انباشت مطالب بدون تبدیل به باور و ارزش، رویکرد حاکم بر مدارس

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه رویکرد حاکم در فضای آموزش و پرورش تربیتی نیست و آموزشی است، گفت: نتیجه این عملکرد انباشتی از دانش و مطالب علمی در ذهن دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از تسنیم، نصرالله پژمانفر درباره بررسی عملکرد آموزش‌وپرورش درحوزه فرهنگ ایثار و شهادت اظهار کرد:‌ زحمتی که کارشناسان در تهیه متون درسی می‌کشند قابل تقدیر است اما بین آنچه که متون براساس آن طراحی شده و فضای کلاس‌های درس فاصله زیادی وجود دارد.

وی درباره دلایل این مسئله گفت:‌ فرهنگ جهاد، ایثار و از خودگذشتگی بین دانش‌آموزان حاکم نشده است و فاصله زیادی بین متن کتاب‌های درسی به ویژه در مقاطع تحصیلی بالاتر به دلیل غلبه کنکور با رفتار دانش‌آموزان وجود دارد و معلمان تحت تاثیر فضای کنکور آموزش می‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: آنچه که در جامعه مشاهده می‌کنیم و در فضاهای مختلف خودنمایی می‌کند این است که  بین دانش‌آموزان فاصله بسیاری با مسائل ارزشی کتاب‌های درسی وجود دارد بخشی از این موضوع به دلیل فضای اساتید و افرادی است که به کلاس درس می‌روند چرا که در فضای باوری باید مسائل ارزشی را منتقل کنند اما فردی که تجربه درونی از این باورها نداشته باشد در نهایت می‌تواند دانش را منتقل کند اما در تبدیل دانش به باور درونی دانش‌آموزان موفق نخواهد بود به همین دلیل معلمان درس دین و زندگی که با انگیزه‌های غیرآموزشی تدریس می‌کنند موفق تر هستند.

پژمانفر افزود: بخش دیگر از مشکلات به دلیل فضای بیرونی و تناقض میان فضای آموزشی با عملکرد خانواده و جامعه است به عنوان مثال اگر می‌خواهیم باور به توحید و مشیت الهی در دانش‌آموزان ایجاد شود چقدر فضای بیرونی منطبق با این مسائل است؟

وی با تاکید براینکه رویکرد حاکم در فضای آموزش و پرورش تربیتی نیست و آموزشی است، گفت: نتیجه این عملکرد انباشتی از دانش و مطالب علمی در ذهن دانش‌آموزان است که بسیاری  از آنها به یک باور درونی و اعتقاد تبدیل نمی‌شود.

کد خبر 328386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.