شهرداری تهران بزرگترین بدهکار مالی به بانک ها

محاسبات رئیس بانک مرکزی نشان می دهد که شهرداری تهران بزرگترین بدهکار بانکی است. مساله ای که در یک دهه گذشته هیچ وقت شهردار وقت تهران نخواست این واقعیت را قبول کند. اما اخیر معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران اعلام کرده بدهی شهرداری پایتخت به بانک ها 18 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش ایمنا، در شورای چهارم شهر تهران نیز یکی از دغدغه ها و سوالات کمیسیون برنامه و بودجه شورای چهارم تعیین دقیق میزان بدهی های شهرداری تهران بود. مساله ای که بارها شهردار وقت از اعلام دقیق آن شانه خالی کرد و سوالاتی که برخی از اعضا در این خصوص از معاونت مالی و اقتصاد شهری می پرسیدند را نوعی هجمه سیاسی برعلیه خود می دانست.

عدم شفاف سازی میزان بدهی های شهرداری در دور قبل به اندازه ای بود که برخی از اعضا میزان این بدهی را تا 60 هزار میلیارد تومان نیز اعلام می کردند. اما در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به صراحت اعلام کرد که میزان بدهی شهرداری تهران به بانک ها 18 هزار میلیارد تومان  اعلام کرد که اعلام این عدد نشان میدهد که شهرداری تهران نیز یکی ازبزرگترین بدهکاران بانکی محسوب می شود.


این در حالی است که به گفته سمیع الله مکارم حسینی، برآوردی که از میزان بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران  می شود؛ حدود 30 هزار میلیارد تومان است که از این میزان بدهی حدود 9000 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران و 18هزار میلیارد و 500 میلیون تومان نیز مطالبات بانک‌ها از شهرداری تهران است.

به طور دقیق تر باید به این مساله بیان کرد که از 18 هزار میلیارد تومانی که شهرداری تهران به سیستم بانکی کشور بدهکار است، حدود 14 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های مربوط به بانک‌ها متعلق به بانک شهر است.

معاون شهردار تهران در این باره تاکید می کند که این رقم بدهی در دفاتر ثبت شده اما قراردادهای باز و یا پروژه‌هایی که قرار داد بسته نشده اما انجام شده اند نیز در شهرداری وجود دارد که ارقام آنها تعیین نشده است و لازم به ذکر است این هزینه‌ها،  فارغ از 22هزار میلیارد تومانی است که  برای اتمام پروژه های نیمه تمام احتیاج است.

کد خبر 328208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.