توجه به شهرسازی علمی از آثار مخرب زلزله می کاهد/لزوم بهره گیری از متخصصان شهرسازی در شهر

نجف آباد- رئیس شورای شهر اصفهان گفت: اگر در موضوع شهرسازی و معماری وضعیت صحیح و مناسبی داشتیم، امروز شاهد مصیبتی مانند زلزله غرب کشور و آثار مخرب آن نبودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از نجف آباد، فتح الله معین در همایش روز شهرسازی دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد با بیان این مطلب افزود: ما به حق در بسیاری از زیرساخت ها و امکانات از کشوری مانند عراق پیشرفته تر هستیم و نباید در حادثه ای که هر دو کشور تقریبا به یک میزان درگیر آن شدند حجم تلفات ما در مقایسه با کشور عراق با این گستردگی باشد.

وی امور مربوط به شهرسازی و ساختمان سازی را از اصول مرتبط و مورد نیاز در خصوص رشد جمعیت و  گسترش شهرنشینی دانست و بیان داشت: تا وقتی برای این رشته مهم و اصولی دنبال کار کارشناسی و اقدام علمی موثر نباشید، بروز چنین مصیبت هایی دور از انتظار نخواهد بود.

رئیس شورای شهر اصفهان با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در زلزله اخیر غرب کشور اظهار داشت: امیدواریم در آینده با تقویت ارتباط مجامع دانشگاهی و فارغ التحصیلان شهرسازی با مجموعه های تصمیم ساز و اجرایی در کشور، شاهد کاهش آثار بلایای طبیعی باشیم.

معین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمیسیون عمرانی و شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت: تمامی طرح های شهرسازی و معماری در کنار پروژه های عمرانی بررسی شده و بودجه مورد نیاز آن ها تصویب می شود.

وی در خصوص مشکل تراکم فروشی شهر ها گفت: تراکم فروشی شهرها به دو دسته قانونی و غیر قانونی تقسیم می شود. درواقع در اصفهان تا دو طبقه از عوارض تراکم معاف هستند و بالاتر از این میزان که بر اساس طرح تفصیلی اقدام می کنند، عوارض مربوط به ساخت و ساز با ضرایبی مواجه می شوند که تا طبقه ششم به صورت ضریب دو محاسبه می گردد.

رئیس شورای شهر اصفهان خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در کلان شهر ها بر اساس یک بررسی اجمالی کمترین میزان تخلف در این عرصه را داریم و در نقاطی چون تهران مباحثی مانند طرح تفصیلی به گونه ای که مورد توجه ما هست معنی ندارد. در شهرداری اصفهان، تلاش بر این معطوف است که تمامی امور تخصصی را به گونه ای به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی از مطالعات مربوط به طرح جامع و تفصیلی و برخی طراحی های تخصصی به عنوان مصادیق این واگذاری یاد کرد و ادامه داد: این امر باید توسعه بیشتری پیدا کند. در شهر اصفهان بیش از 2400 بافت فرسوده داریم که بازسازی این حجم بافت فرسوده  اشتغال زایی قابل توجهی را فراهم خواهد کرد.

معین در بخش پایانی سخنان خود بر استفاده بیشتر از تخصص و توانایی های فارغ التحصیلان رشته هایی مانند شهرسازی و معماری در امور شهرداری تاکید کرد.

کد خبر 327891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.