آخرین پیغامبر...

زندگی آخرین پیامبر خداوند از بسیاری از جنبه‌ها با زندگی سایر پیغامبران متفاوت است، رزم و بزم و عقد و صلح و درس و سلوک آن حضرت سیره‌ای ثابت برای نوع بشر در طول تاریخ ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جهان در آستانه ظهور هریک از پیامبران اولوالعظم شرایطی را می‌گذراند که حکایت از آمادگی کامل برای ظهور یک منجی را داشت؛ عیسی(ع)، موسی(ع)،نوح(ع) و ابراهیم(ع) هریک در زمانی به عنوان منجی بشریت ظهور کردند که ابرهای سیاه تاریکی آسمانهای امید مردمان را تیره و دستان ظالمان روی منفعت مردم را تار کرده بود.
اما در زمانی که پیامبر اسلام(ص) ظهور کرد همه بدیهای عالم آنچنان دست در دست یکدیگر داده بودند که ظلم و ستم علنی و فرار از آن غیرممکن بود.
موسی ربانی – کارشناس تاریخ در گفت و گو با ایمنا عنوان کرد: شبهه جزیره عربستان در آستانه ظهور اسلام شرایط بدی را داشت و مهمترین علت آن دور ماندن مردمان آن از تغییرات تمدنی بوده است.
وی تصریح کرد: برخی افراد به این ایراد می‌گیرند که چرا پیامبر اسلام در عربستان برانگیخته شدند، در پاسخ باید بگوییم آیینی که می‌توانست چنان مردمان خشن و بی ادب و پرخاش جویی را رام و مطیع امر خداوند کند قطعا از آزمونی سخت سربلند بیرون آمده و می‌توانست دیگران را نیز به راه راست هدایت کند.
این کارشناس تاریخ تأکید کرد: اگر اسلام در هر منطقه دیگری غیر از عربستان ظهور می کرد در آینده مورخان و تحلیلگران دینی پیشرفتهای آن دین را مرهون حمایت پادشاهان یا مردمان فرهنگ دوست می‌کردند اما تجربه عربستان جاهلی نشان داد تنها مضامین اسلام می‌تواند بدترین انسانها را به راه راست هدایت کند.
ربانی گفت: اعراب شبهه جزیره هرکاری را که می‌خواستند به راحتی می‌توانستند انجام دهند و نه تنها مزاحمی نداشتند بلکه برای آن کار تشویق هم می‌شدند، قتل و غارت و زنا و روسپی‌گری و فروش زنان و قمار و نزاعهای خونین تنها بخشی از خلق و خوی عرب جاهلی بود.
وی گفت: شخصیت حضرت محمد (ص) همواره از سوی مورّخان و مستشرقان با انصاف و بی انصاف مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.


ربانی تصریح کرد: چیزی که در منابع تاریخی ثبت شده آن است که آن حضرت مدتی بیمار شدند و پس از آن رحلت کردند، اما در روایات که از ائمه (ع) نقل شده است که آن حضرت در اثر خورانده شدن سم به شهادت رسیدند و به نظر می رسد این روایات بیان کننده علت بیماری آن حضرت هستند.
این کارشناس تاریخ اضافه کرد: بعضی از اندیشوران، جهات مثبت زندگی و آیین مترقی او را مطرح ساخته اند و برخی نیز به اعتراض و انتقادهای بی پایه پرداخته اند اما بیشتر مستشرقان و تاریخ نگاران بی طرف بر این حقیقت اعتراف دارند که در میان همه پیامبران و حتی قهرمانان جهان، یگانه شخصیتی که تاریخ زندگی‌اش از هر جهت روشن است، پیامبر اسلام است.
حجت الاسلام رضا یزدانی – کارشناس مسائل دینی و محقق تاریخ اسلامی نیز در گفت و گویی اظهار کرد: برای آنکه اسلام به درستی شناخته شود باید پیامبر اسلام و خدمات ایشان به درستی شناخته شود.
وی تأکید کرد: شکی نیست که پیامبر اکرم(ص) مانند همه پیامبران الهی برای این مبعوث شده است که مکارم و محاسن اخلاق را در جامعه بشری ترویج نماید و جامعه بشری به لحاظ رفتاری، اخلاقی و معنوی زندگی کنند.
کارشناس مسائل دینی عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) با مدیریت اخلاقی توانست جامعه بحران زده زمان خود را با آموزه های اخلاقی دینی متحول سازد و رفتار آنها را به صورت کامل تغییر دهد.
حجت الاسلام یزدانی بیان کرد: آن حضرت برای مدیریت اخلاقی خود برای تربیت انسان از شرح صدر الهی برخوردار بود و شرح صدر همان بسط و فراخ روحی، فکری، علمی و عرفانی است که به وسیله آن وحی را دریافت نمود و در مقام تبلیغ رسالت الهی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: در قرآن کریم از پیامبر اکرم(ص) از آن جهت که مردم به دین او گرویدند و محور رحمت و محبّت و حیات معنوی گشت و برای بشریّت اسوه مطلق شد خواسته شده تا شکرگزار باشد.
کارشناس و محقق تاریخ اسلام اظهار کرد: آنچه که برای ما مسلمانان مهم است، تأسی به آن اسوه حسنه است تا به سعادت دنیا و آخرت نائل شویم چون ما باید در رفتار و عمل نشان دهیم که پیرو پیامبر رحمت هستیم.

بدون شک زندگی و مرگ آخرین پیغامبر در عالم بشری بی نظیر است، کودک یتیمی که نور خدا را در تاریکی غار دید و پرتوهایی از آن را در عالم تاریکی زده انسانی تابانید و در نهایت به راهی رفت که همه انسانها روز به آن راه می‌روند.
او از ذخایر عالم زری نیندوخت و از قبای عالم کسوتی برای خود ندوخت، نه در سودای سلطنت بود و نه در هوای جهان‌گشایی، با کودکان کودکی می‌کرد و با فقیران غذا می‌خورد و از ظلم زورمندان منع می‌کرد؛ هرچه زمان می‌گذرد بشر به این واقعیت بیشتر پی‌برد که ای کاش کسی همچون او هیچگاه از بین ما نمی‌رفت.
حجت الاسلام یزدانی گفت: باید از افراط و تفریط پرهیز کنیم و این محبت و رحمت و ایثار و از خود گذشتگی و اخلاق را در جامعه بشری ترویج کنیم، تا همه از امنیت و آرامش بهره مند شوند./

کد خبر 328115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.