خانواده ها مشوق اصلی برای کتابخوانی کودکان / بازآفرینی حوزۀ فرهنگی هنری چهارباغ عباسی

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: علاقۀ پدران و مادران به کتاب می تواند به الگویی برای فرزندان تبدیل شود.

به گزارش ایمنا، در حاشیۀ برگزاری دومین نشست «چهلستون از گذشته تا امروز» که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به هفتۀ کتاب، به خبرنگار ایمنا اظهار داشت: زمان کودکی من بسیار با اکنون تفاوت داشت، ما در دوران کودکی به شدت به دنبال کانون ها بودیم که بتوانیم کتابی را بگیریم و مطالعه کنیم و من به ویژه در سنین ۱۲ تا ۱۵ سالگی علاقۀ شدیدی به کتاب خواندن داشتم و حتی گاهی اوقات خانواده‌ام نگران بودند که با خواندن کتاب های زیاد از درسم عقب نیفتم ولی متاسفانه کودکان و نوجوانان در جامعه‌ اکنون‌ بسیار کمتر به کتاب می پردازند و سرگرمی عمدۀ آنها فیلم و تلویزیون و بازی‌های رایانه ای شده است.

خانواده ها مشوق اصلی کودکان و نوجوانان برای کتابخوانی

فریده روشن افزود: باید از همان دوران کودکی، آنها را به خواندن کتاب تشویق کنیم، باید خانواده ها مشوق های لازم برای کتابخوانی را برای کودکان فراهم کنند. وقتی بچه ها به حال خودشان رها شوند مطمئناً به سمت چیزی که جاذبۀ بیشتری دارد و یا راحت‌تر در دسترس‌شان باشد می روند، اما وقتی به خواندن کتاب تشویق و به سمت آن هدایت بشوند حتماً تأثیرگذار خواهد بود؛ به همین دلیل اولین عامل در روی آوردن کودکان و نوجوانان به کتاب را خانواده ها می دانم، ازطرفی بچه ها همیشه به پدران و مادران خود نگاه می کنند و علاقۀ پدران و مادران به کتاب می تواند به الگویی برای فرزندان تبدیل شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به نقش مدیریت فرهنگی در سطح کلان شهری اشاره و تصریح کرد: مدیریت شهری بایستی شرایط و بستر لازم برای کتابخوانی را فراهم کند، ازجمله اینکه کتابخانه ها در دسترس علاقمندان قرار گیرد و کتاب های موجود در کتابخانه ها نیز متنوع  و بروز باشد، همچنین سعی شود در قیمت‌گذاری کتابها تجدید نظر صورت بگیرد و به نحوی باشد که همه بتوانند کتاب های موردعلاقه‌شان را تهیه کنند.

وی ادامه داد: کانون های پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان نقش بسیار مهمی در تشویق فرزندان‌مان به کتابخوانی دارند و بایستی در محله های مختلف شهرها حضور داشته باشند، این درحالی است که در برخی محله ها کانونی وجود ندارد و یا اگر هست کتابخانۀ بسیار قدیمی دارد که بروز نیست و افراد اهل مطالعه ترغیب نمی شوند که از این کتابخانه استفاده کنند، بنابراین باید در به روز کردن آن ها سعی و دقت عمل داشت.

جلوگیری از طرح هایی مانند ارگ جهان نما

فریده روشن به تعامل میان اداره کل میراث فرهنگی استان و شورای شهر اشاره کرد و افزود: تعامل میان میراث فرهنگی و مدیریت شهری می تواند موثر و هم‌افزا باشد. من احساس می کنم این تعامل در دوره جدید مدیریت شهری اصفهان بهتر صورت خواهد گرفت، چنانچه در مورد مباحثی مانند گردشگری چندین جلسه با مسئولین اداره میراث فرهنگی داشته ایم و حتی یکی از اولویت های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر، بازآفرینی حوزۀ فرهنگی هنری چهارباغ عباسی است و از همین ابتدا برای برنامه های آینده با اداره میراث فرهنگی تعامل داریم تا طرح هایی مانند ارگ جهان نما پیش نیاید که هم باعث نازیبایی در سطح شهر شده است و هم نارضایتی مردم را سبب شده است و علت این است که از همان ابتدا برای بوجود آوردن چنین طرح هایی باید میان ارگانهای مختلف تعامل ایجاد می‌شد و آینده نگری لازم صورت نگرفته است. /

کد خبر 327905

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.