کربوهیدرات؛ ضروری‌ترین ماده برای بدن/قند نوع دوم؛ مضرترین نوع قند است

همیشه رعایت رژیم غذایی مناسب مفید نیست، زیرا ممکن است شما از یک گروه که علاقه بیشتری به آن دارید مصرف کنید گروه دیگر را اصلاً در برنامه غذایی خود استفاده نکنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تغذیه سالم شامل خوردن موادی از گروه‌های غذایی مختلف از جمله پروتئین مانند گوشت، تخم مرغ، لبنیات، میوه و سبزیجات، غلات مانند نان و پاستا و چربی و شیرینی است. 

اگر با دقت به چیزی که می خورید توجه داشته باشید متوجه می‌شوید که از مواد مغذی کافی در غذاهای روزانه خود استفاده نمی‌کنید. بنابراین توجه به غذایی که می‌خورید بسیار مهم است.

برای دانستن کمبود مواد مورد نیاز در غذاهایتان نیاز است نظرات مشاوین تغدیه را مطالعه کنید و به مدت یک هفته از غذاهایی مصرفی خود یادداشت بردارید.

این روزها خوردن غذای سالم موضوع داغ دنیای سلامت است. اما تغذیه سالم واقعا چه معنایی دارد و چه کسی نمی‌خواهد سالم غذا بخورد؟

برنامه سوگواری "از سَفر تا صَفر" به همت باغ بانوان طلوع سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با سخنرانی، شعرخوانی و مداحی برگزار شد.

کربوهیدرات؛ ضروری‌ترین ماده برای بدن

رضا اسحاقی متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به جمعیت ۸۱ میلیونی ایران می‌گوید: در هر شبانه‌روز ۴ هزار نفر به دنیا می‌آیند که در مقابل آن یک هزار و سیصد نفر از دنیا می‌روند و از این میزان ۱۵۰ نفر روزانه به علت مشکلات تغذیه‌ای فوت می‌کنند.

وی با ذکر ۵ دسته غذای ضروری برای بدن اظهار می‌کند: ویتامین، املاح و آب، پروتئین، چربی و قند از حیاتی‌ترین موادغذایی برای بدن انسان هستند که در این میان قندها به سه دسته تقسیم میشوند.

این متخصص اجتماعی ادامه می‌دهد: دسته اول با نام کربوهیدرات‌، ضروری‌ترین مواد برای بدن هستند که در عسل، خرما، کشمش و میوه یافت می‌شوند که به راحتی قابل هضم هستند.

قند نوع دوم؛ مضرترین نوع قند

اسحاقی با اشاره به ناسالم بودن قند نوع دوم تصریح می‌کند: بشر با دخالت، قند موجود در طبیعت را به کارخانه برد و اسمش را شکر گذاشت، شکر یک‌جا وارد خون می‌شود ولی بدن انسان در آن لحظه به این حجم قند نیاز ندارد و به غده پانکراس فشار می‌آید تا انسولین ترشح کند، با اینکه مقدار زیادی از قندهای داخل خون جمع می‌شود اما باز هم قند اضافه هست که در ذخیره قندی کبد و عضلات ذخیره می‌شود و بقیه به چربی تبدیل می‌شود و در رگ‌ها و قسمت‌های مختلف بدن رسوب می‌کند.

وی در ادامه تصریح می‌کند: اگر این رویه ادامه‌دار باشد غده پانکراس نابود می‌شود و دیگر توان ندارد و فرد به بیماری دیابت دچار می‌شود که این بیماری ۸۰ درصد مربوط به رفتار غلط تغذیه‌ای و ۲۰ درصد ارثی است.

این متخصص تغذیه قند نوع سوم را فیبر می‌نامد و می‌گوید: از چند مسیر آلودگی وارد بدن انسان می‌شود این نوع قند تفاله‌هایی در روده و معده ایجاد می‌کند که باعث می‌شود این آلودگی‌ها دفع شود در واقع اگر فرد از سبزی، کاهو، کلم و سالاد استفاده نکند دچار یبوست می‌شود که ام‌الامراض است، این سموم وارد خون می‌شود و به مفاصل آسیب می‌رساند به همین خاطر افراد در ۴۰ سالگی آرتوروز مفصل دارند.

۸ میلیون مبتلا به دیابت در کشور

اسحاقی با انتقاد از ایجاد کارخانه قند و شکر اظهار می‌کند: ۸ میلیون نفر در کشور دیابت دارند که ۴ میلیون آن‌ها از این موضوع بی اطلاع هستند چون هیچ علامتی ندارد در صورتیکه زنان و مردان از سن ۳۵ سالگی باید مدام میزان قندشان را بررسی کنند و روزانه به طور میانگین ۴۰۰ گرم سبزی، کاهو، میوه و سالاد مصرف کنند.

وی ادامه می‌دهد: روغن و چربی ۵/۲ برابر نیاز بدن استفاده می‌شود در صورتیکه بدن هر فرد به این مقدار چربی نیاز ندارد و افراد باید تحرک لازم را داشته باشند در غیر اینصورت رگ‌های قلب دچار گرفتگی می‌شود و همین موضوع باعث سکته قلبی خواهد شد.

این متخصص پزشکی اجتماعی نمک مورد نیاز هر فرد را روزانه ۵ گرم می‌داند و خاطرنشان می‌کند: ایرانی‌ها روزانه ۵/۱۲ گرم نمک استفاده می‌کنند مثلا به غذای نوزاد نمک اضافه می‌کنند برای همین وقتی افراد به ۴۰ سالگی می‌رسند، فشار خون دارند.

حرام‌خوری جان همه را به خطر می‌اندازد!

اسحاقی با تشریح فلسفه به وجود آمدن غذاهای فست فودی می‌گوید: این غذاها برای گرسنگی مردم در بحران‌های سیل و زلزله و ... به وجود آمد ولی در حال حاضر به جای انبارهای هلال احمر در فروشگاه‌های مواد غذایی محله‌ها موجود است به این غذاهای فست فودی یا کنسروی اوره یا ازت که سم ادرار است می‌زنند تا از این محصولات نگهداری کند و هیچ ویروسی به آن‌ها راه پیدا نکند.

وی با اشاره به حرام‌خوری ادامه می‌دهد: تمام مولکول‌های مواد غذایی شعور دارند وقتی سر مردم کلاه می‌گذاریم و با همان پول برای خانواده مواد خوراکی تهیه می‌کنیم این غذاها در معده و روده رسوب می‌شود و همین باعث اکثر بیماری‌ها است.

کد خبر 328606

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.