پنجره‌ای به نام کتاب...

مارک تواین می‌گوید: کسی که کتاب‌های خوب را نمی‌خواند، تفاوتی با آدم بی‌سواد ندارد.

به گزارش ایمنا، کتاب مثل یک پنجره است، یک پنجره که به روی دنیای زندگی باز می شود. کتاب، محصول تجربه های بشری و خلاقیت های ذهنی و آموخته های دراز مدت انسان است. کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به آیندگان منتقل می شود. کتاب به عنوان یک میراث فرهنگی برای نسل های آینده ماندگار می شود.

از سال ۱۳۷۲ بود که روز ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش تر از کتاب نیست؛ کتاب اندوه را می زداید و حکمت های جان پرور می آموزد.

یکی از شاخص‌های مهم در روند پیشرفت یک کشور، اِشاعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان عموم مردم است. این امر همچنین یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور به شمار آمده و از این روی از زوایای متعددی قابل تأمل و بررسی است. در اولین قدم نمی‌توان از نقش مهم و تاثیرگذار خانواده به سادگی غفلت کرد. طرز برخورد و نظر والدین پیرامون مطالعه و کتاب‌خوانی، کتب و مجلاتی که در دسترس کودک قرار دارند، همچنین وضعیت فرهنگی و اقتصادی خانواده هر یک به نوبه‌ خود تأثیری بسزا در شکل‌گیری این عادت پسندیده در وجود کودک خواهند داشت. اما در کنار تمامی این عوامل تبدیل کردن این کار به فعالیتی سرگرم کننده و تفریحی، میل کودک به کتاب خواندن را به شکلی قابل توجه افزایش خواهد داد.

اهمیت کتابخوانی در اسلام به‌قدری است که معجزۀ پیامبر اکرم(ص) از نوع کتاب است و در این کتاب مقدس نیز اولین آیاتی که بر پیامبر(ص) نازل شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم، و علم توأم شده است. اهمیت کتاب و کتابخوانی و عظمت و شرافت کتاب در اسلام تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد، قسم یاد می‌کند.

من نمی گویم کتاب ها بهترین دوستان انسان هستند چراکه معتقدم بهترین دوست انسان، انسان است، اما کتاب خوب می تواند یکی از دوستان یکرنگ و یکدل انسان باشد که او را بالا و بالاترها رهنمون سازد، پس دوستش بداریم...

کد خبر 327956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.