خوب دیدن و خوب شنیدن، دو مولفه اصلی داستان نویسی است

ویژه برنامه های هفته کتاب کانون اصفهان با حضور جمال الدین اکرمی نویسنده کودک و نوجوان آغاز شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، در نوبت صبح این برنامه، کارگاه آموزشی ویژه مربیان کانون با عنوان" آموزش شیوه های خلاق داستان نویسی برای نوجوانان" در مرکز شماره دو برپا شد.

جمال الدین اکرمی در این کارگاه آموزشی گفت:داستان نویس خوب شدن صرفِ یادگیری قواعد و الفبای نویسندگی نیست،بلکه خوب گوش کردن و خوب نگاه کردن است که می تواند ما را به خلاقیت برساند .وی افزود: تمرین برای بهتر شنیدن و مشاهده وقایع و اتفاق های مختلف، منجر به خلاقیت می شود و این موضوعی است که اگر نویسنده به آن توجه کند، در در راهی که انتخاب کرده قطعا موفق خواهد شد.

وی اظهار کرد: کسی که می‏خواهد برای نوجوانان‏ بنویسد، باید شناخت کاملی از ظرفیت ها و سلیقه های مخاطب خود داشته باشد و لازم است که نویسنده‏ علاوه ‏بر تعیین درک واژگانی و معنایابی‏ عبارت یا جمله،پژوهشی نیز درباره طول و ساختار جمله مناسب برای گروه سنی مخاطب خود انجام دهد و به همین جهت توصیه می‏ شود که نویسندگان از جمله‏ هایی با مفاهیم بسیار دشوار استفاده‏ نکنند.

اکرمی گفت: داستان باید جالب باشد و اگر داستان‏ همه این شرایط را داشته باشد،اما طرح داستانی مناسب و محکمی نداشته‏ باشد،موفق نخواهد بود و به همین جهت،پس از پایان کار،چند بار خواندن آن به منظور افزودن نکته ‏های جالب می تواند در جذابیت و خلاقیت بیشتر داستان کمک کند.

وی خطاب به مربیان حاضر گفت: تعریف نوجوانان از داستان و در مجموع نگاه آن ها به دنیا با دنیای بزرگسالان متفاوت است و مربی باید در آموزش داستان نویسی به نوجوانان بیشتر روی خلاقیت آن ها تاکید کند و به موضوعاتی که آن ها دوست دارند نیز توجه ویژه داشته باشد.

چیستی داستان، سؤالات داستانی، موضوع، شخصیت پردازی و زبان پرداخت در داستان از دیگر موضوعاتی بود که این نویسنده کتاب های کودک و نوجوان به آن ها اشاره کرد.

در ادامه سفر جمال الدین اکرمی در اصفهان وی در جمع ۸۰ نفر از اعضای فعال ادبی مراکز کانون حضور یافت.نقد و بررسی رمان" غریبه و دریا" موضوع اصلی این نشست بود.

نویسنده کتاب با اشاره به محتوای این رمان گفت: دُر محمد، پسر نوجوانی است که مادرش را از دست داده و پدرش او را ترک کرده و همراه با خواهرش در لنجی شکسته نزدیک خلیج پُزم( در نزدیکی چابهار) زندگی می‌کند.

وی افزود: روزی دُر محمد مرد غریبه‌ای را از دریا نجات می‌دهد و ارتباط او با مرد غریبه عمیق می‌شود. دُر محمد در می‌یابد که غریبه در پی یافتن صندوقچه‌ای قیمتی است که از لنج توفان زده به دریا افتاده است.

اکرمی در تشریح این رمان گفت: بخشی از این رمان به درگیری عاطفی دُرمحمد با دختری به نام درنا می‌پردازد و در بخشی از کتاب آمده است:«صدای تاپ تاپ قلب دُرمحمد را مرغ‌های دریایی هم می‌شنیدند.آرام در اتاقک لنج شکسته را باز کرد. ناگهان سرجایش میخکوب شد. کسی که وسط اتاقک ایستاده بود، درنا نبود. غریبه بود.»

این نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: ما در حوزه رمان‌های بومی بسیار محروم‌ هستیم، بنابراین نوجوان ما با خواندن این رمان‌ها کمتر لذت می‌برد، چون به رمان‌هایی با اسامی خارجی عادت کرده است. وی افزود: گاهی اوقات غلبه ترجمه بر تألیف باعث شده است که نوجوانان ما رفته رفته از آثار تالیفی بیش‌تر فاصله بگیرند و به عبارتی نوجوانان ایرانی آگاهانه یا ناآگاهانه از فضاهای ایرانی دورتر می‌شوند.

اکرمی در این رابطه افزود: به همین دلیل من در آثار خود اصرار زیادی بر ادبیات بومی کشورم دارم و به عنوان مثال در میان ۱۱ رمان تالیفی خود سه رمان را به منطقه چابهار اختصاص داده ام و این نوشته ها،کتاب هایی هستند که برای خودم نیز بسیار ارزشمند بوده و حاصل چند سال زندگی در آن فضای بومی می باشد.

در ادامه این نشست، نوجوانان نیز که با مطالعه این رمان در جلسه حاضر شده بودند نقطه نظرات خود را درباره محتوای کتاب با نویسنده در میان گذاشتند و سپس جمال الدین اکرمی پاسخ گوی سوالات آن ها شد./

کد خبر 328193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.