اراده خدمات شهری، زمینه‌ساز سربلندی تبریز

شهردار تبریز با بیان این‌که خدمات شهری، شاخص اصلی مدیریت شهر است، گفت: اراده این حوزه می‌تواند بسیاری از معضلات شهر را رفع کرده و موجب سربلندی «تبریز 2018» شود.

به گزارش ایمنا به نقل از شهریار، ایرج شهین‌باهر، در مراسم معارفه و تکریم معاونان جدید و سابق خدمات شهری، با اشاره به این که خدمات شهری، اولین و مهم‌ترین وجهه ماموریت‌های شهرداری است، گفت: جایگاه خدماتی شهر تبریز همواره در کشور شاخص بوده و تبریز به اذعان گردشگران و میهمانان، آراسته‌ترین شهر کشور ‌است؛ این موقعیت ارزنده، با تلاش مدیران دوره‌های مختلف حاصل شده و در دوره پیش‌رو باید با پویایی و گستردگی بیشتری تداوم داشته باشد.
شهردار تبریز با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات علی مدبر در دوره معاونت سابق، گفت: تغییر مدیر، لزوماً به معنی ضعف مدیر سابق نیست؛ به کارگیری افراد در جایگاهی متناسب با روحیه خدمتی، ایجاد نوآوری و تزریق تفکر جدید در سیستم، از اهداف اصلی تغییرات مدیریتی است که مطابق برنامه مدیریت شهر صورت می‌گیرد.
شهین‌باهر ادامه داد: باید بررسی کنیم و ببینیم با چه هزینه‌ای به وضعیت امروز رسیده‌ایم؟ متاسفانه در بحث هزینه، با مشکلاتی مواجه هستیم و باید راهبرد اقتصاد مقاومتی را در این حوزه دخالت داده و ضمن کاستن از هزینه‌های جاری، ظرفیت‌های درآمدزایی این حوزه را محقق کنیم.
وی با اشاره به این‌که در برخی رویکردهای خدماتی باید بازنگری کنیم، گفت: بازگشت به گذشته، لزوماً رویکرد بدی نیست؛ باید اشتباهات‌مان را بپذیریم و در رَویه خدمات محله‌ای، به گذشته مراجعه کنیم. امروز نیرو و امکانات‌مان خدمات شهری نسبت به دهه 60 بسیار بیشتر است اما سطح خدمات محله‌ای افزایش نیافته‌است.
شهردار تبریز تصریح کرد: در آن سال‌ها، تاثیرگذاری فرد رفتگر، بسیار گسترده‌تر از امروز بود؛ فرد رفتگر جزوی از نظام محله بود و به عنوان معتمد محله‌، نقش اجتماعی پررنگی در ارتباط با ساکنان داشت. خبری از باکس‌های نازیبای امروز نبود، اما گوشه‌وکنار کوچه‌ها پاکیزه بود و مردم نیز رضایت بیشتری داشتند.
شهین‌باهر تاکید کرد: باید ظرفیت‌های خدماتی خود را معطوف این فرم کنیم؛ این موضوع، به ثمر نخواهد رسید، مگر این‌که کارکرد خدمات را از عادت‌های رایج ارتقا دهیم.
وی متذکر شد: چطور ممکن است در حضور عوامل خدماتی، شاهد ساخت‌وسازهای غیرمجاز در سطح شهر باشیم؟ متاسفانه قبح این موضوع از میان رفته و وظایف خدماتی، محدود به حوزه تنظیف و پاکسازی شده‌است. نیروهای خدمات شهری به عنوان یکی از عوامل شهرداری باید در ارتباط با عموم مسایل اجرایی از قبیل ساخت‌وسازها، آسفالت، فاضلاب، وضعیت معابر، فضای‌سبز و مخاطرات مختلف سطح شهر، حساس و پاسخگو بوده و پیش از مردم، معضلات شهری را رصد و گزارش کنند.
شهردار تبریز خاطرنشان کرد: این کارکرد، حتی اگر نیاز به ایجاد متمم در قراردادها دارد، باید فعال شود؛ همان‌طور که پیش‌تر نیز تاکید کرده‌ایم، علاقمند به همکاری با تمام عوامل اجرایی هستیم، مگر این‌که فردی علاقه به تلاش و همکاری نداشته باشد.
شهین‌باهر با اشاره به ضرورت پیاده‌محوری در سطح شهر، گفت: در برخی از میدان‌ها و مسیرهای شهر مانند راسته‌کوچه، شاهدیم که مغازه‌داران مالکیت بی‌حد و حصری برای خود قائلند؛ این موضوع به صورت یک بدعت در شهر رواج یافته‌ و رفع آن نیازمند تدبیر، برنامه و اراده خدمات شهری است. حضور تاکسی‌بارها و دستفروشی‌های پراکنده از دیگر معضلات رایج در میدان‌ها است که باید با خدمات شهری رفع شود.
وی از معاون جدید خواست ضمن ارائه زمان‌بندی دقیق و ایده‌های جدید، اقدامات مثبت گذشته را نیز مد نظر داشته و در برنامه‌های جدید تکمیل کند.

شهردار تبریز در پایان این مراسم، مسعود برزگر جلالی را به عنوان معاون خدمات شهری معرفی و از تلاش‌های علی مدبر، معاون سابق  قدردانی کرد.

کد خبر 328391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.