بازتوانی قلبی عامل افزایش طول عمر بیماران/اصفهان با کمبود مرکز بازتوانی قلبی روبرو است

بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین بیماری های قرن ما هستند و سالانه باعث مرگ میلیون ها نفر در سراسر کره زمین می شوند، به طوری که این بیماری در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان است.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا،در طول روز قلب ما ۱۰۰ هزار بار می تپد تا نفس بکشیم، ۲۳ هزار و ۴۰مرتبه پلک می زنیم تا سوی چشم هایمان را از دست ندهیم، ۲۳ هزار بار نفس می کشیم تا زنده بمانیم و این روند بیش از ۷۰ سال ادامه دارد تا یک زندگی را به طور کامل تجربه کنیم، پس مهم است که سلامتی خود را حفظ کنیم. 

خطرات ناشی از بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی عروقی ماندگار، پرهزینه تر و ناتوان کننده است؛ هر چند بعضی از عوامل ایجاد و پیدایش بیماری های قلبی عروقی مثل سن غیرقابل مداخله است، اما با روش و شیوه هایی می توان از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کرد یا حداقل بروز آنها را به تاخیر انداخت.

شاید بهترین و مهم ترین راهکاری که بتوان برای مقابله با ۷۰ درصد بیماری ها انجام داد ترویج فعالیت بدنی برای بازتوانی قلبی در بیماران قلبی و عروقی باشد.

راهکاری که روشی سودمند برای پیش گیری از بیماری های مزمن و اقدامی مقرون به صرفه برای ارتقای سلامت جامعه است، به ویژه آن که بررسی های علمی نشان می دهد، فعالیت بدنی منظم، برای همه مردم در همه سنین و شرایط حتی برای ناتوانی های جسمی، طیف وسیعی از فواید سلامت جسمانی اجتماعی و فکری را فراهم می  کند.

توان‌بخشی قلبی (بازتوانی) یک برنامه درمانی تحت نظارت پزشک است که به بهبود سلامت و رفاه افرادی که مشکلات قلبی دارند، کمک می‌کند.برنامه‌های بازتوانی شامل آموزش ورزش برای بیماران قلبی ، آموزش سبک زندگی برای قلب سالم و مشاوره جهت کاهش استرس است و کمک می‌کند که بیمار به زندگی فعال سابق خود بازگردد.

تیم بازتوانی قلبی معمولاً شامل: پزشکان جراح و متخصصین قلب، پزشک تیم، فیزیوتراپیست، پرستاران دوره دیده و مشاوران روانشناسی و تغذیه می‌باشند.

تمامی بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب باز قرار می گیرند مانند : پیوند رگ، ترمیم و تعریض و تعویض دریچه و پیوند قلب، بیمارانی که تحت آنژیوپلاستی (یا بالون استنت) یا اصطلاح فنر گذاشته اند، بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند، بیمارانی که از دردهای سینه ناشی از بیماری قلبی رنج می برند یا همان آنژین صدری، بیمارانی که دچار نارسایی قلبی شده اند، تمامی بیمارانی که ریسک فاکتورهای قلبی دارند جهت پیشگیری می توانند از بازتوانی قلبی سود ببرند.

در این فرصت برای آگاهی از اهمیت بازتوانی یا توانبخشی قلب، گفتگویی را با «دکتر هادوی- متخصص پزشکی ورزشی و مسئول بازتوانی قلبی بیمارستان شهید چمران اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

بازتوانی قلبی چیست و در فرایند انجام آن چه اقداماتی انجام می شود؟

باز توانی قلبی یکی از مراحل درمان برای بیماران قلبی است که پس از ترخیص از بیمارستان برای بیمراان انجام می شود.

بعد از اینکه بیماران قلبی درمان های اولیه را در بیمارستان های قلب دریافت می کنند، برای اینکه توان قلبی و فیزیکی بیمار بار دیگر به حالت اولیه باز گردد و بیمار بتواند همچون سایر افراد جامعه به صورت معمولی و عادی زندگی کند، باید در برنامه های توانبخشی قلبی شرکت کند.

چه عوارضی بعد از عمل جراحی برای بیماران رخ می دهد؟

این افراد در اثر بستری شدن طولانی مدت ممکن است دچار ایجاد لخته در قسمت پا شوند، از این رو اگر بیمار را هر چه زودتر به راه رفتن تشویق کنیم، مشکلات تنفسی آنها و احتمال ایجاد لخته کاهش پیدا می کند.

آیا حضور بیماران در این برنامه ها اجباری است؟

برنامه های توانبخشی قلبی با نظر پزشک متخصص قلب انجام می شود و معمولا متخصصان و جراحان قلب بیمارانی که نیاز به توانبخشی قلبی دارند را برای بازتوانی معرفی می کنند و ما برنامه های توانبخشی را برای آنها انجام خواهیم داد.

چه بیمارانی برای بازتوانی قلبی مراجعه می کنند؟

اکثر بیماران قلبی می توانند از خدمات ما استفاده کنند.

بیماران قلبی، کرونری قلب و بیمارانی که دچار سکته قلبی شده اند یک ماه پس از ترخیص از بیمارستان می توانند برای توانبخشی قلب مراجعه کنند.

بیمارانی که آنژیو گرافی شده اند هم از یک تا ۲ هفته پس از ترخیص می توانند از خدمات توانبخشی استفاده کنند.

بیمارانی که عمل جراحی باز قلبی انجام داده اند پس از یک تا ۲ ماه از ترخیص می توانند مراجعه کنند.

دسته دیگری که می توانند برای بازتوانی قلبی مراجعه کنند،  بیمارانی هستندکه به هر دلیل دچار نارسایی قلبی شده اند؛ این بیماران با نظر پزشک متخصص می توانند از توانبخشی قلبی استفاده کنند.

در مرکز بازتوانی چه خدماتی به بیماران قلبی ارایه می شود؟

بازتوتانی قلبی درمان سرپایی است و بیماران بین ۲۴ تا ۳۶ جلسه به صورت سرپایی به مرکز ما هفته ای ۳ بار مراجعه می کنند.

خدماتی که در مرکز بازتوانی ارایه می شود، ارزیابی اولیه از وضعیت بیماران و طراحی پروتکل درمان برای بیماران است.

در هر جلسه، بیمار با استفاده از دستگاه های توانبخشی حرکت هایی که توصیه می شود را انجام می دهند؛ همچنین انجام مشاوره تغذیه نیز در این ماکز انجام می شود.

با توجه به اینکه تغذیه غلط مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی به شمار می رود توصیه های تعذیه ای به بیماران ارایه می شود

اقدام دیگر توصیه به ترک سیگار و دخانیات است.

متأسفانه دیده می شود بیماران زیادی پس از ترخیص از بیمارستان باز هم مبادرت به مصرف سیگار و قلیان می کنند که برای سلامتی آنها بسیار خطرناک است؛ چون درمان دوباره گرفتگی عروق کرونر به آسانی مرتبه اول درمان نیست.

واحد ترک سیگار مرکز بازتوانی، خدمات روان شناسی و درمان های دارویی برای ترک سیگار را ارایه می کند.

شناسایی عوامل خطر و سعی در کنترل آنها برای بیماران و آموزش شیوه صحیح زندگی به افراد از دیگر اقداماتی است که در مراکز بازتوانی انجام می شود.

فواید بازتوانی قلبی چیست؟

تحقیقات زیادی بر روی فواید بازتوانی انجام شده است؛ مهمترین اثر بازتوانی قلبی در بیماران افزایش طول عمر است

همه تحقیقات نشان می دهند بیمارانی که پس از جراحی های قلب برای بازتوانی قلب مراجعه می کنند طول عمر بیشتری دارند.

از فواید دیگر، کاهش موارد بروز سکته های قلبی مجدد و کاهش موارد بستری شدن دوباره بیماران است.

اثر مهم دیگر بهبود کیفیت زندگی برای بیماران است چرا که هدف این است بیمار به زندگی عادی خود باز گردد.

دوره بهبود کامل بیماری که عمل قلب باز انجام داده است چقدر است؟

متأسفانه این باور از گذشته وجود داشته که به فردی که مارک بیمار قلبی خورده است، خانواده حساسیت زیادی پیدا می کنند، اجازه نمی دهند حرکت کند و فعالیت جسمی داشته باشد، اما واقعیت این نیست؛ بلکه بیمار قلبی باید هر چه سریعتر فعالیت های بدنی خود از جمله پیاده روی را آغاز کند.

در بیمارستان قلب چمران پرستاران  بیماران را سه روز پس از انجام عمل باز قلب از تخت پایین آورده و کمک به قدم زدن می کنند.

محیط بازتوانی نیز شاد است، افراد با هم جمع می شوند و ورزش های دسته جمعی انجام می دهند، انجام ورزش دسته جمعی از نظر روحی و روانی به کاهش استرس بیمار کمک می کند.

در شهر اصفهان چه مراکزی برای بازتوانی و توانبخشی قلب وجود دارند؟

مرکز بازتوانی در بیمارستان قلب چمران به صورت دولتی است، اما برخی از بیمارستان های خصوصی هم مراکز بازتوانی را فعال کرده اند.

در شهر اصفهان چند مرکز خصوصی هم به صورت درمانگاه دایر شده اما تعداد مراکز جوابگوی نیازهای بیماران نیست.

 هدف گذاری بخش سلامت این است که به ازای هر سه هزار بیمار قلبی یک مرکز بازتوانی داشته باشیم که تا رسیدن به آن فاصله زیادی داریم؛ البته اگر خانواده بیماران با همین مراکز هم آشنایی داشته باشند، می توانند از امکانات و خدمات مراکز استفاده کنند.

کد خبر 328165

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.