نبض کند صادرات سیب سمیرم را باید در تعرفه بالای صادراتی جستجو کرد

سمیرم- نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: تعرفه های بالای صادرات عاملی برای کاهش صادرات سیب سمیرم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم اصغر سلیمی با اشاره نبود صنایع تبدیلی کار آمد در شهرستان تصریح کرد: ۲۵درصد از سیب صادراتی سمیرم که یکی از مزیت های صادراتی استان اصفهان با وجود خشکسالی است هر ساله از بین می رود.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت سیب صادراتی سمیرم، گفت: با توجه به آمار ارائه شده ۲۵ هزار هکتار از اراضی سمیرم زیرکشت سیب درختی بوده و این در حالی است که سیب درختی سمیرم از نظر شکل و مرغوبیت در کشورهای منطقه حرف اول را می زند اما متأسفانه در۲۰ شهریور تا ۱۵ آبان که زمان برداشت سیب های درختی است، کشاورزان دچار مشکلات عدیده ای  در زمینه  برداشت محصول هستند.

سیب سمیرم حرف اول مرغوبیت در کشورهای منطقه را می زند

سلیمی با بیان اینکه کندی نبض صادرات سیب سمیرم را باید در تعرفه بالای صادرای و عدم توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی شهرستان جستجو کرد، افزود: نبود صنایع تبدیلی کافی بستر را برای خرید سیب درختی سمیرم توسط دلالان با قیمت نازل فراهم می‌کند که این یکی از بزرگترین مشکلات برای کشاورزان به شمار می آید.

وی ادامه داد: نرخ های تعیین شده دلالان برای خرید سیب صادراتی سمیرم جوابگویی هزینه های تولید از جمله سم، کود و آب های مصرفی برای کشاورزان نیست.

سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن سیب درختی در سمیرم تولید می‌شود

نماینده مردم سمیرم با اشاره به تولید سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن سیب درختی در این شهرستان متذکر شد: تنش آبی موجب کاهش تولید سیب مرغوب صادراتی سمیرم شده است بنابراین ما  انتظار داریم، وزارت کشاورزی با برنامه ریزی تولیدی تدابیری اتخاذ کند که در راستای آن بتوان با استفاده از توسعه مکانیزه آبیاری در مصرف منابع آبی کشور نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم بین بهبود اقتصاد کشاورزی و توسعه صادرات تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: می‌توان سیب های صادراتی سمیرم را علاوه بر صادرات به بازارهای صادراتی در اماکن دولتی و نظامی از جمله ادارات و پادگان های نیز توزیع کرد تا علاوه بر افزایش سرانه بهداشت جامعه بتوان شاخص اقتصاد کشاورزی استان را نیز درکشور ارتقا داد.

عضوهیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه برای قبضه بازار صادراتی سیب باید دیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بهینه با یک برنامه ریزی اقتصادی در اولویت قرار بگیرد، یادآور شد: ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان برای حذف دلالان از بازار سیب و ایجاد انگیزه مضاعف در کشاورزان ضرورتی انکار نشدنی است زیرا با توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی می‌توان پس از فرآوری محصول تولیدات را با ارزش افزوده در بازار های جهانی با نرخ بهینه بفروش رساند.

کد خبر 328463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.