شهرداری اصفهان درصدد افزایش تعامل با هیئت های مذهبی شهر است

به گفته مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت های مذهبی نگاه مجموعه شهرداری، تعامل و ارتباط با هیئت های مذهبی شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصفهان در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در کشور سرآمد است و یکی از امتیازاتی که به تبع ولایی بودن و شهید پرور بودن دارد، تعدد هیئت های مذهبی است.

تشکل های مردم نهاد، ظرفیت های عظیمی هستند که در سالهای اخیر به طور گسترده فعال شده اند که در این میان از هیئت های مذهبی می توان به عنوان اصلی ترین سازمان مردم نهاد یاد کرد که منابع مالی آنان به صورت کاملاً مردمی تأمین می شود.

هیئت های مذهبی اصلی ترین تشکل های مردمی هستند که باید از ظرفیت آنان برای تحقق مشارکت های مردمی در حل مسائل شهری استفاده کرد.

در این فرصت گفتگویی را با «سید علیرضا خاتون آبادی - مشاور شهردار اصفهان در امور هیئت های مذهبی و مساجد» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

در ابتدا مروری به تاریخچه فعالیت مذهبی شهر اصفهان داشته باشید

اصفهان شهری مذهبی و علاقمند به ولایت است. در حال حاضر در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان حدود ۲۰۰ محله وجود دارد که این مناطق جمعیت ۷۴ درصدی ۱۴ تا ۶۵ سال را در بر می گیرد.

در بیشتر محله های شهر اصفهان هیئت های مذهبی مختلفی شکل گرفته است؛ هیئت هایی که با سابقه طولانی، فعالیت هایی را در قالب یک گروه اجتماعی انجام می دهند.

هیئت های مذهبی دارای یک نظام تقسیم کار و تفکیک نقش های درونی هستند و فعالیت گسترده ای را در شهر انجام می دهند.

هیئت های مذهبی در قالب سمن ها که از سال ۷۸ بحث آن مطرح شد، فعالیت می کنند؛ این در حالی است که فعالیت این نهادهای مدنی را در سالهای قبل از آن هم شاهد بوده ایم.

در واقع می توان گفت از زمان آل بویه که معزالدوله سال ۵۲ هجری قمری به گرامیداشت مراسم عاشورا علاقه داشته، مراسم های مذهبی برگزار می شدند.

پس از آن در دوره سلجوقیان فعالیت های زیادی انجام شد و بعد از آن در دوران صفویه، هیئت ها به یک نهاد اجتماعی تبدیل شدند.

زمان آل بویه مراسم های دینی و مذهبی در خانه ها انجام می شد اما در دوره صفویه مراسم ها به میدان های شهر و محله ها راه پیدا کرد. بر اساس اسناد تاریخی هیئت ها از زمان قاجار مستقل و دارای عَلَم شدند و اسامی یاران اهل بیت(ع) را به خود نسبت دادند.

هیئت ها وارد بازار ها، خیابان ها و میدان ها شدند و با توجه به ارتباطی که با نهادهای مختلف اجتماعی از جمله خانواده ها، اصناف و بازاریان به خصوص روحانیت داشتند، از جایگاه ویژه ای برخوردار شدند.

امروزه هیئت های مذهبی نقش پررنگی در محله های شهر دارند و حتی در کمک به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه خوش درخشیدند.

هیئت رزمندگان محبان حضرت زهرا(ص) که موکب هایی را برای زائران اربعین حسینی بر پا کرده بودند، وقتی مشاهده کردند در گوشه ای از کشور، مردمی گرفتار و نیازمند شده اند، موکب ها را به کرمانشاه منتقل کردند و روزانه حداقل ۲ هزار نفر از زلزله زدگان کرمانشاه را اطعام می کنند به طوری که در کرمانشاه فعالیت هایی کاملاً مردمی و خودجوش در حال انجام است.

همه این اقدامات در راستای فعالیت هایی است که در قالب سمن ها مطرح می باشد. نگاه مجموعه شهرداری اصفهان هم همین است که وقتی اقدامات انسان دوستانه، قرض الحسنه، اطعام و جهیزیه به مردم واگذار شود، به بهترین نحو انجام می شود.

به مناسبت شهادت حضرت امام رضا(ع) نیز در شهر اصفهان مراسم های بسیاری برگزار شد که از جمله آنها می توان به برگزاری ویژه برنامه هیئت رزمندگان محبان اهل البیت(ع) در گلستان شهدا و قافله عزاداری حسینیه رضوی اشاره کرد.

نحوه تعامل شهرداری اصفهان با هیئت های مذهبی شهر را چگونه ارزیابی می کنید؟

اتفاق مبارکی که پیرو سنوات قبل انجام شده، برگزاری انتخاباتی برای شکل گیری شورای هیئت های مذهبی شهر بود. از ویژگی های بارز انتخابات این دوره هیئت های مذهبی شهر اصفهان، انتخاب طیف پیشکسوت و تعدادی افراد جوان بود که این اتفاق مبارک را به فال نیک می گیریم.

برگزاری انتخابات باعث می شود شورای ۱۳ نفره هیئت ها که در آن از قشر بانوان هم حضور دارند، با سایر نهادها ارتباط داشته باشند؛ همانگونه که ارتباط شهرداری با هیئت های مذهبی شهر از طریق شورا میسر شده است.

در حال حاضر ۱۲۰۰  هیئت مذهبی در بخش آقایان و ۲۰۰ هیئت مذهبی در بخش بانوان داریم که در مجموع ۱۴۰۰ هیئت مذهبی در شهر اصفهان فعالیت می کنند.

تاکنون بزرگان زیادی چراغ های هیئت های مذهبی شهر اصفهان را روشن کرده اند و به دنبال روشن شدن این چراغ ها خدمات زیادی ارایه شده است.

بنا داریم در برنامه های مختلف که به مرور در خدمت شهروندان هستیم، به سراغ هیئت ها برویم و خدماتی را که انجام داده اند را از نزدیک شاهد باشیم و اقداماتی که در بخش های درمانی، قرض الحسنه، جهیزیه و فعالیت های فرهنگی انجام شده است را پوشش دهیم.

هیئت ها به عنوان پتانسیل و بازوان قوی مساجد و خیریه ها می توانند کمک رسان به مجموعه شهرداری باشند. نگاه مجموعه شهرداری به ویژه شهردار اصفهان نگاه تعامل و ارتباط با هیئت های مذهبی شهر است.

از سوی هیئت ها نگاه مطالبه گری نبوده و نخواهد بود و از طرف شهرداری نیز نگاه تصدی گری لحاظ نیست بلکه نگاه تعاملی است.

شهرداری اصفهان تلاش می کند تا مشکلات حوزه شهر از جمله حاشیه نشینی، کودکان کار، کودکان بی سرپرست، افراد بی سرپناه تا حد امکان مرتفع کند و شاهد شکل گیری گرمخانه هایی علاوه بر گرمخانه ای که توسط تشکل های غیر دولتی شکل گرفته و در حال حاضر مورد بهره برداری قراری گرفته است، باشیم.

لازم است مجموعه شهرداری، شورای هیئت های مذهبی، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در قالب یک مجموعه واحد هم پوشانی داشته باشند تا بتوانند خیلی از مواردی که به واسطه مردم می توان حل شود را مرتفع کرد.

تلاش می کنیم حلقه های مفقوده را در شهرداری شناسایی و مرتفع کنیم تا نشاط و سرزندگی اجتماعی بیشتری را در شهر اصفهان ایجاد کنیم.

در مناسبت های ویژه مذهبی، فعالیت های شهرداری چگونه انجام می شود؟

شهرداری در صدد مشارکت و همراهی با مردم در کلیه برنامه ها و مناسبت ها است و هیئت های مذهبی هم به صورت خودجوش همیشه پیشگام بوده اند.

سیاست های شهرداری این است که تا حد امکان در کنار هیئت های مذهبی قرار گیرد همانگونه که در میدان امام علی(ع) اجتماع عظیم عزاداران اربعین حسینی را با حضور با شکوه مردم ولایتمدار اصفهان برگزار کردیم.

به مناسبت پیاده روی اربعین امام حسین(ع) نیز حدود ۳۰ نفر در قالب یک گروه از معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان همراه با تعداد ۳ دستگاه خودروی آتش نشانی عازم کربلا شدند و خدمتگزار زائران بودند.

اگر قرار باشد هیئت های مذهبی تعامل بیشتری با شما داشته باشند، باید از چه طریقی اقدام کنند؟

تعامل ما با شورای هیئت ها خواهد بود؛ بنا بر تاکید شهردار اصفهان با هر کدام از هیئت های مذهبی شهر اصفهان ارتباط برقرار خواهیم کرد تا از نزدیک با بزرگان هیئت ها آشنا شده و مشکلات آنها را بشنویم.

شهرداری از هیچ تلاشی برای حل مشکلات هیئت های مذهبی شهر اصفهان فروگذار نخواهد بود.

علاوه بر صدا و سیمای مرکز اصفهان، مجموعه خبرگزاری ایمنا و روابط عمومی شهرداری اصفهان بسیاری از مراسم های مذهبی و سوگواری ها را پوشش خبری داده اند.

چه صحبتی با مردم دارید؟

از شهروندان فهیم اصفهان می خواهم در مناسبت های مختلف بر حفظ پاکیزگی شهر بکوشند و هنگام استفاده از نذری ها پسماندهای آن را در سطل های مخصوص ، بیندازند تا نارنجی پوشان شهر، این پاکبانان زحمت کش به زحمت مضاعف نیافتند.

کد خبر 328521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.