چهارمین گردهمایی بین‌المللی پزشکی روان‌تنی در اصفهان برگزار شد

چهارمین گردهمایی بین‌المللی پزشکی روان‌تنی در مرکز همایش‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، چهارمین گردهمایی بین‌المللی پزشکی روان‌تنی از چهارشنبه به مدت سه روز، در مرکز همایش‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد.

در این گردهمایی که با هدف توسعۀ مطالعات پزشکی روان تنی در ایران، ترسیم نقش پزشکان خانواده در پیشگیری و درمان اختلالات روان تنی، تعیین حدود خدمات روان تنی در پزشکی خانواده، آموزش مبانی پژوهش و درمان روان تنی و توسعۀ همکاری های بین سازمانی و بین دانشگاهی ملی و بین المللی در این زمینه برگزار گردید، اساتید، صاحبنظران، پژوهشگران و اندیشمندان این عرصه به تبادل آخرین نتایج پژوهش های علمی داخلی و بین المللی پرداختند.

دکتر امامی رییس دانشکده پزشکی، برگزاری این گردهمایی را فرصتی مناسب برای ارتقاء سطح علمی و تبادل نظر متخصصان و صاحب نظران این عرصه عنوان کرد.

دکتر افشار رییس مرکز تحقیقات روان تنی دانشگاه و دبیر علمی کنگره نیز، گرد هم آمدن و ایجاد فضا برای گفتگو در مورد پزشکی سلامت محور را از هدف هایی عنوان کرد که در دانش سایکوسوماتیک دنبال می شود.

وی افزود: در واقع این دانش عرصه ای برای جولان جنبه های زیستی، دولتی، اجتماعی، فرهنگی، معنوی و ... است که دست اندرکاران سلامت ضمن لحاظ این تعاملات، به خود کارآمدی انسان، توان تغییر در رفتار انسان به عنوان یک عامل مهم، ارتقای خود آگاهی و توان همدلی را در ارایه کنندگان خدمات پزشکی، توجه ویژه کنند.

افشار تصریح کرد: اندیشمندان و پژوهشگران این عرصه برآن هستند تا با شناخت، پیشگیری و درمان اختلالات هیجانی، شناختی، رفتاری و ارتباطی راه را برای درمان ناخوشی های تن و روان هموار نموده و از این طریق در جهت ارتقای سلامت جامعه گام بردارند.

وی همچنین در خصوص پزشکی خانواده افزود: این مقوله رویکرد جامعه نگر دیگری است که چون پزشکی روان تنی، در کشور ما در حال شکل گیری است و جایگاه این تخصص در هسته نظام سلامت و دیدگاه زیست روان اجتماعی آن باعث می شود که یکی از مناسب ترین جایگاه ها برای توسعه پزشکی روان تنی و سیستم اندیشی در سلامت باشد.

پانل علمی در خصوص طرح مراقبت های پایه روان تنی در پزشک خانواده، رویکردهای گوناگون به ادغام مراقبت های روان تنی در نظام سلامت و تاریخچه و بافتار تفکر تشخیصی بویژه DSMI-Vبرگزار شد.

همچنین مباحث پزشکی روان تنی در کاربندی های بالینی تخصصی و فرهنگ، خانواده و پزشک روان تنی از عناوین پانل های علمی مورد بحث این گردهمایی بود.

ابزارهای ارزیابی خانواده در مراقبت های سلامت، هیپنوز در کنترل درد، مبانی ارزیابی و درمان روانپوست شناسی، پزشکی روان تنی و طب ایرانی، اقتصاد زیست انرژی و سلامت روان تنی، چالش های فرهنگی در دادن خبر بد، هیپنوتراپی اختلالات عصبی عملکردی و نبایدها در مدیریت بیماران پانیک از جمله عناوین کارگاه های علمی طی برگزاری این گردهمایی بود.

همایش سه روزه توسط مرکز تحقیقات روان تنی، گروه روانپزشکی، پزشکی اجتماعی و خانوادۀ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مؤسسه علمی تحقیقاتی دانش تندرستی با همکاری دانشگاه فرایبورگ آلمان و تعدادی دیگر از مراکز علمی و تحقیقاتی داخل و خارج، برگزار شد.

کد خبر 328120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.