نتایج نهایی عمل ترمیم جای زخم طولانی مدت است

عمل ترمیم اسکار یا جای زخم های به جا مانده از جراحی یا آسیب دیدگی های ناشی از حوادث، عمل جراحی پلاستیکی است که برای بهبود شرایط و یا ظاهر اسکار در هرجایی از بدن صورت می گیرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا اسکار یا همان جای زخم های به جا مانده از جراحی یا آسیب دیدگی های ناشی از حوادث، معمولاً برای همیشه باقیمانده و باعث خجالت بسیار زیاد فرد می شوند، به طوری که برخی افراد وقت و انرژی زیادی را برای مخفی کردن آنها صرف می کنند.

در خصوص خطرات ناشی از جراحی ترمیم اسکار و شیوه های درمان ان گفتگویی داشتیم با "دکتر وحید گوهریان فوق تخصص جراحی و عضو انجمن اروپا و امریکا" که مشروح ان درادامه از نظرتان می گذرد:

تصمیم گیری در مورد عمل جراحی ترمیم اسکار باید به چه صورتی انجام شود؟

تصمیم گیری در رابطه با انجام جراحی ترمیم اسکار کاملا شخصی است و فرد باید در نظر گیرد که آیا فواید آن به اهداف او دست می یابد و آیا ریسک و عوارض احتمالی آن قابل قبول است یا خیر. جراح پلاستیک و یا همکاران او به طور کامل خطرات همراه آن را به شما گوشزد می کنند. در واقع از فرد خواسته می شود رضایت نامه ای را امضاء کند که اطمینان دهد که به طور کامل عمل جراحی ، روش های جایگزین و ریسک عوارض احتمالی آن را درک کرده است.

خطرات این جراحی شامل چه مواردی است؟

برخی از خطرات جراحی شامل خونریزی ( هماتوم )، عفونت، ترمیم طولانی، عوارض بیهوشی، تغییر در حس پوستی، صدمه به اعضای عمقی تر مانند اعصاب ، عروق خونی ، عضله و ریه ها رخ دهد که دائمی و یا موقتی باشد، آلرژی و حساسیت به نوار چسب ، بخیه ها و چسب های بافتی ، محصولات خونی و مواد موضعی آماده کننده و ضدعفونی کننده زخم و یا مواد تزریقی، نامنظمی حاشیه پوست،حساس شدن پوست، تشکیل لخته در وریدهای عمقی ، عوارض قلبی عروقی وریدی، درد که ممکن است پایدار باشد و احتمال نیاز به عمل جراحی است.

مطرح کردن سوالات قبل از عمل جراحی چه اهمیتی دارد؟

افراد باید مطمئنا سوالات خود را د رمورد جراحی ترمیم اسکار از پزشک بپرسند . خیلی مهم است که آنها سوالات را از جراح خود بپرسند . داشتن احساس اضطراب که به علت هیجان نسبت به چهره جدید آینده خود دارند و یا به جهت استرس مختله قبل از جراحی طبیعی است . نکته مهم این است که افراد از صحبت درباره احساسات خود با پزشک خجالت نکشند .

این نوع جراحی کجا انجام می شود ؟

جراحی ترمیم اسکار در مطب با تجهیزات مناسب و مورد تائید ، در مرکز جراحی سرپایی و بیمارستان انجام پذیر است . جراح شما و تیم او جهت آرامش و امنیت شما آماده و حاضر هستند .پس از انجام جراحی زخم با پانسمان و بانداژ جهت تمیز نگاه داشتن محل جراحی پوشانده می شود .همچنین شما این دستورالعمل ها را دریافت می کنید : چگونه به دنبال جراحی از خود مراقبت کنید . داروهای خوراکی و یا موضعی جهت تسریع در بهبود زخم و جلوگیری از عفونت را چگونه مصرف کنید و چه هنگامی جهت پیگیری مراجعه نمائید .

چه زمانی افراد می توانند به منزل بازگردند؟

اگر فرد تنگی نفس ، درد قفسه سینه و یا تپش غیرعادی قلب داشته باشد باید سریعا اطلاع دهد، به گونه ای که درصورت رخ دادن هرکدام از این موارد ممکن است نیاز به بستری و درمان های اضافی باشد .

در نظر داشته باشید که پیگیری دستورالعمل های پزشک شما کلید موفقیت جراحی شما است . اینکه برش های جراحی در دوران بهبود زخم تحت تاثیر نیروهای اضافی ، مالش و یا حرکت اضافی نباشد بسیار مهم است . پزشک شما جهت مراقبت از خودتان دستورات لازم را می دهد .

همچنین پیگیری با دقت دستورالعمل های بعد از جراحی شامل تمیز نگاه داشتن و رژیم های درمانی در خانه و پرهیز از نورآفتاب مهم است . همکاری شما نتیجه نهائی جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد .

پیشرفت و التیام عمل چه مدت طول می کشد؟

اولین فاز التیام ترمیم اسکار جراحی ممکن است شامل التهاب و تورم موضعی ، تغییر رنگ و احساس ناراحتی موضعی باشد و به مدت 1 تا 2 هفته طول بکشد . التیام به مدت چندین هفته طول می کشد و همن طور که اسکار جدید التیام می یابد به آهستگی محو و محدود می شود . با درم ابراسیون ، پوسته ریزی شیمیایی و لیزر هم این عوارض را در مواضع درمان علاوه بر حساس شدن پوستی داریم.

نتایج عمل ترمیم اسکار چه زمانی حاصل می شود؟

نتایج نهایی ترمیم اسکار طولانی مدت است . با این حال ممکن است برای دستیابی به نتیجه نهایی چندین ماه طول بکشد و حتی در مواردی ممکن است تا محو شدن و التیام اسکار یک سال طول بکشد .علم پزشکی و جراحی یک علم بدون چون و چرا و دقیق نیست . اگرچه انتظار نتایج مطلوب و خوب را داریم اما تضمین هم برای آن وجود ندارد و در مواردی ممکن است با یک نوبت عمل جراحی موفق نبوده و نیاز به اعمال دیگری نیز باشد.

جراحی بازسازی و ترمیم اسکار چقدر هزینه دارد ؟

هزینه درمانی در اعمال جراحی الکتیو همواره یک نکته قابل ملاحظه بوده است . هزینه عمل های ترمیم اسکار بسیار متغیر است. هزینه یک جراح براساس تجربه او ، روش عمل و محل جغرافیایی پزشک قابل تغییر است .بسیاری از جراحان پلاستیک برای بیماران برنامه ریزی های مالی پیشنهاد دارند . پس آن را حتما تقاضا کنید .

هزینه ممکن است شامل حق العمل جراحی، هزینه بیمارستان یا مرکز جراحی، هزینه بی هوشی، داروهای تجویزی، پوشش و ماسک های پس از جراحی و آزمایشت پزشکی باشد.

این در حالی است که اکثر بیمه های پزشکی هزینه های اعمال جراحی ترمیم اسکار ، عوارض مربوط به آن و یا اعمال جراحی متعاقب آن را پوشش نمی دهند پس  افراد باید حتما بیمه نامه خود را با دقت مطالعه کنند .نکته قابل توجه این است که ارزش رضایت مندی افراد بیش از هزینه عمل می باشد .هنگامی که شما یک جراح پلاستیک را انتخاب می کنید به یاد داشته باشید که تجربه او و احساس راحتی و اطمینان به او به همان اندازه هزینه نهایی جراحی مهم است .

در مورد برخی از اصلاحات عمل ترمیم اسکار مانند محلول های شیمیایی پوسته ریزی، کنتراکچر و ... توضیح دهید؟

محلول های شیمیایی پوسته ریزی ( Peeling ) موادی هستند که به سطح پوست نفوذ کرده و نامنظمی های ساختاری و رنگی پوست را کمتر می کند .کنتراکچر، اسکارهایی هستند که به علت کشش بین پوست و بافت های زیرین در هنگام التیام به وجود آمده، باعث محدود کردن حرکت می شوند و معمولا در مواردی که یک کمبود وسیع بافتی داریم مانند سوختگی رخ می دهد .درم ابراسیون، پوشش مکانیکی پوستی است .

اکسزیون، برداشت جراحی اسکار زخم است. بی هوشی عمومی، داروها و گازهایی هستند در هنگام اعمال جراحی برای برطرف کردن درد و بی هوشی به کار می روند .

اسکار هیپرپیگمانته، اسکاری که از پوست تیره تر است .اسکار هیپرتروفیک، تجمع ضخیم بافت اسکاری که مستقیما روی زخم تشکیل می شود .اسکار هیپوپیگمانته، اسکاری که از پوست روشن تر است و همچنین تزریق داخل وریدی، تزریق داخل وریدی آرامبخش ها جهت آرامش شما در هنگام جراحی

کلوئید ها چه نوع زخم هایی هستند؟

کلوئید، اسکارهای بزرگی که ممکن است دردناک و یا همراه با خارش باشند . آنها از محل اصلی زخم فراتر می روند و هرجایی از بدن ایجاد می شوند. این اسکارها در جاهایی که چربی زیرجلدی کمتری وجود دارد مانند شانه ها و قفسه سینه شایع تر هستند.

در مورد اصلاحات بازسازی سطحی با لیزر، درمان نوری، بی حسی موضعی و گرافت پوستی به طور مختصر توضیح دهید؟

بازسازی سطحی با لیزر باعث تغییر در سطح پوست شده و باعث شکل گیری یک پوست سالم و جدید در اسکار می شود .درمان نوری ( پالس های نوری ) که جهت درمان ساختار و رنگ پوست بکار می رود .بی حسی موضعی، دارویی است که جهت بی دردی مستقیما داخل زخم تزریق می شود. همچنین گرافت پوستی ، پوست سالمی که از نواحی سالم بدن مانند شکم و یا ران جهت تعویض با بافت اسکار بکار می روند.

افزایش دهنده بافتی به چه معنا است؟

افزایش دهنده بافتی، روش جایگزین گرافت پوستی است . یک بالون قابل گسترش را با نام Tissue expander در نزدیک اسکار زیر پوست کار گذاشته می شود تا پوست کش آمده و جهت ترمیم اسکار استفاده می کنند. این روش معمولا چندین مرحله عمل نیاز دارد .

در مورد شیوه جراحی z-plasty توضیح دهید؟

z-plastyیک تکنیک جراحی است که در آن فلاپ های زاویه داری در هر طرف زخم ساخته می شود که کاملا قادر به تغییر موقعیت و جهت اسکار می شود، کشش روی اسکار را ازبین برده و باعث بهبود انعطاف پذیری آن می شود .

کد خبر 327690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.