با «عین الدوله» آشنا شوید

کتاب «عین الدوله و رژیم مشروطه» نوشتۀ مهدی داوودی، روایتگر سرگذشت یکی از متغیرترین شخصیت های سیاسی دورۀ قاجار است.

به گزارش ایمنا، آشنایی با تاریخ ایران و رجالی که نیک و بد، در آن اثر گذار بوده اند، یکی از مهم ترین عواملی است که موجب آگاهی اقشار جامعه می شود، از درجا زدن و یا تکرار تاریخ جلوگیری می کند و در نهایت پیشرفت را به ارمغان می آورد. مهدی داوودی در کتاب «عین الدوله و رژیم مشروطه» برای معرفی اجمالی یکی از رجال سیاسی دورۀ قاجار به نام عین الدوله، می نویسد: «عین الدوله در سه دورۀ متمایز از تاریخ ایران دارای سه قیافۀ متغیر است. صدر اعظم مقتدر زمان استبداد، دشمن شماره یک دورۀ انقلاب و بعد از حصول مشروطه، در حالی که نفوذ و احترام خود را همچنان حفظ کرده از گردانندگان به نام دولت مشروطه می شود!» داوودی در این کتاب قدم به قدم با عین الدوله در تاریخ قدم می زند تا عین الدوله ها را به خواننده بشناساند.

این کتاب در سال ۱۳۷۳ توسط نشر امیر کبیر منتشر شده و در صفحۀ نخست آن می خوانیم:

«یکی از یکصد و بیست و چهار پسرهای فتحعلی شاه قاجار، سلطان احمد میرزا عضد الدوله بود که دارای سه فرزند، دو تای از آن ها به نام عبدالمجید میرزا و وجیه اله میرزا و یک دختر به نام شمس الدوله بوده. این دختر بعدها جزو زنان متعدد ناصرالدینشاه می شود و تا پایان عمر در عقد آن شاه باقی می ماند.

نشو و نما و زندگی عضدالدوله نظیر اکثر شاهزادگان عصر خود با داشتن عنوان شاهزادگی، زمانی با اشتغال به شغل و اکثر با بیکاری ضمنا پر ادعایی و خاطر متعلقی و بی بند و باری های خاص مقام شاهزادگی عصر می گذشت و اگر بتوان یک چنین زندگی را زندگی مقرون به موفقیت و مردا دانست، عضدالدوله بی آن که داری هنر و مقام و شخصیت نمایانی باشد مثل همطرازان دیگر خود عمری را به این ترتیب گذراند و روزگاری را به سرآورد.»/

کد خبر 328346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.