تهران، فارس، کهگلویه و بویر احمد، مرکزی، مازندران و گیلان نیز در بازار گل و گیاه اصفهان مشغول به  فعالیت می باشند.

ایجاد بازارگل و گیاه سبب شده تا با حذف واسطه های اضافی و ارتباط بدون واسطه بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان قیمت ها واقعی تر شده و درآمد حاصل از فروش مستقیما نصیب  تولید کنندگان شود، درآمدی که از سوی تولیدکننده در جهت تقویت، توسعه و ارتقا کیفیت و تولید مجدد هزینه می شود.

تنوع محصولات موجود در بازار شامل انواع گل های گلدانی، فصلی، باغچه ای، آپارتمانی، کاکتوس، انواع گل های شاخه بریده، درختان و درختچه های مثمر و غیر مثمر، گل های خشک، کود، سم، بذر، ادوات باغبانی، ابزار آلات تزیین، انواع گلدان، خاک برگ وغیره که به لحاظ رقابتی بودن فضا، محصولات با  بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. حضور مستقیم تولید کننده در بازار فروش سبب شده تا تولید کنندگان نسبت به نیاز بازار به عرضه و تقاضای محصول اطلاعات درست داشته و با  آگاهی کامل نسبت به تولید برنامه ریزی کنند.

  اکنون بازار گل و گیاه اصفهان بخش قابل توجهی از نیاز بازار گل استان های جنوبی کشور را تامین می کند به طوری که درخواست برای خرید بیش از تولید استان است.

بی شک یکی از مهم ترین علل این رشد در فعالیت گلخانه های اصفهان، ایجاد بازار گل و گیاه و فراهم آمدن شرایط مناسب برای فعالیت در این زمینه بوده است.  

این بازار علاوه بر جلوگیری از نابودی یک صنعت رو به افول در استان، موجب توانمندسازی آن شده و خوشبختانه در حال حاضر تولیدکنندگان فعال در این بازار در حال توسعه سطح زیر کشت گلخانه های خود و اشتغال زایی روز افزون هستند.

در حال حاضر این بازار با برگزاری ۲۵ جشنواره مداوم  برای فرهنگ سازی در مقاطع مختلف اعم از آموزش و پرورش(سنین پایه)، خانواده ها و عموم مردم، گل را که به عنوان یک کالای لوکس در ذهن مردم شناخته می شد به عنوان یکی از کالاهای ضروری سبد خانوار معرفی کرده است؛ که این امر نتیجه فرهنگسازی و برگزاری جشنواره های متعدد می باشد.

مجموعه ماهی های زینتی

سازمان با ایجاد مجموعه ماهیان زینتی به عنوان اولین مجموعه رسمی در کشور با حمایت از  بهره برداران توانمند در عرصه تولید و پرورش انواع ماهیان آب شیرین و آب شور توانسته نقش چشمگیری در جلو گیری از سوء استفاده واسطه ها ایفا کرده و با عرضه مستقیم این ماهی ها و نیز ارائه ابزار و تجهیزات مرتبط با نگهداری و پرورش آنان در جهت حمایت از تولید کنندگان و کاهش قیمت عرضه ایفای نقش نماید.

مجموعه مشاغل خانگی

امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده وغیره اشاره کرد.

سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری به منظور ساماندهی مشاغل خانگی و حمایت از زنان سرپرست خانوار با ایجاد بازار مشاغل خانگی توانسته است زمینه اشتغال مستقیم  بیش از ۶۰ نفر از تولید کنندگان مشاغل خانگی که بیشتر آنها از زنان سرپرست خانوار می باشند را فراهم آورد که در این راستا توانسته اند با استفاده از خلاقیت و تلاش خود و تلفیق آن با هنرهای دستی محصولاتی زیبا در راستای امرار معاش تولید کنند و نسبت به فروش آنها به قیمت مناسب اقدام نمایند که خوشبختانه با استقبال مناسب شهروندان روبرو شده است.

در این مجموعه  محصولاتی همچون مینیاتور، تذهیب، گل های مصنوعی، انواع چرم، تابلوهای نقاشی، انواع سفره های هفت سین، نقاشی روی پارچه، انواع بافت وغیره را به شهروندان ارائه می کند.

کد خبر 328709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.