پرداخت نیم درصد از عوارض شهرداری‌ به کتابخانه‌ها یک ضرورت است

لنجان_رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان گفت:اعتبارات کتابخانه ها از نیم درصد درآمد شهرداری ها و اعتبارات تملک دارایی تامین می شود وچنانچه این بودجه به موقع توسط شهرداری ها تامین شود زمینه شاداب سازی کتابخانه های عمومی و ترغیب مردم به امر کتابخوانی فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، فرزانه خدادادی در نشست با مسئولان شهرستان لنجان در هفته کتابخوانی اظهار کرد: در عصر حاضر کتابخانه سهم بسزایی در توسعه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه داشته و نقش مهمی در حفظ و پیشرفت فرهنگ، آموزش رسمی و خود آموزی و غنی کردن اوقات فراغت ایفا کرده است.

وی افزود: باید توجه داشت کتابخانه با مبادله دانش سرو کار دارد و با تدارک اطلاعات آماده و بسته بندی شده از طریق ابزاری مشتری پسند به انتقال و مبادله دانش یاری رسانده است.
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان تصریح کرد: ما معتقدیم کتابخانه در جامعه ای که دانش و وسایل ارتباطی آن در حال پیچیده شدن است باید نقش وسیعتری ایفا کند از این جهت باید گفت نقش دیگر کتابخانه ارائه خدمات اطلاع رسانی است و کتابخانه های امروزی با بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته قادر هستند وظیفه اطلاع رسانی و اشاعه اطلاعات را به بهترین و سریع ترین نحو انجام دهند.

وی ادامه داد: مقوله هایی که در بخش فرهنگ برنامه های توسعه همواره به آن پرداخته شده است، مقوله کتاب و کتابخانه است چراکه گردآوری، ذخیره و اشاعه کتاب یا اطلاعات، در کتابخانه ها انجام می شود و هر کتابخانه بسته به وظایف و اهداف خود سعی در برآوردن نیازهای اطلاعاتی مخاطبان خود دارد.
خدادادی با اشاره به اینکه نقش کتابخانه ها را به عنوان یک نهاد فرهنگی در توسعه این بخش نمی توان نادیده گرفت، اضافه کرد: مهم ترین نهادی که در هر کشور موظف است به نیازهای فرهنگی و اطلاعاتی همۀ اقشار جامعه بدون در نظر گرفتن سن، جنس، مذهب، شغل، میزان تحصیلات، و دیگر خصوصیات و توانایی های فردی پاسخ دهد، کتابخانه است بنابراین می‌توان گفت حضور کتابخانه در جامعه یک مرجع فرهنگی برای انسان ها تلقی می شود.
وی عنوان کرد: کتابخانه های عمومی با توجه به اهداف و رسالت هایی که برای آنها معین شده است، می توانند نقش عمده ای در تحقق اهداف فرهنگی برنامه های توسعه ای ایفا کنند، البته باید به این نکته نیز توجه داشت که با توجه به کارآیی و رسالتی که برای کتابخانه های عمومی متصور است، هنوز به جایگاه درخوری در برنامه های ایران نرسیده اند.
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان خواستار توجه بیشتر به امر کتاب و کتابخوانی در شهرستان لنجان شد و بیان کرد: کتابخانه‌های شهرستان نسبت به رشد جمعیت توسعه پیدا نکردند و پراکندگی آن نیز متناسب با جمعیت و جامعه نیست گاهی اوقات تراکم کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های عمومی در یک منطقه بیشتر است و مناطقی دیگر از نعمت کتابخانه محروم هستند.


وی با اشاره به عملکرد کتابخانه‌ها در حوزه فرهنگی عنوان کرد: اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان با برگزاری کلاس‌های آموزش خلاقیت ویژه کودکان، دوره‌های آموزش مهارت‌های زندگی، تشکیل کانون‌های ادبی، شعر، نقد و بررسی کتاب و قصه‌گویی و همچنین برگزاری مسابقات مختلف در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح شهرستان فعالیت داشته است.
خدادادی خاطرنشان کرد: با وحدت رویه، تعامل و برنامه‌ریزی دقیق و هدف‌دار می‌توانیم برخی از خلأهای فرهنگی موجود در سطح شهرستان لنجان را با افزایش سرانه مطالعه افراد پر کنیم تا این شهرستان بیش از پیش در مسیر پیشرفت قرار دهیم.
وی اذعان کرد: در حال حاضر با در نظر گرفتن جمعیت شهرستان لنجان وضعیت زیربنایی کتابخانه‌های عمومی این شهرستان متناسب با جمعیت نبوده و باید سعی کنیم با نگاه به سند چشم‌انداز به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت مترمربع فضای کتابخانه‌ای برای استفاده عموم مردم مهیا کنیم.
رئیس اداره کتابخانه‌های شهرستان لنجان یادآور شد: باید توجه داشت بالغ بر ۱۲ هزار نفر از جمعیت شهرستان لنجان عضو کتابخانه های عمومی این شهرستان بودند که اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنجان با تلاشهای فراوان و با اجرای برنامه های متعدد توانست این رقم را به ۱۴ هزار نفر افزایش دهد.

وی متذکر شد: به منظور پرکردن اوقات فراغت افراد و بالا بردن آمار مطالعاتی اداره کتابخانه های شهرستان لنجان دو ایستگاه مطالعاتی در بیمارستان شهدای لنجان و شهید مطهری فولادشهر راه اندازی کرد که در این دو ایستگاه بالغ بر پنج هزار جلد کتاب با اعتباری بالغ بر هفت میلیون تومان بصورت رایگان در اختیار این بیمارستان ها قرار گرفته و بصورت ماهانه شارژ می شود.

خدادادی در پایان با اشاره به اینکه اعتبارات کتابخانه ها از نیم درصد درآمد شهرداری ها و اعتبارات تملک دارایی تامین می شود، گفت: چنانچه این بودجه به موقع توسط شهرداری ها تامین شود زمینه شاداب سازی کتابخانه های عمومی، تجهیز امکانات مورد نیاز و تبلیغات مثمرثمر برای ترغیب مردم به امر کتابخوانی فراهم می شود.

کد خبر 328156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.