جایگاه شعار «مرگ بر آمریکا» در وقوع زلزله!

چندی پیش در فضای مجازی پیامی دست به دست شد که شعار مرگ بر آمریکا را منجر به بروز رخدادهای ناگوار در ایران مانند زلزله اخیر می دانست! در ادامه به بررسی ریشه این رخداد و ارتباط این دو با هم می پردازیم.

به گزارش ایمنا، تحمیل رژیم پهلوی به ایران در واپسین لحظات تنفس آن از سوی آمریکا، منجر به خشم ملت ایران شد. جایی که از سوی آمریکایی ها نه حقی برای استقلال و نه حقی برای حکومت مردم بر خودشان قائل بودند. با ادامه این روند و پیروزی انقلاب اسلامی اما دشمنی آمریکا با ایران بالا گرفت. از بلوکه کردن اموال ایران گرفته تا بها دادن به رژیم پهلوی، تحریک گروه های ضد انقلاب و ایجاد غائله در مناطق مخلتف کشور و ... گوشه هایی از دشمنی آمریکا با ملت ایران بود. از این رو برای رسوایی آمریکا ملت ایران هم شعارهایی برضد آنان داد و اولین رگه های «مرگ بر آمریکا» از اینجا نشات گرفت.

بدیهی است هر ملتی برای پیروزی اهداف سیاسی و اجتماعی خود دست به اعلام شعائری می زند، جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به هدف متعالی خود این شعار (مرگ بر آمریکا) را اعلام کرد. امروزه نیز بسیاری از کشورهای دنیا مانند یمن، عراق و ... به تبعیت از ایران و خوی استکبار ستیزی شان شعار مرگ بر آمریکا را در برنامه های مختلف خود سر می دهند.

چرا شعار؟

شاید اولین راه برای اعلام انزجار نسبت به یک حکومت بیان شعار باشد. شعارهایی که در ظاهر تنها «بیان» است اما به دنبال آن ریشه های علمی این بیانات نیز «نمایان» می شود. اما باید توجه داشت امروزه اعلام این شعار از سوی ایران تاثیرات خود را داشته است. تا جایی که رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی گفته بود ایران باید دست از این کار خود بردارد. در مقابل اما افرادی معتقدند که اعلام این شعار منجر به افزایش تحریم ها، دشمنی ها و در نهایت تمام شرور می شود که ریشه آن تنها اعلام همین شعار است. اما انقلابیون معتقدند استکبار آمریکایی ها ثابت شده است و باید تا زمانی که ریشه این شر ها از دامان آمریکا خاموش نشده به این کار ادامه دهیم. همچنین گفته اند تجربه ثابت کرده که حتی در صورت سکوت ملت ها در مقابل دولت آمریکا جنایات این دولت ادامه دارد.

به گفته مسئولان ارشد جمهوری اسلامی اصل این شعار خطاب به دولتمردان آمریکاست در صورتی که برخی افراد این شعار را خطاب به مردم این کشور عنوان می کنند. این درحالی است که در این کشور اعم از مسلمان، مسیحی و ... زندگی می کنند و هر کدام در جای خود از سوی ایران قابل احترام اند، گرچه خود این افراد هم گاهی اوقات نسبت به جنایات آمریکا خروش کرده و فریاد آزادی سر می دهند.

به گفته علیرضا پناهیان کارشناس مسائل دینی این شعار ریشه قرآنی دارد: «ریشۀ قرآنی صریح این شعار بسیار کوبنده و مؤثر که ناشی از قدرت ما است، آیه‌ای در سورۀ محمد(ص) است. در این آیه خداوند متعال می‌فرماید: «وَ الَّذینَ کَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم» (محمد/۸) یعنی کسانی که کافر شدند و با دین مقابله می‌کنند؛ مرگ بر آنان باد.»

رابطه زلزله و مرگ بر آمریکا

بخش دوم این سخن اما در رابطه با ارتباط زلزله و شعار ضد آمریکایی است. با بالا گرفتن حواشی مختلف پیرامون این حادثه سودجویان سیاسی و رسانه های بیگانه از این فرصت به خوبی استفاده کردند. در متن پیامی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده آمده: «هر کشوری در روزهای هفته پیام و شعاری (عمدتا دعای خیرخواهانه دارد) اما مسلمانان ایران در جمعه شعار مرگ بر ملت ها را سر می دهند. همین شعارها باعث شده تا موج منفی آن نصیب کشور ما شود.»

قبل از پاسخ به این پرسش باید مقدمه ای عرض شود. به نظر نگارنده اینکه مسائل سیاسی با مسائل دینی آمیخته باشد نه با دین و نه با سیاست منافات دارد. از این رو به گفته بزرگان ما سیاست ما عین دیانت ماست و نباید به گفته امام خمینی اسلام آمریکایی (دینی که تنها عبادت می کند و کاری به مسائل روز ندارد) در جامعه سایه بیاندازد زیرا این همان چیزی است که سردمداران کشورهای بیگانه از ما انتظار دارند. از این رو نمازهای جمعه هم به همایشی سیاسی تبدیل شده است که در این میان شعارهای سیاسی داده می شود. نماز جمعه عامل وحدت مسلمانان است و از این فرصت برای ارتقا این مهم استفاده می شود. در عصر حاضر نیز مهم ترین عامل برای توفیق ملت ایران مقابله با زیاده خواهی های دشمنان است همانطور که این مهم در برجام نیز حفظ شد.

اما به گفته امام صادق(ع) آیا دین چیزی جز حب و بغض است؟ تولی و تبری از اصول مهم دین ما است و برای اعلام انزجار نسبت به دشمنان باید این شعائر داده شود. اما اینکه از اعلام این شعائر برداشتی نابخردانه شود و ایرانیان را افرادی با خوی ستیزه جویی عنوان کنند اصلا صحت ندارد. چه بسا که ایرانیان در ایام مختلف دعای خیر خود را همانند سایر ملل از مظلومان دنیا محروم نمی کنند.

بخش دیگری از این پیام هم ناشی از اوهام و خیال پردازی است که برگشت موج منفی این شعائر را به کشور را دلیل وقوع زلزله می داند. درحالی که با نگاهی ساده به نقشه گسل کشور متوجه می شویم که چه شهرهایی در تهدید خطر زلزله قرار دارند. در پایان باید گفت انتشار این چنین پیام ها در فضای فکری مضطرب کشور به دلیل زلزله اخیر کرمانشاه نه تنها هدفی برای بهبود اوضاع ندارد که قصد دارد تا از این آب گل آلود ماهی خود را صید کند.

کد خبر 328168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.