پیوند دانشگاه با صنایع، عامل نجات صنعت و باروری دانش در لنجان

لنجان_نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت:شهرستان لنجان برای‌ رسیدن به‌ توسعه‌ حقیقی‌ و پایدار، نیازمند تعامل‌ تعریف شده بین نهاد دانشگاه و صنعت‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال ۹۶ را سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال نامگذاری کرد که اینگونه نامگذاری‌ها معمولا معطوف به مسائل و مشکلات جامعه بوده تا مسئولان تمرکز بیشتری روی اینگونه مسائل داشته باشند و در نهایت به اعتلای کشور کمک شود.

در این میان باید به این مهم توجهی جدی داشت که تمام راهبردها، سیاستگذاری و هدفگذاری‌ها مسئولان کشور برای رسیدن به نقطه مطلوب باید در چارچوب سیاست های ابلاغ شده از سوی معظم له باشد تا به نتایج مطلوب دست پیدا کرد. البته نباید فراموش کرد نامگذاری سال جدید نیز در حالی صورت گرفت که طی سال های متمادی، مسئله اقتصاد همواره بعنوان اصلی ترین موضوع کشور، در همه ابعاد مورد توجه شخـص مقام معظم رهبری بوده و ایشان همواره به برنامه ریزی و عمل در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق تحقق اقتصاد مقاومتی برپایه تولید و افزایش صادرات غیرنفتی تأکید فراوانی داشته اند.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، نقاط کلیدی اقتصاد مقاومتی عبارتند از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان. بی تردید تولید و اشتغال از مسائل اساسی جامعه است که مردم با آن‌ها درگیر هستند به ویژه مسئله اشتغال و بیکاری جوانان تحصیلکرده یکی از مهم ترین دغدغه خانواده های امروز است. اما اگر می‌خواهیم‌ جامعه‌ آباد داشته‌ باشیم، باید تقویت تولید داخلی و همچنین فرهنگ حمایت و استفاده از تولیدات داخلی مورد توجه‌ و اهمیت‌ قرار گیرد و امروز باید به این باور برسیم که چنانچه کالای‌ داخلی‌ اشکال‌ هم‌ داشت، باید ایراد آن‌ را رفع‌ کنیم. البته نباید فراموش کرد که تولید در ایران بواسطه بهره وری پایین، باعث شده نیروی کار رقابت پذیری اندکی را داشته باشد و شاید بتوان گفت علت اصلی این بهره وری پائین در ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه است.

بر اساس تجارب گذشته، موانع متعددی بر سر راه تقویت این ارتباط قرار دارند که یکی از آن ها، سیستم های انتقال تجارب و مدیریت هستند. سیستم مدیریتی بسیاری از کارخانه های بخش خصوصی در کشور ما از پدربزرگ‌ شروع‌ شده‌ و بعد به‌ پسر و نوه‌ رسیده‌ است. این ها یک‌ انباشت‌ تجربه‌ است‌ و به همین علت شرایط‌ رشد به خوبی فراهم نشده است از این رو باید یک‌ ارتباط‌ منطقی‌ بین‌ دانشگاه‌ و صنعت‌ ایجاد شود و دانشگاه های کشور نیز به سمت و سویی حرکت کنند که‌ نیروهای‌ مورد نیاز صاحبان‌ صنعت‌ را تربیت‌ کنند و قطعا پیامد این‌ مهم حرکت به سمت تقویت تولید و اشتغال خواهد بود.

محسن کوهکن با بررسی موانع و راهکارهای ارتباط صنعت با دانشگاه، اظهار کرد: صنعت به عنوان قطب مهم اقتصادی و دانشگاه به عنوان بخش علمی و تحقیقاتی کامل‌کننده یکدیگر هستند و نباید فراموش کرد دانشگاه‌ها محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر بوده و این تخصص و مهارت سهم مهمی در رشد و توسعه اقتصاد دارد.

وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع تقویت ارتباط دانشگاه‌ها و همچنین پژوهش‌های دانشگاهی با صنعت از جایگاه ویژه ای برخوردار است که باید با برقراری ارتباط منطقی به سمت و سویی گام برداشت که بتوانیم طرح‌های اشتغال‌زا و همچنین واقعیت‌ها را کنار تئوری قرار داده و ایده‌هایی را به کار گرفت که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:شهرستان لنجان برای‌ رسیدن به‌ توسعه‌ حقیقی‌ و پایدار، نیازمند تعامل‌ تعریف شده بین نهاد دانشگاه و صنعت‌ است.

وی اضافه کرد: در این راستا ارزیابی مشکلات شهرستان لنجان و بررسی ظرفیت‌های منطقه‌ای با تاثیرپذیری از مراکز آموزش عالی و استفاده بهینه از تجربیات و تخصص علمی استادان و افراد تحصیلکرده دانشگاه‌ها در راستای حل مشکلات شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است که مورد توجه قرار گرفته و باید به سمتی حرکت کنیم که تقویت ارتباط دانشگاه و صنایع را رقم بزنیم.

کوهکن عنوان کرد: نباید فراموش کرد که معضل بیکاری یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های موجود در کشور و مردم است و در این راستا ما می توانیم با همراهی مراکز دانشگاهی، صنایع و همچنین تشویق سرمایه‌گذاران در راستای تولید ثروت در شهرستان لنجان گام‌های مثبتی برداشته و این مشکل بزرگ را تا حدودی برطرف کنیم.
وی ارتباط بین حلقه آموزش عالی، صنعت و کارآفرینی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دانشگاه‌ها محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند دانش و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار ببرد، موجب پیشرفت و تولید ثروت خواهد شد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید توجه داشت یکی‌ از مشکلات‌ زیربنایی‌ و ساختاری‌ ما جزیره‌ای‌ عمل کردن نهادهای مختلف است لذا نباید فراموش کرد نهادی همچون دانشگاه‌ در حال تربیت‌ نیروی‌ انسانی‌ است که با صنعت و نیازهای آن غریبه است و از سوی دیگر صنعت‌ نیز بدون‌ بهره‌گیری‌ از دانش‌ روز در تولید در جایگاه چندان‌ مطلوب‌ قرار ندارد پس تنها راه برون‌رفت از این جریان ایجاد یک پل محکم بین صنعت و دانشگاه است.

سید حمیدرضا صادقیان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز با تشریح امکانات دانشگاه آزاد لنجان اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان از سال ۱۳۸۱ تأسیس شده و در حال حاضر با بهره‌گیری از امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی، استادان مجرب، کارکنان دلسوز و همکاری با دانشجویان شاغل به عنوان مجهزترین و بزرگترین دانشگاه شهرستان لنجان مشغول به توسعه علم و پژوهش است.

وی یکی از مهمترین معضلات و مسائل کشور در مورد بیکاری جوانان را عدم موفقیت ورود افراد تحصیل کرده به بازار کار دانست و افزود: دانشگاه آزاد واحد لنجان با دارا بودن ۸ رشته در مقطع کاردانی، ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی و ۱۱ رشته در مقطع کارشناسی ارشد با گرایش‌های فنی و مهندسی، توانسته است در زمینه اشتغال و موقعیت کاری برای فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها گام مؤثری بردارد.

سرپرست دانشگاه آزاد واحد لنجان تصریح کرد: باید توجه داشت دانشگاه آزاد واحد لنجان از اولین واحدهای متوسط در میان دانشگاه‌های آزاد بوده که موفق به راه‌اندازی مرکز رشد شده و برای این منظور فضا و امکانات کافی به این امر اختصاص یافته است.

وی هدف از راه‌اندازی مرکز رشد را توانمندسازی و حمایت از پژوهشگران، کارآفرینان و صاحبان ایده دانست و گفت: مرکز رشد واحد لنجان با حمایت از پژوهشگران تاکنون موفق به تولید چند نمونه اولیه از ایده‌های نوآورانه در صنایع تولیدی و خدماتی بوده است و از سوی دیگر فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنعتی این دانشگاه به دلیل استفاده بهینه از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از اطلاعات عملیاتی‌تر و میدانی‌تری نسبت به فارغ التحصیلان رشته‌های دیگر برخوردار هستند.

صادقیان ادامه داد: نباید فراموش کرد وجود صنایع بزرگ در شهرستان لنجان برای دانشگاه های شهرستان همانند یک ثروت و فرصت بزرگ در زمینه کارآفرینی به شمار می آیند ، در واقع صنایع می‌توانند از پتانسیل بالا و فناوری نوین طرح‌های دانش‌بنیان دانشگاه ها استفاده کرده و نیاز صنعت خود را از پژوهش‌های دانشگاهی مرتفع کنند.

وی تاکید کرد: امروز لازم است موسسات آموزش عالی، دانش تولید شده را مستندسازی کرده و با روش‌های مناسب اطلاع‌رسانی کنند چراکه دانش نیز مانند سایر کالاها باید با روش‌های مناسب به بازار عرضه شود تا توجه متقاضیان را جلب کند.

سرپرست دانشگاه آزاد واحد لنجان خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، درآمدهای دانشگاه‌ها از محل پروژه‌های عملیاتی دانشگاه و صنعت تامین می‌شود لذا از آنجایی‌که دانشگاه و صنعت به‌عنوان دو مرکز اثرگذار در جامعه می‌توانند نقش مهمی در توسعه علمی و اقتصادی کشور داشته باشند ضروریست دانشگاه‌ها شتاب بیشتری در راستای تعریف پروژه‌های صنعت محور داشته باشند.

وی متذکر شد: ما همواره تلاش کرده ایم دانشگاه آزاد واحد لنجان از یک دانشگاه آموزش محور به یک دانشگاه پژوهش محور مبدل شود و در همین راستا تمام تلاش‌های این مجموعه فراهم کردن بستر لازم برای چنین فعالیت‌هایی است.

صادقیان یادآور شد: متأسفانه بین صنعت و دانشگاه پیوند مستحکمی وجود نداشته و بیشتر راهکارهای پیشنهادی قابلیت اجرایی و عملیاتی ندارد اما بهتر است رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها با صنایعی که در هر استان و شهرستان وجود دارد متناسب باشد و صنایع نیز نگاه ویژه ای به این مهم داشته باشند.

وی در پایان گفت: امروز حدود ۲ هزار نفر دانشجو در رشته‌های فنی و مهندسی و در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در واحد لنجان در حال تحصیل بوده و حدود ۵ هزار نفر از شاغلان شهرستان از فارغ‌التحصیلان ما هستند که با توانایی لازم در انجام کار تخصصی در رشته خود مشغول به کار هستند.

کد خبر 327942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.