هر روز را باید روز جهانی فلسفه دانست

سازمان یونسکو سومین پنج شنبه از ماه نوامبر هرسال که با آخرین پنج شنبه آبان ماه درتقویم ایرانی عموما برابر می گردد و به عبارتی دیگر روز 21 نوامبر را روز جهانی فلسفه نامگذاری کرده است.

به گزارش ایمنا، این بدان معناست که فلسفه می تواند نقش مهمی در رفاه انسانی، مواجهه با معضلات و ترویج صلح و امنیت در جهان داشته باشد.

واقعیت این است که جامعه بایستی به این باور برسد، همه انسانها باید در زندگی خود یک فیلسوف و هر روز، روز جهانی فلسفه و فلسفیدن باشد. فلسفه از شما می خواهد خوب بیندیشید، بی دلیل و جوگیرانه مسئله ای را نپذیرید. اندیشیدن و تفکر راهبر اصلی زندگی انسانهاست. لازمه دینداری و تقوای واقعی، لازمه رعایت اخلاق، رعایت فرهنگ، کسب مهارت های زندگی و لازمه هرگونه حرکت اصولی نگاه و اقدام فلسفی داشتن است.

انسانها به چیزی اعتقاد واقعی می یابند که مراحل شناخت آن را طی می کنند. در ابتدا در مورد مولفه ای دانش کسب می کنند، این مرحله لازم، اما کافی نیست. باید تبدیل به بینش و سپس تغییر رفتار فردی و نهایتا تغییر رفتار اجتماع گردد.

فرد باید آنچه می شنود را تحلیل و تفسیر ذهنی کرده و به ترکیب با سایر فرصت های زندگی همت نماید و با ارزیابی عقلانی به قدرت انتخاب و داوری قبل از پذیرش برسد. آدمی باید این پرسش را در ذهن خود مطرح کند که آیا این مولفه را انتخاب نمایم یا خیر؟ در دنیای امروزی که جهان در تضادهای شدید وحدت گرایی و پلورالیسم و کثرت گرایی قرار گرفته است و همچنین در برابر این انفجار اطلاعات، راه نجات انسان ها افزایش شعور، درک و معرفت انسانهاست. به این قدرت ها نمی توان دست یافت مگر با افزایش استقلال فکری.

عقل مرکب انسان است. اگر عقل و ادراک نباشد حواس پنج گانه به چه کار انسان می آید؟ انسان که جسم نیست، انسان سراسر فکر است و تدبیر، تعقل و خوب زیستن. آیا تاکنون کسی بوده که متضرر خوب فکر نکردن نشده باشد؟ فلسفه می گوید عقل ورزی را دوست بدارید، یاد بگیرید و جوگیر نشوید. به علت چرایی و چگونگی هرچه می شنوید قبل از پذیرش بیندیشید. انسان و جامعه بی تعقل بلعیده خواهد شد. اندیشیدن همه مراحلش رشد است و پیشرفت. ضرری درآن وجود نخواهد داشت.

رسالت مدیران و برنامه ریزان فرهنگی نیز بسترسازی آموزش اصولی شیوه تفکر کردن، به مردمان است و راه نجات جامعه جز این نیست.


دکتر نرگس عطریان – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

کد خبر 328069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.