بررسی و تصویب طرح نمای ۸۰ پروژه بزرگ در کمیته های تخصصی نما و منظر شهری

طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۱ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید و حرفه ای های معماری در شهرداری اصفهان تشکیل شد که در آن طرح نمای بیش از ۸۰ پروژه بزرگ و حساس بررسی و تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه تغییر و تحولات اقتصادی و فرهنگی، رشد سریع و روز افزون جمعیت و تکنولوژی، باعث شکل گیری شتاب زده فضاهای شهری شده است، بنابراین توجه به این امر که زیبایی شهر تاثیرات زیادی بر شئونات مختلف زندگی بشر به خصوص ارتقای کیفی فضاهای شهری می گذارد، امری اجتناب ناپذیر تلقی می شود.

شهر موجودی تنیده از مفاهیم کالبدی، اجتماعی و فرهنگی با هدف ایجاد محیطی مناسب برای زندگی و بالندگی شهروندی است و هماهنگی و انطباق آن با نیازهای شهر و شهروندان عامل اصلی در ایجاد محیط زیست مناسب و مطلوب شهری است.

به موازات افزایش جمعیت و میزان شهرنشینی و گسترش شهر اصفهان، نیاز تغییر عمده در نگرش به کالبد شهر و به طور خاص در جداره‌های شهری و نما و منظر شهر احساس می گردد.

سیمای شهری بخش‌هایی از فضای عمومی شهر است که توسط مردم دیده می‌شود و این مجموعه شامل فضای سبز، فضاهای شهر، مبلمان، تابلوهای شهری و نمای ساختمان‌های شهری است و نحوه برخورد با هر کدام متفاوت و دارای پیچیدگی‌های خود است.

یکی از مهم ترین ویژگی های معماری سنتی انطباق با طبیعت اطراف خود است و دخل و تصرف معماری سنتی در طبیعت به اندازه توان، آگاهی و دسترسی که به تکنولوژی داشته بسیار محدود بوده است.

معماری و شهرسازی سنتی ایران به شکل ارگانیک و سازگار با محیط زیست ساخته شده و تکامل یافته است که با توجه به نیازهای مادی و معنوی مردم و با بهره گیری از شرایط و توانایی های محیط طبیعی و فرهنگ خاص هر منطقه جغرافیایی به منظور تامین آسایش جسمی و روحی انسان شکل گرفته است.

از دیگر ویژگی های مهم، رعایت سلسله مراتب در فضاهای شهری و فضاهای داخلی ساختمان ها است، به نحوی که انسان به تدریج از محیط اجتماعی به محیط خصوصی وارد می شوند و عناصری مانند هشتی ورودی، حیاط مرکزی، ایوان، به تعبیری فضاها را هم به یکدیگر وصل کرده و هم آن ها را از یکدیگر جدا می کردند.

باید توجه داشت که سیما و منظر شهر بخشی از هویت شهرها را تشکیل می‌دهد از این رو حرکت به سوی ساماندهی سیما و منظر شهری اصفهان که یک باغ شهر تاریخی و دارای سابقه فرهنگی متأثر از ارزش‌های اسلامی است، تکلیف سنگین‌تری را به دوش مدیران شهری و مجموعه مرتبط گذاشته است.

با توجه به تاریخی بودن دیار نصف جهان، مجموعه شهرسازی اصفهان تلاش کرده است اقداماتی که در رابطه با سیما و منظر شهری انجام می شود، با هویت معماری سبک اصفهان هماهنگی و همخوانی داشته باشد.

تشکیل ۱۱ کمیته تخصصی نما و منظر شهری در سال جاری

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا به اهمیت سیما و منظر شهری یا به تعبیری زیباتر «پوست شهر» اشاره و تصریح می کند: ضوابط طرح های تفصیلی، مقررات ملی واصول مهندسی و هنر معماری معیارهای اصلی بررسی و تصویب طرح نمای ساختمان ها می باشد.

محمد عقیلی با بیان اینکه نمای پروژه های کوچک و غیرحساس در شهرداری مناطق، پروژه های نیمه حساس در اداره سیما و منظر و پروژه های بزرگ و حساس در کمیته تخصصی نما و منظر شهری بررسی و مورد تصویب قرار می گیرد، اظهار می کند: در سال گذشته طرح نمای بیش از ۱۰۰ پروژه متوسط از طریق این اداره و مابقی نماسازی های کوچک و متوسط ازطریق معاونین شهرسازی مناطق پانزده گانه بررسی و تصویب شده است.

وی ادامه می دهد: سال گذشته همچنین با تشکیل ۲۴ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید و حرفه ای های معماری، بررسی و تصویب طرح نمای بیش از ۲۵۰ پروژه بزرگ و حساس انجام شد.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۱۱ کمیته تخصصی نما و منظر شهری با حضور اساتید و حرفه ای های معماری در شهرداری اصفهان تشکیل شد که در آن طرح نمای بیش از ۸۰ پروژه بزرگ و حساس مورد بررسی و تصویب قرار گرفتند.

وی مهمترین شاخصه های یک طراحی نمای خوب را شامل: شناسنامه معماری اصفهان، شناخت و درک مکان، ترکیب هنر با مهندسی معماری، پیروی از مفاد پروانه ساختمان و یا طرح معماری مورد تأیید، توجه به رنگ شهر و محیط، احترام به آجر نما و حفظ حرمت دیگر مصالح مورد مصرف و همچنین طراحی مدرن با پشتوانه سنت معماری اصفهان می داند.

تبلور هویت معماری در سیما و منظر شهری با تکیه بر مبانی نظری معماری و شهرسازی

عقیلی در خصوص تبلور هویت در سیما و منظر شهری تصریح می کند: تبلور هویت معماری در سیما و منظر شهری موضوع پیچیده ای است و بیشتر از اینکه به ضوابط و مقررات مربوط باشد، تکیه بر مبانی نظری معماری و شهرسازی دارد.

وی با بیان اینکه هویت در سیما و منظر شهری فقط مربوط به گذشته معماری نبوده و به نوعی به دیگر تحولات بستگی دارد، می افزاید: چارچوب مبانی نظری معماری عمومی است و اصفهان همواره مبانی نظری خاص خود را داشته است.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان اظهار می کند: یکی از شاخصه های هویت معماری در سیما و منظر اصفهان، تأثیر پذیری آن از اتفاقات خوب در دیگر فرهنگ های جهانی بوده و باید ادامه داشته باشد.

وی که معتقد است این هویت در طول زمان ثابت نیست و همواره باید آینده نگر و در حال تکامل باشد، اضافه می کند: در زمان معاصر بهتر است این تکامل و تغییر پاسخگوی نیازهای معاصر و به نوعی آگاهانه (معمارانه) به دنبال ردپای گذشتگان باشد.

به گفته عقیلی، این کار سخت ولی شیرین است و نیاز به خرد جمعی مسؤلان، کارشناسان، کارفرمایان و آحاد شهروندان دارد.

آنچه مسلم است اینکه حفظ و تقویت هویت و اصالت شهرسازی و معماری اصفهان، ساماندهی و نظم بخشی به وضعیت موجود منظر شهری برای کاهش بی نظمی ها و جلوگیری از اغتشاشات بصری، هماهنگی و همخوانی با اقلیم شهر اصفهان، مدون سازی ضوابط ویژه سیمای شهری و نمای ساختمان ها به منظور نهادینه سازی و امکان اجرا و نظارت در دستورالعمل اجرایی سیما و منظرشهری اصفهان مورد تاکید قرار گرفته است.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان در ادامه با اشاره به نمای ساختمان های شهر اصفهان تاکید می کند: بخش عمده سیمای یک شهر را نمای ساختمان ها تشکیل می دهد، از این رو برای طراحی و اجرای نمای ساختمان ها، ضوابطی نوشته شده که لازم الاجرا است و البته به هدایت و تشویق نیاز دارد.

عقیلی یادآور می شود: این ضوابط راجع به کیفیت نما و استفاده از مصالح و رنگ ساختمان ها صحبت می کند؛ هر نمایی باید نسبت به ساختمان های مجاور خود هماهنگ و از شلوغی و آشفتگی تهی باشد تا شهروندان بتوانند در فضای شهری آرامش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نمای ساختمان جزو مشاعات شهری به شمار می رود، می گوید: هر ساختمانی مالک دارد که تنها با داخل آن ارتباط دارند اما با بخش بیرونی هر ساختمان، هم افرادی که داخل آن زندگی می کنند و هم عموم شهروندان، با آن ارتباط دارند، از این رو باید ضوابط و مقررات مربوط رعایت شود.

رییس اداره طراحی شهری و مدیر سیما و منظر شهری شهرداری اصفهان تاکید می کند: نمای ابنیه شهری اصفهان مشاع شهر محسوب می شود، از این رو ضوابط مشخص کرده که نمای ساختمان ها چگونه باشد.

وی با اشاره اینکه برای طراحی نمای هر ساختمان طراح در نظرگرفته می شود، می گوید: طراحی نما با بهره گیری از سلایق کارفرما در قالب ضوابط پیش بینی شده، طراحی می شود؛ البته هدف شهرداری یکسان سازی نیست بلکه هماهنگی نمای شهری است.

عقیلی یادآور می شود: آجر نما هم از الزاماتی است که با همان رنگ شهر پیش رود، اگر بخواهیم نمایی را برای مجتمع مسکونی در نظر بگیریم بر مبنای ضوابطی مشخص انجام می شود؛ البته بر روی خلاقیت هم حساس هستیم و معتقد نیستیم که نما بر اساس طرح های قدیم اجرا شود چون با تغییرات مصالح، را هم شاهد هستیم.

وی با اشاره به اجرای نماهای کامپوزیت در شهر اصفهان، می گوید: نمای کامپوزیت بخش خروجی ساختمان است که حداکثر ۱۰ درصد می تواند در نمای ساختمان خود نمایی کند چرا که کامپوزیت ایده خوبی برای نمای ساختمان ها نیست.

کد خبر 327730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.