شهرسازی انسان محورسرلوحه شهرداری کرج در سند چشم انداز ۱۴۱۴

معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج گفت: این دستگاه "شهرسازی انسان محور و استفاده از مشارکت شهروندان" را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است و در سند چشم انداز ۱۴۱۴ شهرداری این کلانشهر، تحقق شهری امن و عدالت محور حقوق شهروندی در آن محقق شده است" تعریف گردیده است.

به گزارش ایمنا، احدالله احمدی پرگو همزمان با فرارسیدن روز بزرگداشت شهرساز طی یادداشتی عنوان کرد: شاید بتوان پاییز را فصل شهرسازی نامید، چرا که هر ساله در این فصل شاهد سه رویداد جهانی در حوزه شهرسازی و برنامه ریزی شهری هستیم. اول روز جهانی سکونتگاه ها که دوم اکتبر (۱۰ مهر ماه) هر سال برگزار می شود که این رویداد مهم امسال نیز با شعار مسکن اقتصادی برگزار شد.

دومین رویداد روز جهانی شهرها ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه) است که امسال با شعار شهر بهتر، زندگی بهتر برگزار شد و سومین رویداد روز جهانی شهرساز است.گرامیداشت روز جهانی شهرساز بیش از ۶۰ سال است که در کل جهان در حال برگزاری است. این روز فرصتی برای توجه به برنامه ریزی و طراحی شهرها از یک منظر جهانی است، رویدادی که توجه کلیه اقشار جامعه از شهروندان تا مدیران شهری را به اهمیت و تاثیر شهرسازی آگاهانه بر بهبود کیفیت زندگی در شهرها جلب می کند.

شهردار کرج نیز همگام با این حرکت جهانی در دو سال گذشته اقدام به برگزاری آیین نکوداشت روز شهرساز با شعار "شهر من، نقش من" و "پیاده مداری و انسان محوری نمودن فضای شهری" کرده است.

مفتخریم که در سومین سال برگزاری این روز در کنار سایر نهادهای مدیریت شهری یعنی اداره کل راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی این روز را گرامی میداریم. امسال دبیرخانه دائمی بزرگداشت روز جهانی شهرساز این روز را با عنوان "شهرسازی، سلامت عمومی، اعتلای زندگی" نامگذاری کرده است. دبیرخانه همایش روز جهانی شهرساز در استان البرز نیز با شعار "ارتقای کیفیت زندگی شهری و نقش برنامه ریزان و طراحان شهری در این زمینه" به استقبال این روز رفته است.

بنابر علل گوناگون از جمله محدودیت منابع مالی، سرانه خدمات شهری تامین شده توسط دستگاه های متولی طرح های شهری متناسب با ضرباهنگ رشد جمعیت شهر کرج نبوده است. علی رغم تلاش های گسترده صورت گرفته، سازکار مداخلات کالبدی، عدم توجه به موضوعات انسانی و عدم مشارکت صحیح و اصولی شهروندان، ما را از رسیدن به اهداف غایی در این زمینه باز داشته اند. باید اذعان داشت زمان برنامه ریزی و مدیریت یک سویه و بروکراتیک در شهرها به پایان رسیده است و امروزه شهرهایی در جهان موفق، پویا و انسان محور نامیده می شوند که از مشارکت کلیه اقشار جامعه به صورت نظام مند بهره می برند.

ما معتقدیم که شهرها باید با مشارکت آگاهانه ساکنین خود ساخته شوند. شهرداری کرج با درک ضرورت این مهم، شهرسازی انسان محور و استفاده از مشارکت شهروندان را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است به طوری که در بیانیه سند چشم انداز ۱۴۱۴ شهرداری کرج، شهر کرج در افق طرح " شهری امن و عدالت محور که فرهنگ والای ایرانی و احترام به حقوق شهروندی در آن محقق شده است" تعریف گردیده است.

لذا شهرداری کرج ضمن بهره برداری از تجارب موفق سایر کشورها، با نگاهی نو به مقوله شهرسازی، آمادگی استفاده از ایده ها و توان تخصصی شهرسازان جوان و خلاق بومی خود را در موضوعات مرتبط با مدیریت شهری اعلام می کند. ما خرسند خواهیم بود که بتوانیم در سال جاری با همت و یاری شما شهرسازان، ایده های نوین شهری را عملیاتی نموده و البرز را به الگوی موفق شهرسازی کشور تبدیل نماییم.

منبع: پایگاه خبری مدیریت شهری کرج

کد خبر 328126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.