سرشماری در ایران توسط موبایل امکان‌پذیر است؟

کشورهایی که هر چند سال یکبار سرشماری انجام می دهند به تکنولوژی رو آورده و به این کار سرعت بخشیده اند اما برخی معذورات آیا این امکان را در کشور ایران فراهم می آورد.

مجله خبری ایمنا: سرشماری‌های ملی کشور انگلستان هر ۱۰ سال یکبار انجام می‌شوند تا دولت آمار دقیقی را درباره ساکنان این کشور جمع‌آوری کند. تا کنون این سرشماری با ارسال مامور و پرسش‌نامه‌های کاغذی صورت می‌گرفت اما قرار است به زودی از داده‌های تلفن‌همراه مردم برای جمع‌آوری بخشی از اطلاعات مربوط به شرایط زندگی شهروندان استفاده شود.

بدین ترتیب در سرشماری ملی سال ۲۰۲۱ این کشور، سازمان ملی آمار با همکاری شرکت مخابراتی «وودافون» جمع آوری اطلاعاتی را با استفاده از تلفن‌های همراه افراد بالای ۱۸ سال به‌طور ناشناس آغاز خواهد کرد. این داده‌ها در ساعت‌های مختلف روز و با بررسی داده‌های تلفن هوشمند جمع‌آوری خواهند شد تا محل کار افراد، مدت زمان حضور آنها در مکان‌های مختلف و... مشخص شود.

قرار است در آینده از این اطلاعات برای تحلیل ویژگی‌های قومیتی، ثروت مردم، تراکم جمعیتی نیز استفاده شود و در راستای حفظ حریم خصوصی افراد، تنها داده‌های مربوط به موقعیت مکانی و زمانی هر فرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا از نگهداری و جمع‌آوری اطلاعاتی که منجر به افشای هویت افراد شود، خودداری گردد.

به علت ضعف کشور در بحث تحلیل داده این مهم تا به حال عملی نشده است.

منبع: اقتصاد نیوز

کد خبر 327800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.