قاتل خاموش را به منازل خود دعوت نکنید

با شروع شدن فصل خزان شهروندان وسایل گرمایشی منازل خود را نصب می کنند اما متاسفانه عدم توجه آنان به نصب صحیح این وسایل گرمایشی باعث می شود تا درب منازل خود را برای مهمان ناخوانده "قاتل خاموش" باز کنند و یک عمر در حسرت و پشیمانی بسوزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همه ساله با سرد شدن هوا مهمترین عاملی که موجب نگرانی در بین آحاد مردم می شود حوادث ناشی از گازگرفتگی در روزهای سرد سال و انتشار خبرهای ناراحت کننده ای مبنی بر مرگ یک فرد یا اعضای یک خانواده است.

آمار تعداد فوت شدگان بر اثر گازگرفتگی نشان دهنده میزان توجه پایین مردم به مسائل آموزشی و عدم رعایت نکات ایمنی در فصل سرما است و مسمومیت با گاز مونواکسید کربن به عنوان قاتل نامرئی ، کشنده ترین مسمومیت غیر عمدی در کشور محسوب می شود، قاتلی که اگر توصیه های کارشناسی در نصب وسایل گرمایشی و گازسوز به درستی مراعات شود دیگر امکان مرگ آفرینی نخواهد داشت.

یکی از مادرانی که دخترش را در اثر حادثه گازگرفتگی از دست داده به خبرنگار ایمنا می گوید: دخترم برای درس خواندن به اتاق خودش رفت و درب اتاقش را بست تا به دور از شیطنت های خواهر کوچکترش درسش را بخواند. اما پس از چند ساعت احساس کردم او هنگام درس خواندن خوابش برده به خاطر همین رفتم که او را بیدار کنم زمانی که در اتاق او را باز کردم، کمی سرم گیج رفت اما دیدم فاطمه سرش بر روی میز است و هرچه او را صدا میزنم جوابی نمی دهد تا اینکه به او نزدیک شدم و دیدم اصلا حرکتی نمی کند.

او که با گوشه چادرش اش اشک های خود را پاک می کند ادامه می دهد: خیلی برای احیا او تلاش کردم اما زمانی که نیروهای اورژانس آمدند گفتند متاسفانه دیگر دیر شده است ...

آقای محمدی که ۵ تن از عزیزان خود را در اثر گاز گرفتگی با گاز دی اکسید کربن از دست داده بود، می گوید: نزدیکهای غروب بود که چندین بار زنگ زدم خانه تا اگر وسایلی در خانه لازم است خریداری کنم اما کسی پاسخگوی تماس های مکرر من نبود و من هم با خیال اینکه حتما خانمم به خانه همسایه رفته و فرزندانم از مدرسه و یا دانشگاه نیامده اند راهی منزل شدم.

وی ادامه می داد: زمانی که وارد ساختمان شدم دیدم ۲ نفر از فرزندانم دم در افتاده اند که با هراس به طرف آنها دویدم اما آنها حتی پلک هم نمی زدند سپس به داخل خانه رفتم که دیدم دخترانم و همسرم نیز دم راهرو بر روی زمین افتاده اند و  صدای من را نمی شنوند. هنگامی که اورژانس و نیروهای آتش نشانی آمدند تشخیص دادن که مرگ اعضای خانواده به دلیل عدم نصب صحیح بخاری و گازگرفتگی بوده است.

آقای محمدی با بغض و لب های لزران می گوید: ای کاش فقط زمانی که میخواستم بخاری را نصب کنم کمی دقت می کردم تا اکنون شاهد جای خالی فرزندانم و همسرم نباشم فقط ای کاش ....

مرگ خاموش در کمین شهروندان

بهزاد بزرگزاد مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در این باره می گوید: همیشه با شروع فصل سرما خطر گازگرفتگی در داخل منازل و محیط هایی که از وسایل گازسوز استفاده می شود، افزایش می یابد و اصفهان هم از این امر مستثنی نیست.

وی با اشاره به اینکه بسیاری ازشهروندان از خطرات ناشی از مسمومیت منو اکسید کربن  با علامت شیمیایی co  بی اطلاع هستند، عنوان می کند: این گاز بی رنگ، بی بو و بسیار سمی است همچنین این گاز ترکیب گاز منواکسید کربن با هموگلوبین خون بیش  از ۲۷۰ برابر اکسیژن هوا است که ترکیب پایدار بسیار قوی را ایجاد می کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه این گاز سمی در اثر اکسیژن شکسته نمی شود و منجر به سلول مردگی و مرگ شخص خواهد شد، تاکید می کند: این مرگ و مسمومیت با گاز co  را مرگ خاموش یا مرگ شیرین می شناسند.

یکی از علائم گاز گرفتگی منو اکسید کربن مانند سرما خوردگی است

بزرگزاد تصریح می کند: این گاز دارای علائم مشخصه ای نیست، اشخاصی که دچار این نوع مسمومیت شوند، متاسفانه در مراحل اول علائم گاز گرفتگی شان مشابه سرما خوردگی بوده و به آن توجه نمی شود.

وی عنوان می کند: شهروندی که دچار مسمومیت با گاز  co  می شود دچار یک سردرد یا گلو درد خفیف و آبریزش بینی و غیره می شود و اینها علائم سرما خوردگی است که شخص فکر می کند دچار سرما خوردگی شده است اما می تواند مسمومیت با گاز منواکسید کربن باشد.

 برنامه های آموزشی برای کاهش حوادث گازگرفتگی اجرا می شود

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان با تاکید براینکه برنامه های آموزشی برای کاهش حوادث ناشی از گازگرفتگی می گوید: هرسال در سازمان آتش نشانی اصفهان با برنامه ریزی و اجرای راهکارهای آموزشی و فرهنگی تلاش می شود تا شاهد کاهش حوادث گازگرفتگی و مرگ و میر در این حوادث باشیم.

وی عنوان می کند: حوادث گازگرفتگی در اغلب اوقات به علت عدم آگاهی شهروندان و یک بی دقتی ساده رخ می دهد.

بزرگزاد ادامه می دهد: آتش نشانی اصفهان رویکرد حداکثری خود را بر مبنای "آگاهی" و " اطلاع رسانی" قرار داده است، برهمین اساس اطلاع رسانی های خود را به صورت مکتوب، تبلیغاتی و مجازی برای کاهش حوادث گازگرفتگی انجام می دهد.

وی عنوان می کند: برنامه های آموزشی به صورت غیرمستقیم ، مستقیم و چهره به چهره با هدف افزایش "آگاهی" در ایمن سازی استفاده از وسایل گرمایشی اجرا می شود.

بزرگزاد تاکید می کند: سازمان آتش نشانی آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شهروندان برای جلوگیری از بروز حوادث منوکسید کربن است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی می گوید: شهروندان می توانند برای نصب وسایل گرمایشی و اطمینان از ایمن بودن آن با شماره تلفن   ۳۲۶۷۴۴۴۴تماس حاصل و با مشاوره به صورت رایگان راهنمایی های لازم و ضروری را دریافت کنند.

کد خبر 328636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.