به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در لنجان وجود دارد

لنجان_رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان گفت: به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در لنجان نظر گرفته شده است که مراکز خدمات جامعه سلامت و تیم‌های پزشکی مستقر مسئولیت رصد و مداخله در امور سلامت این افراد را بر عهده دارند.

علی وحدتی در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به اینکه جامعه امروز در حوزه سلامت، نیازمند انقلاب در شیوه زندگی است، اظهار کرد: زمانی بیماری های واگیردار یکی از مسائل دردناک اجتماع به شمار می آمد اما امروز رویکرد بیماری ها از مسائل غیربهداشتی به سمت خودمراقبتی نظیر بیماری های دیابت و فشارخون رفته است و مطالعات در کشورهای توسعه یافته حاکی از این است که متغیرهای سلامت حداقل ۵۰ الی ۶۰ درصد در سلامت مردم تاثیر گذار است ومابقی به عملکرد خود اشخصاص بستگی دارد .

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان گفت: افزایش شیوع بیماری های غیرواگیر با ماهیت مزمن، پیش رونده و ناتوان کننده آنها، باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده ای می شود و نیروی مولد جوامع را به طور مستقیم در معرض خطر مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها قرار می دهند.

بیماری های غیرواگیر از مهم ترین موانع توسعه کشورها هستند

وی افزود: بیماری های غیرواگیر از مهم ترین موانع توسعه کشورها هستند و هزینه های سرسام آور ناشی از این بیماری ها، هر نظام بهداشتی و درمانی را با چالش های عدیده ای روبرو می کند، نتایج بررسی های اپیدمیولوژیک نشان می دهد، که چهار بیماری غیرواگیر مهم شامل بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت، سالانه مسوول ۲۸ میلیون مرگ در جهان هستند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان تصریح کرد: چهار بیماری قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن تنفسی و دیابت، به ویژه بیماری قلبی عروقی، همراه با چهار عامل خطر رفتاری، شامل کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات، مهم ترین علت های مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری ها و عوامل خطر زمینه ساز آنها را به عنوان هدف اصلی برای کاهش ۲۵ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال ۲۰۲۵ میلادی تعیین کرده است.

وی ادامه داد: با خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی و مراقبت ادغام یافته بیماری های غیرواگیر، می توان منابع محدود مراقبت های اولیه بهداشتی را به سوی نیازمندترین بخش جمعیت که بیشترین سود را از مداخلات می برند، هدایت کرد.

به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در لنجان وجود دارد

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان یادآور شد: به ازای هر دو هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در لنجان نظر گرفته شده است که مراکز خدمات جامعه سلامت و تیم‌های پزشکی مستقر مسئولیت رصد و مداخله در امور سلامت این افراد را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه به موازات افزایش شهرنشینی و بالا رفتن درآمد، شاهد تحولات رفتارهای غذایی مانند زیاده‌خواری و ناطرازی تغذیه‌ای در بخشی از جمعیت کشور هستیم، توضیح داد: نتیجه این است که در کنار کمبودها شامل سوء تغذیه انرژی پروتئین و کمبود ریزمغذی‌ها در برخی از مناطق کم برخوردار کشور، سوء تغذیه ناشی از رفاه نیز در کشور بصورت روزافزون خودنمایی کند.

وحدتی بر لزوم پیشگیری از عوارض منفی رفتارهای شهرنشینی فعلی تاکید و عنوان کرد: فعالیت بدنی در زندگی شهری امروزی در مقایسه با زندگی روستایی کاهش یافته و همین موضوع سبب افزایش چاقی در جامعه شده است.
وی با اشاره به این که افراد زیادی در جامعه شهری تحرک بدنی ندارند، حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تحرک بدنی در روز را ضروری دانست و گفت: قبلا تصور می شد که افراد باید این مدت را به صورت ممتد ورزش کنند اما در حال حاضر اعتقاد بر این است که تحرک های پراکنده در طول روز هم اگر در مجموع به نیم ساعت برسد، مفید است.

بسیاری از بیماری‌ها ناشی از تغییر سبک زندگی است

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان نقش ورزش در کاهش بیماری ها را یادآور شد و بیان کرد: ورزش سبب کاهش برخی از بیماری ها مانند فشارخون و کلسترول می شود و همچنین از طریق تحرک بدنی، وزن بدن هم متعادل می شود از این رو باید توجه داشت تمرین ها و حرکات ورزشی با شدت متوسط مانند پیاده روی هم می تواند بسیاری از بیماری های غیر واگیر را کنترل کند.

وی بی‌تحرکی، کم‌تحرکی و چاقی را از مهمترین آسیب‌های حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: این موارد بر ساختار قامتی و نیز وضع جسمانی افراد اثرگذار است  لذا می‌توان با اصلاح شیوه تغذیه از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل، کم‌کالری و کم چرب به همراه فعالیت‌های بدنی و ورزش منظم، کنترل وزن بخصوص چاقی شکمی و کنترل دقیق قند خون با کمک پزشک در جهت درمان این بیماری، نتیجه مطلوبی را به دست آورد.

وحدتی در ادامه با اشاره به سامانه یکپارچه بهداشت «سیب» اضافه کرد: یکی از مهمترین طرح‌های اجرایی حوزه بهداشت در دولت تدبیر و امید سامانه یکپارچه بهداشت بوده که در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرایی ‌شده است و با اجرای دقیق این طرح تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت خواهد شد و به این شکل دسترسی به اطلاعات بیماران با سهولت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

بی‌تحرکی، کم‌تحرکی و چاقی را از مهمترین آسیب‌های حوزه سلامت
وی عنوان کرد: افزایش امید به زندگی در کشور، کاهش میزان پرداخت هزینه درمان از سوی مردم، ارتقاء کیفی خدمات درمانی و رضایتمندی مردم از مهم‌ترین دستاوردهای اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت در کشور به‌شمار می‌آید، بنابراین با راه اندازی سامانه سیب از این پس مردم از شناسنامه الکترونیکی سلامت که اطلاعات کاملی از بیماری‌ها، سوابق جراحی، واکسیناسیون و بیماری‌های مزمن خواهند داشت و در هرجای کشور در صورت بروز کوچکترین بیماری از بانک اطلاعاتی این سیستم برای درمان و معالجه بیماران بهره‌مند می‌شوند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنجان بیان کرد: بر اساس این سامانه برای تمام ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت ایجاد می‌شود و اطلاعات مردم با حضور مراقبان سلامت در خانه‌های بهداشت وارد این سامانه خواهد شد و افراد در صورت نیاز به پزشک یا ارجاع به بیمارستان از طریق این سامانه به مرکز بهداشتی درمانی یا مراکز جامع خدمات سلامت یا بیمارستان‌ها ارجاع می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که با راه‌اندازی این سامانه تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی موردنیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌شود و تمام پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی درمانی جمع ‌آوری خواهد شد.

آموزش مردم توسط رابطان بهداشت، ساختارهای بهداشتی جامعه را عوض کرده است

وحدتی با اشاره به اینکه آموزش مردم توسط رابطان بهداشت، ساختارهای بهداشتی جامعه را عوض کرده است، تاکید کرد: خودمراقبتی، امری فردی، خانوادگی و سازمانی بوده و از ارکان سلامت جامعه امروز است  از این روما باید به سفیران سلامت توجه بیشتری داشته باشیم چون آنها بطور مستقیم با نهاد خانواده ارتباط دارند و آموزش ها را شفاف و بی واسطه به مردم ارائه می دهند و لازمه آگاه سازی و ترویج فرهنگ و سواد سلامت در بین مردم همکاری و همیاری رابطان وداوطلبین بهداشت است.

وی در پایان با اشاره به ارتقای سطح سواد سلامت و برنامه خود مراقبتی بیان کرد : رابطان سلامت ابتدا باید این برنامه را ازخود وخانواده و در مرحله بعد در سطح جامعه آغاز کرده و با انتقال آگاهی های کسب شده، سطح سواد سلامت را دربین مردم افزایش دهند.

کد خبر 327738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.