افزودنی‌های غیرمجاز علت کیفیت بالای برخی نانوایان خانگی است

شهرضا – رییس اتاق اصناف شهرضا گفت: در برخی موارد کیفیت نان‌های خانگی عرضه شده بهتر از نان‌های طبخ شده در نانوایی‌ها به نظر می‌رسد که علت عمده آن استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در طبخ این نان‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، نانوایی از گذشته‌های دور در شمار مهمترین و در عین حال سخت‌ترین مشاغل اجتماعی بوده است، نانوایان باید صبح‌ها قبل از همه بیدار شوند و خمیرمایه نان آن روز را آماده کنند و بعد از آن نان تازه را بین مشتریان توزیع کنند.

شرایط کاری نانواها در گرما و سرما تقریبا برابر است یعنی همان تنور و گرما و تلاش که در زمستان وجود دارد در تابستان نیز وجود دارد و طبیعتا رنج کار را دوچندان می‌کند.

این روزها نظام توزیع نان متحول شده و هرچند صنعت تولید نان در کشور همپای رقیبان خود در سایر ممالک مترقی جهان توسعه نیافته اما گونه‌های جدیدی از شبکه تولید و توزیع نان ایجاد شده که غالبا از آن به عنوان «نان خانگی» یاد می‌شود؛ کسانی که در منازل خود نان می‌پزند و از طریق سوپر مارکتها به دست مصرف کنندگان می‌رسانند.

پیش از آغاز هر بحثی در این خصوص لازم است به بررسی این نکته بپردازیم که «چرا نانوایان خانگی ایجاد شده اند؟ آیا اینها همان نانواهای رسمی هستند که برای ترس از مالیات و هزینه اداره مغازه شیوه تولید خود را تغییر داده اند یا اینکه داستان چیز دیگری است؟»

احمدرضا موسوی – استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: رواج مشاغل خرد در شهرها ناشی از افزایش جمعیت جویای کار و نبود زمینه اشتغال کافی است، به عبارت دیگر وقتی رابطه منطقی بین شرایط لازم برای ایجاد کار با تعداد نیروی انسانی فعال وجود نداشته باشد، عرصه های کوچکتر و به اصطلاح دم دستی تری برای کار ایجاد می شود.

وی تصریح کرد: افزایش تعداد دستفروشان و فعالان مشاغل خانگی خارج از نظارت نهادها قانونی از تبعات چنین وضعیتی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در زمینه تولید نان خانگی هم مسئله به همین صورت است، کسانی که توان تأسیس و اداره یک واحد تولیدی نان را ندارند ترجیح می دهند در منازل خود این محصول را تولید و از طریق سوپر مارکت یا فروشگاه ها به دست مصرف کننده برسانند.

موسوی بیان کرد: تولید محصولی همانند نان که گردش سرمایه نسبتاً قابل توجهی دارد، نباید خارج از حوزه نظارت نهادهای قانونی باشد چون هم اقتصاد کشور آسیب می بیند و هم معضلاتی از نظر بهداشتی به همراه دارد.

وی اذعان کرد: متأسفانه در پیدایش مشاغل غیرقانونی مصرف کنندگان هم مؤثر هستند، مصرف کنندگان نباید کالاهایی که خارج از زنجیره تولید در نظارت نهادهای قانونی تولید می شود را خریداری کنند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی تأکید کرد: از طرف دیگر به کاهش توان اقتصادی برخی از دهک های جامعه و گرایش آنها در طول زمان به اشتغال در عرصه هایی همانند پخت نان خانگی، تعداد افرادی که از این طریق امرار معاش می کنند هم به مرور افزایش یافته بنابراین بهرتین راه برای مقابله با ادامه این روند، ساماندهی این افراد به گونه ای است که نظارت نهادهای قانونی بر آنها ممکن شود.

اما واقعیت ان است که بالاخره صنفی در کنار سایر صنوف ایجاد شده و باید مطابق مقررات سازماندهی شود به ویژه در این مورد که فعالان آن کالایی تولید می‌کنند که مستقیما با سلامت مردم سر و کار دارد.

اواسط دیماه سال ۹۳ بود که مسئله طبخ نان خانگی در شهرضا در گارگروه سلامت و امنیت غذایی این شهرستان مطرح و بر ضرورت ساماندهی با عرضه آن تأکید شد.

حجت الله تنهایی – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در آن جلسه گفت: در شهرستان شهرضا مراکز زیادی به امر طبخ و توزیع نان خانگی اشتغال دارند که متاسفانه هیچگونه اطلاعات و آمار دقیقی از وضعیت بهداشتی آنها وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: نظارت بر وضعیت بهداشتی این واحدها شامل انواع مواد اولیه و کیفیت آنها و نیز سلامت طباخان می‌شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تاکید کرد: علاوه بر تمام این مسائل و معضلات توزیع نان خارج از چهارچوب واحدهای صنفی نانوایی بر خلاف مقررات و ضوابط قانونی است.

ابراهیم سبزواری – رییس وقت اتاق اصناف شهرضا اظهار کرد: در برخی موارد کیفیت نان‌های خانگی عرضه شده بهتر از نان‌های طبخ شده در نانوایی‌ها به نظر می‌رسد که علت عمده آن استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در طبخ این نان‌ها است.
وی تاکید کرد: برای نظارت بیشتر بر روند فعالیت نانوایی‌های مستقر در منازل می‌توان این واحدها را در یک محل جمع آوری کرد.

ایجاد نخستین مرکز متمرکز تولید نان خانگی در شهرضا

محمدابراهیم خاتمی –رییس اداره صنعت معدن تجارت شهرضا در این خصوص، عنوان کرد: پیش از این نان خانگی در منازل و به روشی پخته می‌شد که نمایندگان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قادر به ورود به محل و بازرسی نبودند که همین مسئله باعث نگرانی‌هایی جهت شیوع بیماری‌ از عرضه نان آلوده شده بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تعدادی از کسانی که اقدام به تهیه نان خانگی در منازل شخصی خود می‌کردند برای کسب مجوز بهداشتی و سیب سلامت اقدام کردند که به دلیل مساحت اندک محل پخت نان با مشکلات قانونی مواجه شدند.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا تصریح کرد: با توجه به تأکید مسئولان بهداشتی شهرستان برای ساماندهی مراکز عرضه نان خانگی در این شهرستان، اتحادیه نانوایان شهرضا اقدام به ساخت مرکزی تحت عنوان «مجتمع نان سلامت»، برای تهیه نان خانگی کرد.

خاتمی گفت: این محل به مساحت ۷۵۰ مترمربع و با اختصاص اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان ایجاد شده تا کسانی که تمایل به طبخ نان خانگی دارند در این محل مستقر شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هشت نفر از خبازان نان خانگی در این محل مستقر هستند، البته این محل امکان استقرار ۳۰ نفر از این افراد را دارد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرضا گفت: اتخاذ این روش، بازرسان شبکه بهداشت را در نظارت بر جلوگیری از موارد احتمالی استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز و سایر موارد تخلف یاری رسانده و از سوی دیگر امکان عرضه نان خانگی سالم و با برچسب بهداشتی در شهرستان فراهم می‌شود.

کد خبر 328564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.