نقد و بررسی کتاب «شاهنامه از دو منظر» در رویش مهر

کتاب «شاهنامه از دو منظر» در موسسه فرهنگی هنری رویش مهر، معرفی و بررسی می شود.

به گزارش ایمنا، از سوی موسسه فرهنگی هنری رویش مهر، جلسۀ معرفی و بررسی کتاب «شاهنامه از دو منظر» با حضور نویسنده کتاب «حسن فشارکی» برگزار می شود.

کتاب «شاهنامه از دو منظر» نوشتۀ «حسن فشارکی» که سال ۱۳۹۵ توسط انتشارات نگاه به چاپ رسیده است. در قسمت هایی از این کتاب آمده است: «نظام قدرت سیاسی در شاهنامه نظام شهریاری است. شاهی که در بخش اسطوره‌ای شاهنامه، مرد است در رأس نظام قرار دارد. این شاه دارای فرّه ایزدی است و معمولا از فرزندان یا نوادگان شاهان پیشین است (فریدون به عللی خاص تا حدی مستثنی است). پهلوانان در ذیل پادشاهان و تابع دستورات آنها بودند ولی گاهی نیز آنها می‌شوریدند و تذکراتی می‌دادند و تندی‌هایی هم می‌کردند. ماجرای رستم و کاووس در جریان حمله سهراب به ایران معروف است. رستم با تندی و پرخاش نسبت به شاه از کاخ او خارج می‌شود و گودرز میانجی‌گری می‌کند. پهلوانان گاهی سلسله شاهی را نیز تغییر می‌دادند، مثلا زال سلسله شاهی نوذر را به زو و سپس به کیقباد تغییر می‌دهد».

همچنین در پشت جلد کتاب می خوانیم: «مخاطب این نوشتار اقشار میانی جامعه هستند. آشنایان بافرهنگ خودی و آماده برای درک فرهنگ نوآیین. بنابراین رویکرد نگارنده نه پژوهشی، بلکه آموزشی و انگیزشی است. کنکاش در الفاظ یا اسطوره‌های شاهنامه که بسیاری به آنها پرداخته‌اند، نیست. با برجسته کردن آموزه‌های ارزشمند و نقد نظرات احتمالا مخرب آن است. می‌گویم «احتمالا مخرب» چون ما نه از بطن متون کهن آگاهیم و نه به آن نیاز داریم. این عملکرد آنها و برداشت شخصی ما از آنهاست که در زندگی‌مان تأثیرگذار است. نگارنده امیدوار است که جریان روشنفکری ایران کم‌کم معطوف به زندگی واقعی شود».

علاقمندان برای حضور در جلسۀ معرفی و بررسی کتاب «شاهنامه از دو منظر» می توانند ۲۹ آبانماه ساعت ۱۸:۱۵ به موسسه فرهنگی هنری رویش مهر، واقع در خیابان چهارباغ بالا، چهارراه نظر به سمت سی و سه پل، کوچه مجید پور معراج، شماره ۱۶ پلاک ۱۰ مراجعه کنند.

کد خبر 328238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.