خانۀ شاعر تهران

تهران یکی از اصلی‌ترین عناصر شعر محمد علی سپانلو بود و به همین دلیل به «شاعر تهران» شهرت دارد.

به گزارش ایمنا، خانه محمدعلی سپانلو، از شعرای برجسته معاصر که محل برپایی جلسات شعرخوانی و نقد ادبی بسیاری از بزرگان ادب همچون «مهدی اخوان ثالث»، «هوشنگ گلشیری»، «غزاله علیزاده» و عزیزانی چون «محمود دولت آبادی» و بسیاری از شعرا و نویسندگان معاصر بوده است، به عنوان یکی از آثار ثبتی تهران شناخته می شود و در تاریخ یکم مهرماه ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۴۰۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اکنون نیز با نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانۀ این شاعر که ازسوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور انجام شده، این خانه را به عنوان یکی از میراث کشورمان مجزا ساخته است.

خانۀ محمدعلی سپانلو که به لحاظ قدمت به دورۀ پهلوی دوم تعلق دارد، در انتهای بلوار کشاورز، ابتدای خیابان جمالزاده مالی، بن بست سرو واقع است.

این ساختمان که در ضلع شمالی کوچه قرار دارد، به صورت نیمه اسکلت با دیوارهای باربر ساخته شده است. بعد از عبور از حیاط به ورودی ساختمان رسیده و پس از گذر از راهروها به هال کوچکی می رسیم که درب های سالن، آشپزخانه، سرویس و اتاقی در ضلع شمال غربی به آن باز می شود. راهرو ارتباطی همکف به طبقه اول، در سمت راست قرار دارد. طبقه اول شامل سه اتاق است، که دو اتاق در ضلع شمالی و یک اتاق در ضلع جنوبی قرار دارد. حمام و سرویس بهداشتی هم بین ضلع شمال و جنوب واقع است.

سپانلو شاعر تهران نامیده می شود و در حدود پنج هزار صفحه مطلب در مورد تهران در این خانه نوشته شده است. خانۀ وی محل برپایی جلسات شعرخوانی و نقد ادبی بوده است که با توجه به اظهار علاقه خود استاد نسبت به تبدیل این خانه به خانه شاعر تهران پس از او، حفظ و نگهداری این خانه ضروری به نظر می رسد. اما همچنان و پس از گذشت ۲ سال از مرگ وی اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

محمدعلی سپانلو شاعر، منتقد ادبی و مترجم معاصر ۲۹ آبان ۱۳۱۹ در تهران متولد شد و در طول عمر ۷۵ ساله خود علاوه بر ترجمه آثار مختلف و سرودن اشعار بی‌نظیر در چند فیلم سینمایی نیز به ایفای نقش پرداخت. سپانلو در کنار برگردان آثار ادبی، مجموعه‌های شعری از جمله «رگبارها»، «پیاده‌روها»، «نبض وطنم را می‌گیرم»، «تبعید در وطن»، «ساعت امید»، «فیروزه در غبار»، «پاییز در بزرگراه»، و «قایق‌سواری در تهران» را در کارنامه خود دارد. او آثاری از نویسنده‌های مطرح دنیا مثل آلبر کامو و ژان‌پل سارتر را نیز ترجمه کرده‌است. 

محمدعلی سپانلو در بسیاری از شعرهایش کم‌وبیش به تهران اشاره‌هایی دارد، اما در سه مجموعه «خانم زمان»، «هیکل تاریک» و «قایق‌سواری در تهران» زادگاهش را به‌عنوان محور اصلی شعر و در حد یک اسطوره مطرح می‌کند.

محمدعلی سپانلو سال ۱۳۹۴ در تهران درگذشت و در قطعۀ نام آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

کد خبر 328242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.