به دنبال اتمام پروژه های نیمه تمام شهر هستیم/ خط دوم مترو تا ۴ سال آینده راه اندازی می شود

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه شهرداری به اجرای طرح های عمرانی و تحقق هزینه های جاری شهر اختصاص می یابد از افزایش ۱۰ درصدی بودجه پیش بینی شده برای سال ۹۷ خبرداد.

به گزارش ایمنا، فتح الله معین با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «اینجا اصفهان» ضمن عرض تسلیت  به همه مردم ایران به خاطر وقوع زلزله غرب کشور، اظهار کرد: امیدوارم خداوند به همه بازماندگان این حادثه صبر عطا کرده و درگذشتگان آن را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار دهد و مصدومان آن نیز هرچه زودتر شفای عاجل پیدا کنند.

وی در ادامه به تدوین بودجه شهرداری اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای تنظیم بودجه سنواتی یکی از مهم ترین فعالیت های مدیریت شهری است که شامل دو بخش درآمدی و هزینه هاست.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه بر اساس اسناد بالادستی و برنامه های راهبردی ۵ ساله همچون اصفهان ۱۴۰۰ تدوین می شود،  عنوان کرد: جلسات تنظیم بودجه، از شهریورماه آغاز شده و بر همین مبنا مکاتباتی با مدیران مناطق برای دسته بندی نیازها صورت گرفت و پس از آن مرکز پژوهش ها و کمیسیون حقوقی و اقتصادی شورای اسلامی شهر بررسی ها را انجام می دهد تا به عدد بودجه سال آینده شهرداری برسد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر شهرداری اصفهان نیز طی برگزاری جلسات مشابه، برمبنای درآمدهای تحقق یافته در ۱۰ سال گذشته و با توجه به میزان کمک های دولت به مدیریت شهری، رقمی را برای بودجه پیشنهاد می دهد.

معین اعداد پیشنهاد شده از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان را به دلیل استفاده از منابع تحقیقی مشترک، به هم نزدیک دانست و گفت: پس از این بررسی ها در نهایت جلسه تلفیق با حضور اعضای شورا، شهردار و معاونان آن تشکیل شده و عدد واحدی برای بودجه مشخص می شود.

وی در ادامه از افزایش ۱۰ درصدی بودجه پیش بینی شده برای سال ۹۷  باتوجه به سهم های در نظر گرفته شده برای شهرداری از جرایم، عوارض آلایندگی در محدوده شهر و ارزش افزوده خبرداد و افزود: ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۷ درنظر گرفته شده که این رقم در سال ۹۶، ۲هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵، ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بوده است.

این عضو شورا به روند تحقق بودجه مدیریت شهری در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰، ۸۸ درصد، در سال ۹۱، ۱۲۰ درصد، در سال ۹۲، ۹۱ درصد، در سال ۹۳، ۷۶ درصد، در سال ۹۴، ۸۹ درصد و در سال ۹۵، ۹۶ درصد بودجه پیش بینی شده محقق شده است که با توجه به تلاش های همکاران ما در شهرداری اصفهان می توان گفت این ارقام تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است.

فضای سبز و نظافت شهری دو بخش عمده هزینه بر شهر

وی افزود: هزینه های نگهداری شهر در هر دو بخش عمرانی و جاری بودجه درنظر گرفته می شود که بخش های مربوط به نگهداری فضای سبز و نظافت شهری، هزینه های بالایی را به خود اختصاص می دهند.

معین با تاکید براینکه مبنای بررسی ردیف های بودجه ای براساس عملکردهای ۶ ماهه آخر سال قبل است، تصریح کرد: درآمدهای ناشی از عوارض عمومی و اختصاصی، بهای خدمات و موسسات انتفاعی متعلق به شهرداری، وجوه ناشی از فروش اموال شهرداری و کمک های دولت از ردیف های اصلی بودجه است که البته با روش های مختلف کنترل می شوند تا بودجه به صورت متورم بسته نشود چراکه در صورت تورم در بودجه ریزی، شهر دچار بی نظمی می شود.

وی افزود: تاکید شورای اسلامی شهر بر عدم افزایش هزینه های جاری علی رغم افزایش ۱۰ درصدی بودجه ۹۷ است. البته ۲۵ درصد هزینه های جاری مربوط به پرداخت های پرسنلی بوده و مابقی به سایر هزینه های شهری مربوط می شود که در برخی موارد در صورت لزوم به افزایش هزینه های جاری با جابه جایی منابع آن را تأمین می کنیم.

اتمام پروژه های نیمه تمام در اولویت است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه به دنبال اتمام پروژه های نیمه تمام شهر هستیم، گفت: تقاطع غیرهمسطح استقلال و اشکاوند از آخرین پروژه های هزینه بر شهری هستند که به بهره برداری رسیدند، همچنین خط یک مترو نیز از پژوه هایی است که تمامی پرداخت های آن به روز بوده و هیچگونه بدهی به پیمانکار آن نداریم و در تلاش هستیم تا این خط تا پایان سال جاری به صورت کامل به بهره برداری برسد.

وی در ادامه به هزینه های بهره برداری و نگهداری از مترو اشاره کرد و یادآورشد: در سال جاری۱۰ کیلومتر از ۲۱ کلیومتر خط یک به بهره برداری رسید که هزینه های نگهداری از آن ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده و با اتمام آن در سال ۹۷، این هزینه ها نیز افزایش چشم گیری خواهد داشت؛ از سوی دیگر سرفاصله رسیدن خطوط مترو به ایستگاه ها، نیم ساعت بود که به تدریج به یک ربع می رسد.

معین یادآور شد: پیش از این روزانه ۲ هزار و ۶۰۰ مسافر به وسیله مترو جابه جا می شدند که این رقم امروز به ۲۵ هزار نفر رسیده است.

وی از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۶ به منظور نوسازی و بهسازی ناوگان اتوبوسرانی اصفهان خبرداد و افزود: بخشی از اتوبوس های اصفهان تعویض و بازسازی شده اند که مهمترین تأثیر آن کاهش آلایندگی هوا و رضایت شهروندان است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سن ناوگان اتوبوسرانی اصفهان در آینده نزدیک به زیر ۱۰ سال برسد.

وی توسعه و نگهداری فضای سبز شهری را از اولویت های ویژه مدیریت شهری اصفهان دانست و بیان کرد: تملک های لازم در این خصوص در بخش های مختلف شهر صورت گرفته که با پایان فصل سرما، شاهد بهره برداری از پارک های جدید خواهیم بود.

معین اضافه کرد: ساماندهی کلیه معابر شهر بر اساس طرح تفضیلی، بازگشایی گلوگاه های ترافیکی در بافت های فرسوده با خرید اراضی و آزادسازی آنها از دیگر اولویت های شهرداری اصفهان برای ایجاد آرامش برای شهروندان است.

احداث سالن اجلاس سران از تعهدات دولت است

وی در ادامه به چگونگی احداث سالن اجلاس سران در اصفهان اشاره کرد و گفت: این پروژه قرار بود در راستای برگزاری اجلاس سران غیرمتعهد ظرف مدت یکسال به بهره برداری برسد و بر همین مبنا دولت نیز باید ۱۰۰ میلیارد تومان به اجرای این پروژه کمک می کرد، ضمن اینکه شهرداری اصفهان نیز ۴۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته بود؛ اما به دلیل اینکه در سال های قبل دولت تنها ۲۰ میلیارد تومان به این پروژه کمک کرد، شهرداری اصفهان برای تعطیل نشدن این پروژه، سالیانه ۵۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفت که البته در دولت جدید بخش دیگری از تعهدات دولت پرداخت شده و برای دریافت بخش دیگری از آن نیز در حال مکاتبه هستیم.

معین تاکید کرد: ساخت سالن اجلاس سران در تعهد دولت بوده و شهرداری تنها وظیفه تملک و دسترسی های زمین آن را به عهده داشته است که البته وظیفه خود را به خوبی انجام داده ایم البته طرح هایی هم برای واگذاری ساخت هتل های این پروژه به بخش خصوصی داشتیم که از آن استقبال نشد.

اتمام بخش هایی از خط دوم مترو ظرف ۴ سال آینده

وی در بخش دیگری از صحبت های خود از اختصاص ۵۰۸ میلیارد تومان اعتبار در سال ۹۶ برای خط دوم مترو اصفهان خبرداد و گفت: ۲۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار به وسیله اوراق مشارکت تأمین می شود و برهمین اساس عملیات اجرایی این خط در منطقه زینبیه شروع شده که دو ایستگاه آن در حال اجراست.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مذاکراتی را با بانک شهر برای تأمین مالی خط دو به مبلغ ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان انجام شده است، تصریح کرد: بخشی از این منابع مالی به صورت اوراق مشارکت و املاک با بانک شهر تهاتر می شود و تمام تلاش ما این است که بخشی از خط دوم مترو از زینبیه تا میدان امام حسین(ع) تا ۴ سال آینده به بهره برداری برسد.

وی به مذاکره مدیریت شهری اصفهان با بنیاد مستضعفان به منظور آغاز عملیات اجرایی خط سوم مترو اشاره کرد و افزود: با فعال سازی عملیات عمرانی این خط ایستگاه های مترو در امتداد میدان آزادی به سمت  بلوار ارتش و پل بزرگمهر اجرایی خواهند شد.

معین در پایان خاطر نشان کرد: اعلام عمومی برای فایناس خط دوم و سوم مترو اصفهان صورت گرفته که براساس آن ۶ شرکت اعلام آمادگی کردند که در این میان قرار شد، ۴ شرکت طرح های خود را ارائه دهن؛ د البته استفاده از نیروی انسانی داخلی و تولیدات ایرانی نیز در این امر مورد توجه است.

کد خبر 327903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.