کم آبی بدن از علل شایع افت فشار خون در دوران بارداری است

فشار خون پایین در بارداری یکی از مواردی است که ممکن است تهدید جدی برای سلامت مادر و جنین باشد. یکی از دلایل کاهش فشار خون : کم آبی بدن در دوران بارداری است که زنان باردار باید به آن توجه کنند.

متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: افت فشار خون در اواسط دوران بارداری بسیار شایع است. ماه های چهارم و پنجم بارداری با بیشترین افت فشار خون همراه است.

دکتر ندا مقتدری افزود: تشخیص فشار خون پایین از این جهت اهمیت دارد که ممکن است باعث آسیب به اندام هایی مانند قلب، کلیه، مغز و کبد جنین شود. در صورت کاهش فشار، خون کمی به این اندام ها می رسد که در نتیجه آن کارکرد آنها با اختلال مواجه شده و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد.

وی در مورد علل فشار خون پایین در بارداری بیان داشت: از علت های فشار خون پایین در بارداری، مصرف بعضی داروهای ضد افسردگی است. همچنین جراحات شدید بدن مثل خونریزی و سوختگی که باعث از دست رفتن خون زیادی از بدن می شود از علل پایین آمدن فشار خون است که در مراحل شدیدتر ممکن است سبب شوک نیز شود.

وی تصریح کرد: بعضی بیماری های عصبی، نارسایی و حملات قلبی باعث کاهش فشار خون می شوند و از طرفی افت فشار خون نیز خود زمینه ساز بروز این بیماری ها می شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: بالا رفتن سن نیز باعث کاهش فشار خون می شود، به گونه ای که افراد سالمند در هنگام ایستادن دچار افت فشار می شوند.

مقتدری خاطرنشان کرد: در این شرایط فرد در هنگام بلند شدن از زمین و ایستادن دچار افت ناگهانی فشار خون می شود. در هنگام ایستادن جاذبه زمین خون را به سمت پایین بدن منتقل می کند، در این حالت اگر خون با سرعت کم به قلب برگردد یا مقدار خون کم باشد باعث ایجاد مشکلاتی در مغز می شود که سرگیجه، افت فشار و در نهایت بیهوشی را در پی دارد.

وی افزود: کم آبی بدن یکی از علل شایع افت فشار خون است. ورزش کردن و تعریق زیاد باعث گرما زدگی و تب می شود که با خشکی دهان خود را نشان می دهد در موارد شدید کم آبی بدن باعث افت فشار نیز می شود.

مقتدری در مورد درمان فشار خون پایین بیان داشت: برای درمان فشار خون پایین در بارداری نخست باید به علت به وجود آمدن آن توجه داشت. اگر کاهش فشار خون در اثر مصرف دارو باشد فرد باید دوز مصرف آن را کم کرده یا به طور کامل قطع کند تا دچار افت فشار نشود.

این متخصص زنان ادامه داد: همچنین اگر افت فشار خون در اثر خون ریزی باشد با استفاده از تزریق خون می توان به درمان آن کمک کرد.

وی تاکید کرد: با تغییر رژیم غذایی و استفاده از شیرینی، نمک و آب می توان به فشار خون پایین در بارداری کمک کرد. رژیم غذایی مناسب برای کنترل فشار خون باید شامل میوه ها، سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، هویج، غلات، گوشت ماهی و مرغ باشد.

این متخصص زنان افزود: داشتن رژیم غذایی سالم در دوران بارداری تا حد زیادی در جلوگیری از بیماری های این دوران موثر است.

مقتدری راههای برای تنظیم فشار خون در بارداری توصیه کرد و گفت: مصرف آب در تنظیم فشار خون و جلوگیری از افت فشار موثر است. فشار خون پایین در بارداری گاهی در هنگام صبح و به هنگام بیدار شدن از خواب خود را نشان می دهد. بنابراین توصیه می شود که قبل از برخاستن کامل از رختخواب ابتدا بنشینید و به سرعت بلند نشوید.

کد خبر 327701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.