تعلل شهرداری ها در پرداخت عوارض کتابخانه های شهرستان پذیرفتنی نیست

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: اگر شهرداری های شهرستان به موقع این مبلغ را پرداخت نکنند، این مبالغ با هماهنگی مسئولان استانی از حساب آنها برداشت می شود لذا بهتر است این مهم در زمان مقرر انجام گیرد تا بتوانیم مشکلات پیش رو کتابخانه های عمومی شهرستان را مرتفع سازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نشست با مسئولان شهرستان لنجان در هفته کتابخوانی میانگین سرانه مطالعه را عمده ملاک توسعه فرهنگی یک جامعه دانست و اظهار کرد: اگرچه امروزه انواع فناوری برای پیشرفت نوع بشر اشاعه می شود، اما کتاب و کتابخوانی جایگاه ویژه خود را داشته و قشرهای مختلف جامعه باید به آن اهمیت دهند.
وی افزود: باید به این نکته توجه داشت که انواع مطالعات و تحقیقات نیاز به منابع مختلف دارند و کتاب های منبع و مرجع  توانسته اند جایگاه خود را در سبد خرید وانتخاب اقشار فرهیخته جامعه حفظ کنند که این خود نکته ای قابل توجه است.  
فرماندار شهرستان لنجان کتابخانه های عمومی را مرکز انتشار اندیشه ها دانست و تصریح کرد: کتابخانه های عمومی  باید امکانات خود را دراختیار تمامی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بگذارند تا علاقه‌مندان با کمترین هزینه انواع کتاب های مورد نیاز را مطالعه و نیز از فضاهای موجود به منظور مطالعه و تحقیق بهره مند شوند.
وی یکی از راه‌های افزایش آگاهی همگانی را ترویج فرهنگ مطالعه در شهرستان لنجان عنوان کرد و ادامه داد: افزایش سرانه مطالعه، مراجعه جوانان و نوجوانان به کتابخانه‌های عمومی شهرستان و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز علمی و حوزه‌های علمیه شهرستان زمینه گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه را فراهم می‌کند.

سجاد اضافه کرد:مقام معظم رهبری فرمودند «من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلباً غمگین می‌شوم» لذا باید در جهت رفع این مشکل بزرگ، مردم و تمام نهادها و ارگان‌ها، همگام با یکدیگر، به صورت جدی، وارد عمل شوند تا این دغدغه مقام معظم رهبری مرتفع گردد.

وی در ادامه کتابداران را حافظان اندیشه دانست و عنوان کرد: کتابداران کتابخانه‌ها، از عوامل موثر در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به شمار می‌آیند وآنها با روش‌های خلاقانه خود می‌توانند فعالیت‌های کتابخوانی را رشد داده و حتی به حوزه‌های بیرون از کتابخانه گسترش دهند.
وی بیان کرد: از این جهت اگر کتابداران کتابخانه‌ها از حیث علم کتابداری و اخلاق انسانی، رشد کاملی داشته باشند، بدون تردید، همچون معلمان و استادان جامعه، معماران نسل‌های آینده بشر خواهند بود.
فرماندار شهرستان لنجان رفع مشکلات کتابخانه‌های شهرستان لنجان را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: شهردارای‌ها بازوان توانمند اداره کتابخانه‌ها در پیشبرد فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی هستند و تعامل بیش از پیش این ۲ ارگان با یکدیگر می تواند ضعیف شدن فرهنگ کتاب‌خوانی در بین مردم را کاهش دهد.

وی متذکر شد: اگر شهرداری های شهرستان به موقع این مبلغ را پرداخت نکنند، این مبالغ با هماهنگی مسئولان استانی از حساب آنها برداشت می شود لذا بهتر است این مهم در زمان مقرر انجام گیرد تا بتوانیم مشکلات پیش رو کتابخانه های عمومی شهرستان را مرتفع سازیم.

سجاد با اشاره به نقش رسانه در میزان مطالعه در جامعه، یاداور شد: شاید بیشترین بار در حوزه کتابخوانی بر دوش نشریات باشد، اما آنها نیز توان تحریک مخاطبین فرهیخته را نداشته اند چراکه این مخاطبین نیازمند مطالب غنی تر و پربارتری هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: از این جهت باید شاهد انعکاس جلسات نقد و بررسی کتاب، آمار دقیق کتابخانه‌ها و کتاب فروشی‌ها و علاوه بر ‌آن حرکت‌های مختلف دولتی و غیردولتی در زمینه کتاب و کتاب خوانی برای گسترش فرهنگ مطالعه، در نشریات باشیم و رسانه های مختلف باشیم تا دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص سرانه مطالعه مرتفع شود.

کد خبر 328171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.