مشکلات روحی و روانی عامل ایجاد اختلال در دستگاه گوارش کودکان

اختلالات دستگاه گوارشی یکی از شایع ترین مشکلاتی است که بیشتر افراد جامعه آن را تجربه می کنند و به همین دلیل داشتن یک برنامه غذایی متعادل،متناسب و متنوع برای پیشگیری و درمان اختلالات گوارشی نقش مهمی دارد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایمنا، بیماری های گوارشی به بیماری‌هایی اطلاق می شود که مربوط به دستگاه گوارش انسان است؛ این اصطلاح از بیماری های دهان تا بیماری‌های روده‌ای و هموروئید را در بر می گیرد.

درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند زخم معده، ورم معده، ریفلاکس نیاز به درمان دارویی دارد و ضروری است بیماران علاوه بر دارو از برنامه غذایی مناسبی بهره مند شوند تا مشکلات گوارشی قابل تحمل و بهبهود یابد

امروز در خصوص اختلالات دستگاه گوارش کودکان و ارتباط آن با تغذیه گفتگویی را با «دکتر سید مرتضی صفوی- متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 اختلالات دستگاه گوارش کودکان به چه دلیل ایجاد می شود؟

این اختلالات می تواند از حالت تهوع معمولی شروع شود تا بیماری های مختلفی همچون ناراحتی های روده، برگشت پذیری غذا و ریفلاکس، مشکلات روده های بزرگ و کوچک، ناراحتی های گوارشی که اثرات آن از مشکلات روحی و روانی بروز پیدا می کند؛ البته آلرژی هم بی تأثیر نیست.

سیستم گوارش در کودکان چه زمانی تکمیل می شود؟

در دوران جنینی، وقتی شرایط مختلف مادر باردار را در نظر می گیریم، در می یابیم که شرایط رشد کودک ارتباط مستقیمی با شرایط مادر دارد؛ بنابراین اگر رشد طبیعی اتفاق افتد، در مرحله تولد دستگاه گوارش کودک کامل شده است.

مشکل ریفلاکس معده کودکان را چگونه می توان درمان کرد؟

یکی از مشکلاتی که در اکثر کودکان وجود دارد، ریفلاکس معده است که در کودکی و بزرگسالی شایع می باشد و بستگی به نوع تغذیه و مواد غذایی و شیوه زندگی دارد.

ریفلاکس معده به مری یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی است و زمانی روی می دهد که محتویات اسید معده به مری بر می گردد و البته در افراد سالم نیز گاهی رخ می دهد
یکی ازعلل اصلی ریفلاکس معده شل شدن دریچه معده است که محتویات غذا به مری بر می گردد و ضروری است این بیماران با داشتن تغذیه مناسب از متخصصان تغذیه و پزشکان برنامه غذایی درستی را درخواست کنند

باید سعی کنیم برای این کودکان در انتخاب نوع غذا دقت کنیم، به عنوان مثال وقتی برگشت پذیری وجود دارد که عوارضی بر روی دندان های کودک خواهد داشت، غذاهایی که دارای ادویه جات تند هستند و خاصیت نفاخی دارند که باعث ایجاد ریفلاکس می شود، را کنار گذاشت.

استفاده از پوست مرغ می تواند زمینه ساز بروز ریفلاکس معده شود.

بیماران ریفلاکس معده باید حجم غذای خود را کم اما وعده های غذایی خود را در طول روز افزایش داده و همچنین به آهستگی غذا میل کنند زیرا فشار به محتویات معده باعث ریفلاکس می شود

دراز نکشیدن پس از صرف غذا، آزاد کردن کردن کمربند، اجتناب از خوردن غذا دو تا سه ساعت قبل از خواب، خوردن و عده های کم حجم اما به تعداد بیشتر می تواند مقدار برگشت محتوای معده به مری را کاهش دهد.
افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از ریفلاکس معده رنج می برند، از این رو کاهش وزن این بیماران یکی از روش های درمانی محسوب می شود.

خوردن مواد غذایی مانند نعناع، پیاز، سیر، چای پررنگ، شکلات ریفلاکس معده را تشدید می کند؛ همچنین خوردن سوپ و آش بیش از اندازه در تشدید ریفلاکس معده موثر است.

افراد مبتلا به ریفلاکس معده باید از مصرف گوشت های چرب، سس های چرب، کره، خامه، شیرینی های خامه ای، غذاهای سرخ شده پرهیز و تا حد امکان غذاها را به صورت آب پز، بخار پز یا کبابی مصرف کنند.           

بعضی کودکان هنگام خوردن سبزیجات مشکل سوزش معده پیدا می کنند اما با خوردن قرص رانیتیدین بهبود پیدا می کنند، باید برای رفع مشکل سوزش معده چه اقدامی انجام داد؟

باید مدتی استفاده از سبزیجات خام را کنار گذاشته و سبزیجات پخته را جایگزین کنند تا التهاب از بین برود.

فیبر سبزیجات باعث دفع سریع و کاهش زمان توقف مواد غذایی در روده می شود.

اگر پزشک قرص رانیتیدین تجویز کند، می توان استفاده کرد و گرنه استفاده خودسرانه از این قرص به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

امروزه مشکل روده تحریک پذیر شایع شده است. برای رفع  مشکلات افرادی که روده تحریک پذیر دارند چه توصیه هایی دارید؟

افرادی که التهاب روده دارند، وقتی روده آنها متورم و دردناک می شود علایمی مثل اسهال، و گرفتگی معده و کاهش وزن را مشاهده می کنند.

در سندروم روده تحریک پذیر که یک بیماری مزمن و طولانی مدت  به شمار می رود و روده کوچک و بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد، مواد غذایی به کُندی و یا بیش از حد سریع عبور می کنند در نتیجه روده بزرگ نمی تواند مقدار مناسبی از آب را از مواد غذایی جذب کند؛ از این رو منجر به اسهال یا یبوست می شود.

مشخص نیست که دقیقاً چه عاملی باعث ایجاد سندرم روده تحریک پذیر می شود ولی برخی افراد این سندرم را با بیماری التهابی روده اشتباه تشخیص می دهند.

افرادی که مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر هستند باید کنترل استرس داشته باشند و از التهاب و درگیری دوری کنند، تغذیه آنها باید اصلاح شود و مواد محرک مثل غذاهای فست فود را کنار بگذارند.

میزان وعده های غذایی که یک مادر برای فرزند خود در نظر می گیرد، می تواند مؤثر باشد؟

بسیار مهم است، در این موارد تاکید داریم تعداد دفعات وعده غذایی افزایش و حجم آن کاهش پیدا کند.

کودک معده کوچکی دارد که باید با شرایط خود کودک تغذیه شود.

چه اقدامات دیگری را توصیه می کنید؟

رژیم غذایی سالم ۶ واحد نان و غلات سبوس دار، ۲ تا ۳ واحد میوه در طول روز، ۳ تا ۴ واحد سبزی ۲ واحد لبنیات کم چرب، ۲ واحد گوشت (مرغ و ماهی) است.

فعالیت بدنی کافی، کاهش مصرف فرآورده های گوشتی، کاهش مصرف نمک، قند و شکر و غذاهای سرخ شده، نوشیدن ۸ لیوان آب در طول روز و...برای داشتن تغذیه سالم هر فرد ضروری است
متخصصان تغذیه روزانه هشت لیوان آب را توصیه می کنند، این مقدار آب با تنظیم و تقسیم بندی در طول روز صورت گیرد.

کد خبر 328300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.