خط ۲ مترو اصفهان ۵ ساله اجرایی می شود

به گفته مدیران شهری با توجه به اهمیت تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان خط ۲ مترو بر اساس زمان‌بندی ۵ ساله انجام می شود.

 به گزارش خبرنگار ایمنا،  تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه ۱۳۴۰ باز می گردد که مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیامد.

 سپس در سال ۱۳۵۵ توسط مهندسان مشاور سوئدی ولوو مطالعات جامع حمل ونقل شهر اصفهان انجام و طرح شبکه قطار شهری سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم بلا استفاده ماند.

 بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حمل و نقل که توسط سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان انجام شد و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری و به مدت یک سال شرکت مهندسان مشاور پاسیفیک کوماگائی گومی عهده دار انجام مطالعات قطار شهری اصفهان گردید و پس ازآن شبکه تراموای اصفهان پیشنهاد شد.

 در سال ۱۳۶۳ مطالعات حمل ونقل برون شهری توسط مجتمع فولاد مبارکه و توسط اساتید و کارشناسان دانشگاه صنعتی انجام گرفت که این مطالعات محدود به ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود بود.

 طی سال های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک اصفهان توسط دانشگاه صنعتی و با مدیریت سازمان حمل و نقل و ترافیک انجام و متعاقب آن بین سالهای ۷۳-۱۳۷۱ مطالعات پیش امکان پذیری حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوی سوفرتو و در سالهای ۷۵-۱۳۷۴ مطالعات امکان پذیری آن توسط مشاور استرلیایی ppk انجام و شبکه حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان مشخص شد.

در سالهای ۷۷-۱۳۷۵ طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطارشهری اصفهان و حومه انجام می پذیرد و در سال ۷۹ بودجه احداث قطارشهری در پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

سال ۱۳۸۰ طرح نهایی خط یک (شمال - جنوب) مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می شود و با اضافه شدن ۷/۷ کیلومتر مسیر کاوه – قدس (شمال - غرب) خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب در نظرگرفته شده است.

نگاه جدی مدیریت شهری به تکمیل خطوط مترو

در حال حاضر با بهره‌برداری فاز اول، دوم و بخش نخست فاز سوم خط یک متروی اصفهان، هم‌اکنون ۱۶ کیلومتر از خط یک متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه قدس تا آزادی در حال بهره‌برداری و استفاده شهروندان است.

قرار است بر اساس قول مسئولان خط یک مترو تا اوایل سال آینده به صفه برسد.

خط ۲ قطار شهری اصفهان نیز به طول بالغ بر ۲۴.۷۵ کیلومتر است و اولویت فعلی مسیر ایجاد خط، که شامل ۱۶ ایستگاه میانی آن می باشد، ۱۴.۶ کیلومتر است.

این خط دارای ۲۳ ایستگاه، یک دپو و یک توقفگاه است و مطالعات این پروژه شامل مرحله اول، نقشه برداری، ژئو تکنیک، آثار زیست محیطی، نقش پروژه در بهبود وضعیت ترافیکی و ارزیابی تاثیرات مترو بر آثار میراث فرهنگی، از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴ به طول انجامیده است.


برنامه ریزی اجرای خط ۲ قطار شهری اصفهان در دو بخش ۱۳ و ۱۰ کیلومتری انجام شده و از سال ۱۳۹۵ اجرای این پروژه آغاز شده است

مجری خط دوم قطارشهری اصفهان با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته به منظور تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان اظهار می کند: یکی از دغدغه‌ها در خصوص خط دوم قطارشهری اصفهان، کمتر بودن عرض خیابان‌های این منطقه و همچنین نبود خیابان جایگزین به منظور انتقال بار ترافیکی بوده و همین مسئله ما را بر آن داشت که در تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان، به صورت حفاری از زیر کار کنیم.

سید محسن واعظی‌فر با بیان اینکه حساسیت تکمیل ایستگاه‌ها و خط دوم قطارشهری اصفهان بالا است، تصریح می کند: با توجه به اهمیت تکمیل خط دوم قطارشهری اصفهان و برنامه زمان‌بندی صورت گرفته در این زمینه، لازم است که خط ۲ بر اساس زمان‌بندی ۵ ساله مد نظر قرار گیرد و در این خصوص لازم است که بودجه در زمان مناسب آن اختصاص پیدا کند.

آغاز فعالیت اجرایی ۳ ایستگاه خط ۲ متروی اصفهان

مجری خط دوم قطارشهری اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر فعالیت اجرایی ۳ ایستگاه خط ۲ قطارشهری اصفهان آغاز شده است، اضافه می کند: همچنین مشاور تمام ایستگاه‌های خط ۲ قطارشهری اصفهان انتخاب و فاز دوم محاسبات نقشه‌ها انتخاب شده و در چند ماه آینده فعالیت آن اجرا می شود.

وی در توضیح فعالیت‌های عمرانی این خط تصریح می کند: نخستین ایستگاه خط دوم قطارشهری اصفهان در ابتدای شهرک امام حسین(ع) واقع در خیابان آیت‌الله غفاری شروع می‌شود و دومین ایستگاه آن جنب حرم زینبیه در نظر گرفته شده و ایستگاه سوم آن در چهارراه عاشق اصفهانی ساخته خواهد شد؛ پس از آن خط دوم تا ایستگاه مدرس نجفی به عنوان شانزدهمین ایستگاه ادامه خواهد یافت.

مجری خط دوم قطارشهری اصفهان ادامه می دهد: در حال حاضر ۱۶ ایستگاه در خط دوم قطارشهری اصفهان در دستور اجرا قرار گرفته شده و ۸ ایستگاه باقیمانده آن نیز به میدان امام خمینی(ره) خمینی‌شهر منتهی می‌شود.

وی اضافه می کند: این خط دارای ۲۴ ایستگاه دارای ۱۵ کیلومتر طول بوده و دستور اجرای ۱۶ ایستگاه آن صادر شده است.

به گفته واعظی فر، خط دوم قطارشهری اصفهان از شمال شرق شروع می‌شود و با دور زدن میدان امام(ره)، به میدان امام حسین(ع) و خیابان طالقانی می‌رسد و به غرب اصفهان منتهی می‌شود.

محدودیت‌های ترافیکی اجرای ایستگاه عاشق اصفهانی

مجری خط دوم قطارشهری اصفهان با اشاره به آغاز فعالیت‌های عمرانی ساخت ایستگاه‌های این خط اظهار می کند: محدودیت‌های ترافیکی اجرای ایستگاه عاشق اصفهانی خط دوم قطارشهری اصفهان اعلام شد.

واعظی‌فر با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی اجرای ایستگاه عاشق اصفهانی خط دوم قطارشهری تصریح می کند: به دلیل فعالیت‌های عمرانی ایستگاه عاشق اصفهانی خط ۲ قطارشهری اصفهان واقع در چهارراه عاشق اصفهانی، از زیر کار می‌شود و برنامه‌های اجرایی آن شروع شده است.

وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه ایستگاه عاشق اصفهانی برخوردی با لوله فاضلاب ۱۶۰۰ اصلی اصفهان از خیابان آیت‌الله غفاری دارد، به منظور جابجایی این لوله در میان خیابان غفاری، به این نیاز داریم که این مسیر را متوقف کنیم و در مدت یک ماه ورودی خیابان آیت‌الله غفاری شمالی از میدان عاشق بسته خواهد شد.

مجری خط دوم قطارشهری اصفهان درباره مسیر جایگزین این خط، خاطرنشان می کند: شهروندان می‌توانند از مسیر میدان جوان به خیابان حرم وارد شوند و از این مسیر به عنوان مسیر جایگزین این خیابان استفاده کنند.

وی یادآور می شود: البته مسیر شمال به جنوب خیابان آیت‌الله غفاری باز است و مسیر از جنوب به شمال واقع در شمال میدان عاشق اصفهانی، به مدت یک ماه بسته خواهد شد.

مسیر خط ۲ قطار شهری اصفهان حدفاصل دپوی زینبیه تا خمینی شهر به طول بالغ بر ۲۴.۷۵ کیلومتر در سال ۱۳۸۵ به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده و مطالعات آن در سال ۱۳۹۰ توسط مشارکت مترا - پژوهش - سیسترا انجام شده است.

بنا بر اعلام نظر کارشناسان و مدیران قطار شهری اصفهان، خط ۲ قطارشهری اصفهان تا ۴ سال آینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

لازم به یادآوری است طراحی خط ۳ قطار شهری اصفهان از میدان آزادی به سمت غرب تا ایستگاه پل اندیشه انجام شده و مراحل انتخاب پیمانکار و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.

کد خبر 328116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.