با «نقد عقل فرهنگی» آشنا شوید

کتاب «نقد عقل فرهنگی» با موضوع تفکر در وضعیت استثنایی، به قلم امیرهوشنگ افتخاری‌راد از سوی نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش ایمنا، «برخلاف این حکم اخلاقی که رنج ببرید و دم برنیاورید، یعنی عامدانه مظلوم شوید، رنج این جهان باید واجد بیان و تجلی باشد. از قضا، تجلی یافتن رنج می‌تواند شیوه تولید مسلط را برملا کند نه پوشاندن آن.» این بخشی از متن کتاب «نقد عقل فرهنگی» است که امیرهوشنگ افتخاری راد آن را نوشته است.

او در مقدمه درباره این کتاب می گوید: «نقد عقل فرهنگی» نه به منزله مجموعه‌ای به اصطلاح از مقالات، بلکه در حکم قطعات پراکنده و گسسته‌ای نشئت گرفته از یک وضعیت است که طی چند سال نوشته شده‌اند و نامیدن و خواندن آن‌ها به طور منسجم، پیوسته و سیستماتیک از نظر او نقض غرض است اما این عدم انسجام نباید به عنوان هزلیات پست مدرنی تلقی شود.»

از نظر نویسنده این کتاب، هر تفکری، عصاره‌ای از انرژی تفکر پیشین را در خود هضم و جذب می‌کند. نقد ایدئولوژی، کار تفکر است اما تفکر هم یکسره آزاد از آن نیست. تفکر محض و خالص از نظر افتخاری، دروغ بزرگی است که خود ایدئولوژی منشأ انتشار آن است. اهمیت امر انضمامی‌به این دلیل است. قطعه وار نویسی درباره همه چیز طی زمان یکی از راه‌های مقابله با ایدئولوژی است. البته اگر به تعبیر نویسنده این اثر به وراجی نینجامد.

این کتاب در ۲۸۶ صفحه و با قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است. /

کد خبر 328177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.