علی رجالی برنده جایزه ترویج علم در سال ۹۶ شد

دکتر علی رجالی از بنیان گذاران خانه ریاضیات اصفهان، برنده جایزه ترویج علم ایران در سال ۹۶ شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از خانه ریاضیات اصفهان، هرسال مراسم جایزه ترویج علم ایران به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه مصادف با دهم نوامبر(۱۹ آبان) برگزار می شود.
در این مراسم علی رجالی به دلیل فعالیت و تلاش در حوزه های دانشگاهی و عمومی برای بسط دانش ریاضی، تعهد به ترویج ریاضیات در مدارس، مشارکت در بنیان‌ گذاری خانه ریاضیات و مشارکت در راه‌اندازی انجمن‌های علمی - آموزشی معلمان در اصفهان موفق به کسب این جایزه شد.
مراسم اعطای هجدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران، ۲۵ آبان سالجاری در تهران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، برندگان جوایز ترویج علم سال ۱۳۹۶ دکتر اسماعیل کهرم، پرنده شناس برجسته و فعال محیط زیست، دکتر مقصود فراستخواه، استاد جامعه شناسی، بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان، موزۀ علوم و فناوری، تهمینه رزمجویی، آموزگار مدارس عشایری، دکتر علی رجالی از پایه گذاران خانه ریاضیات و انجمن‌های علمی-آموزشی معلمان در اصفهان و مریم فیروزی از تهیه کنندگان صدا و سیما بودند.

دکتر علی رجالی، دانش آموخته دکتری آمار از دانشگاه استنفورد (آمریکا) و عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان است. مشارکت در بنیانگذاری مسابقات ریاضی ایران، تأسیس خانه ریاضیات اصفهان، راه اندازی انجمن های علمی معلمان، بخشی از تلاش های ۴۰ ساله این استاد ریاضی محسوب می شوند.

علم باید به میان مردم برده شود

دکتر علی رجالی، برنده جایزه ترویج علم تأکید کرد: علم را باید به میان خانواده ها ببریم، اما تا بستر و زیربناهای لازم توسط وزارتخانه ها و سیاست گذاران کشور فراهم نشود، هرچه در زمینه ترویج علم تلاش کنیم، به جایی نخواهیم رسید.

وی در خصوص تشکیل خانه ریاضیات در اصفهان اظهار داشت: برای سال ۲۰۰۰ میلادی - سال جهانی ریاضیات - ستادی را در وزارت علوم تشکیل دادیم که ایجاد خانه های ریاضیات، حاصل یکی از کارهای این ستاد بود. نخستین خانه ریاضیات در اصفهان  درسال ۱۳۷۷ تشکیل شد و به دنبال آن، ۳۵ خانه ریاضیات در سراسر کشور ایجاد شدند. همچنین، باتوجه به شناختی که جامعه بین المللی آموزش ریاضی از خانه های ریاضیات بدست آورد، ۲ خانه ریاضیات در فرانسه و بلژیک با الگوگیری از خانه ریاضیات  اصفهان تشکیل شد و در آخرین کنگره بین المللی آموزش ریاضی شبکه بین المللی خانه های ریاضیات شکل گرفت.

عضو دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن قدردانی از تلاش مسئولان انجمن ترویج علم گفت: مروجان علم به دنبال کسب جایزه نیستند، چراکه فکر می کنند رسالت آنها در ترویج علم است؛ اما تمامی تلاش هایی که انجمن انجام می دهد نه فقط در راستای اهدای جایزه ترویج علم است، بلکه فعالیت های ارزشمندی هستند که بیش از جایزه، اثرگذارند.

کد خبر 328406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.