خانه‌های ورزش روستایی یک کار فراجناحی است/ به‌ جای مدیرکل بودم از «اسدی» حمایت می‌کردم

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان گفت: در هیأت به صورت جهادی کار می کنیم و وظیفه خود می دانیم به روستاییان خدمت کنیم و این موضوع افتخار ماست؛ خوب در این صورت اگر من هم به جای مدیرکل باشم از چنین هیأتی و مدیر آن حمایت می‌کنم.

مهدی اسدی، رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان با حضور در خبرگزاری ایمنا به شرح شرایط این هیأت و مسائل موجود در ورزش اصفهان پرداخت و به سوالات خبرنگاران ایمنا پاسخ داد.

در ادامه شرح این گفتگو را می‌خوانید:

اسدی در ابتدا به مسابقات برگزار شده در شاهین‌شهر پرداخت و گفت: اولین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا با حضور حدود ۱۳۰۰ نفر ورزشکار، مربی و سرپرست در قالب ۳۲ تیم مجزا از ۳۱ استان به اضافه تیم های آیینی و سنتی که در کنار این ۳۲ تیم وجود داشتند و به کمک نهاد ریاست جمهوری که تمام هزینه های این مسابقات را از صفر تا صد متقبل شد، برگزار شد. البته پالایشگاه نفت اسپانسر مسابقات بود و دانشگاه صنعتی نیز کمک بسیار زیادی در این دوره از مسابقات انجام داد.

وی افزود: افتخار داریم که در تمام زمینه های ورزشی در کشور اولین هستیم. در المپیاد روستاییان، جشنواره ملی عشایر، ورزش روستا، جشنواره حرکت و برکت که تلفیقی از ورزش و زندگی روستایی است اولین بودیم که البته جشنواره ملی روستا باعث به وجود آمدن برند خوبی برای اصفهان شد که جا دارد از معاونت امور روستایی نهاد ریاست جمهوری، فدراسیون ورزش روستایی و هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اصفهان تشکر کنم.

اسدی در مورد ایده ایجاد خانه‌های ورزش روستایی و طریقه اجرای آن اظهار داشت: تقریباً یازده سال پیش سکان هیأت ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی به من سپرده شد و برنامه های خود را در قالب یک سند راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تنظیم کردم. در برنامه کوتاه مدت، ساماندهی هیأت های شهرستان های اصفهان و برنامه ریزی برای آنها بود. در برنامه های میان مدت تنظیم تقویم ورزشی و برنامه ریزی منسجم و منظم برای سیاستگذاری هیأت گنجانده شده بود و برنامه بلندمدت را تنظیم سند راهبردی ۱۰ ساله هیأت بنا نهادیم. تنظیم این سند راهبردی که با همکاری اساتید دانشگاه و دوستانی که در این عرصه صاحب تجربه بودند تهیه شد، سه ماه به طول انجامید که یکی از سوال های اساسی به وجود آمده برای ما این بود که با توجه به نبود زیرساخت لازم در روستاها چه باید بکنیم که ورزش روستا را تقویت کنیم. از مسائل دیگر که بسیار ناراحت کننده بود فقر حرکتی موجود در روستاها بود.

وی ادامه داد: در مورد فقر حرکتی با گروه های جهادی بسیج وارد مذاکره شدیم و طی سه سال در سه شهرستان که ۷۰ درصد اهالی روستاهای آنها دارای فقر حرکتی بودند، با کمک گروه های جهادی بسیج پایگاه هایی را دایر کردیم. با توجه به سند راهبردی تنظیم شده که در آن ایجاد خانه های ورزش در روستاها پیش بینی شده بود با استانداری، اداره کل امور روستایی استانداری و آموزش و پرورش جلسات منظمی را برگزار کردیم و طبق یک تفاهم نامه، قرار شد کلیه مدارس و حمام های بلااستفاده ای که در حال تخریب شدن هستند بازسازی انجام شود و ادارات ورزش و جوانان و هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی تجهیزات لازم را مهیا و فراهم نماید. ۶ سال است که این برنامه را آغاز کرده‌ایم و با اینکه در سال های اول استقبال زیادی از این طرح نشد اما در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ خانه ورزش روستایی در استان اصفهان تأسیس شده است.

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان بیان داشت: آخرین خانه ورزش روستایی مدتی پیش در روستای سیان از بخش جلگه شهرستان اصفهان افتتاح شد که چون بضاعت خوبی نداشتند، این خانه با کمک نماینده مجلس تجهیز شد. طرح ایجاد خانه های ورزش در روستاها یک طرح فراجناحی در راستای محرومیت زدایی بود و تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی به صورت فرا جناحی با ما به بهترین شکل همکاری کردند.

مخالف ایجاد سالن‌های بزرگ ورزشی هستم

اسدی با اشاره به ایجاد زمین‌های چمن مصنوعی در روستاها گفت: با توجه به اینکه سیاست هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، ورزش همگانی است و نه ورزش قهرمانی، با ایجاد سالن های بزرگ ورزشی مخالف هستم زیرا برای تأسیس یک سالن مجهز بالغ بر ۳ میلیارد تومان باید هزینه شود و ماهیانه بین ۲ تا ۳ میلیون نیز هزینه نگهداری آن است و اگر سالن را بین پنج روستا تاسیس کنیم هزینه های جانبی دارد و مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. به این نتیجه رسیده ایم که خانه ورزش با بهترین امکانات با حداکثر ۳۰ میلیون تومان راه اندازی می شود و به راحتی قابل اداره کردن توسط شورای ورزش روستا است و هزینه‌ای هم برای دولت ندارد و تنها نظارت طولی بر آن بر عهده اداره ورزش و جوانان و هیأت ورزش روستایی استان است. در حال حاضر نزدیک به ۸۷ درصد بانوان روستایی با اینکه کار و فعالیت می‌کنند، فقر حرکتی و مشکلات اسکلتی دارند و اگر ورزش کردن را یاد بگیرند این مشکلات حل می‌شود.

وی تصریح کرد: جالب است که خانه های ورزش معرفی کننده قهرمانان رشته های ورزشی نیز هستند؛ برای مثال شطرنج بازی از شرق اصفهان با همین خانه های ورزش به جامعه ورزش معرفی شده است که در حال حاضر مقام قهرمانی آسیا را به دست آورده است و یا اولین مسابقات تنیس روی میز را در سال جاری برگزار کردیم که ۲۰۰ نفر شرکت کننده برخاسته از خانه های ورزش روستایی در این مسابقات حضور داشتند.

اسدی در مورد اینکه بازی‌های بومی و محلی در حال از بین رفتن است و آیا این ورزش ها در خانه های ورزش روستایی دیده شده است اظهار داشت: هر روستا ملزم است یک تا پنج رشته بازی های بومی و محلی را پیگیری کند و نهمین سالی است که جشنواره استانی بازی های بومی و محلی را در حداقل هفت رشته برای بانوان و آقایان برگزار می کنیم. رشته های هفت سنگ و دان پلان اصفهان در کشور حرف اول را می زنند و در حال حاضر سوپرلیگ هفت سنگ در سطح کشور و لیگ برتر در سطح استان در حال برگزاری است و مایه افتخار است که اولین کتاب بازی های بومی و محلی در استان اصفهان تألیف شده است. هرچند که این کتاب نواقصی داشت و دارد که در حال رفع این نواقص برای چاپ دوم آن هستیم.

وی افزود: ما متولی ورزش روستا و متولی ورزش های بومی و محلی در روستا و شهر هستیم و با توجه به اینکه از نظر مقام معظم رهبری باید به بازی های بومی و محلی اهمیت داده شود، با جدیت تمام به ورزش های بومی و محلی توجه می کنیم. برخلاف رشته‌های کلاسیک، اخلاق پهلوانی در ورزش‌های سنتی و بومی در اولویت است و اگر در تاریخ هم بررسی کنیم می‌بینیم که در گذشته اگر یک خانواده‌ قصد مسافرت داشت، خانه خود را تحویل پهلوان محله می‌داد. بنابراین اولویت نخست ما تأسیس خانه‌های ورزش روستایی است تا در آنها پرداختن به بازی‌های بومی و کلاسیک هم زنده شود.

اسدی در پاسخ به اینکه اگر در روستایی، حمام یا مدرسه متروکه برای تأسیس خانه ورزش روستایی وجود نداشت، این هیأت چه اقدامی انجام می‌دهد گفت: به عنوان یک مثال، دهیار روستای امامزاده علی اکبر شهرستان شهرضا خانه‌ای با ۳۰ سال قدمت را که یک سالن بزرگ و سه اتاق داشت خریداری و مرمت کرد و در آن اقدام به تأسیس خانه ورزش روستایی کرده بود.

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اظهار کرد: جهت تاسیس خانه های ورزش روستایی مدیرکل امور روستایی استانداری به تمام دهیاری ها ابلاغ کرده است و بودجه در این راستا تعریف شده است و لازم است عنوان کنم که هر دهیاری برای امر ورزش و خانه ورزش به هیأت ما مراجعه کند دست خالی بر نمی گردد. در حال حاضر شهرستان‌های کاشان، فلاورجان، تیران و کرون، نجف‌آباد، شهرضا و شرق اصفهان در ایجاد خانه‌های ورزش روستایی حرف اول را در استان می‌زنند که جا دارد از نمایندگان مجلس این شهرها تشکر کنم.

اسدی در تحلیل بی‌رقیب بودن خود در انتخابات هیأت ورزش های روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان و اینکه گفته می‌شد وی از حمایت مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان برخوردار بوده است اظهار داشت: از وقتی که به این هیأت آمده ام پنج مدیرکل عوض شده است و جزء معدود هیأت هایی هستیم که چالش کمی برای مدیرکل ایجاد می کنیم و بیشتر خودمان کار می‌کنیم.

وی افزود: برخی می‌گویند ورزشگاه پیروزی کمک بسیار خوبی برای هیأت ورزش روستایی استان است ولی ما ادعا داریم که هیأت روستایی خود یک سازمان است و کلیه ورزش ها در آن گنجانده شده است. نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی در استان وجود دارد که ۲۲ درصد جمعیت کل استان را شامل می‌شود و جامعه هدف این هیأت هستند. از طرف دیگر متولی ورزش بومی و محلی در شهر نیز هستیم. تلاش کرده ایم به جز اداره کل ورزش و جوانان ارتباط خود را با نهادهای دیگر افزایش دهیم و هم فدراسیون و هم اداره‌کل ورزش و جوانان استان از ما حمایت کرده‌اند که شاید یک روش شایسته سالاری هم همین باشد؛ البته خودم را در این حد و اندازه نمی‌بینم.

من هم به جای مدیرکل بودم از هیأت روستایی حمایت می‌کردم

اسدی گفت: در واقع در هیأت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی به صورت جهادی کار می کنیم و وظیفه خود می دانیم به روستاییان خدمت کنیم و افتخار ماست. خوب در این صورت اگر من هم مدیرکل باشم از چنین هیأتی و مدیر آن حمایت خواهم کرد. در خیلی از سال‌ها کمک‌های مالی معاونت امور روستایی نهاد ریاست جمهوری دو برابر میزبان کمک اداره‌کل ورزش و جوانان استان بوده است، ضمن اینکه در برگزاری مسابقات از اسپانسرهایی مثل ذوب‌آهن و فولادمبارکه نیز کمک می‌گیریم.

وی ادامه داد: اداره کل ورزش و جوانان به مسابقات جشنواره ملی روستا ۳۰ میلیون تومان کمک کرد و آیا با این رقم می‌توان به ۱۳۰۰ نفر خدماتی از قبیل اسکان تغذیه و غذا داد؟ این در حالی است که به تمام ورزشکاران مربیان و داوران لباس ورزشی اهدا شد و این امر محقق نمی شد مگر با ارتباطاتی که باید از قبل ایجاده می کردیم. در این دوره از مسابقات بیش از ۷۰۰ میلیون تومان هزینه شد که فقط ۳۶۰ میلیون تومان صرف بازسازی و تجهیز ورزشگاه ملت شاهین‌شهر شد که در عرض ۴۵ روز فضای آن متحول شد.

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان اظهار کرد: اداره‌کل ورزش و جوانان استان هم خیلی کمک کرد ولی وقتی چنین هیأتی دارد دیگر چه می‌خواهد؟ نه تنها هیأت ورزش روستایی استان، بلکه هیات‌هایی مثل تنیس، ووشو و ... خوب کار می‌کنند و حمایت هم می‌شوند. البته نقد هم می‌شویم. افتخار می‌کنم که تنها هیأتی هستیم که چهار نماینده مجلس عضو هیأت رئیسه آن هستند و به واسطه آنها رایزنی‌های خوبی با مقامات کشوری داریم و معاون وزیر مستقیماً به هیأت ورزش روستایی استان اصفهان برای تأسیس خانه‌های ورزش روستایی کمک می‌کند. البته این ارتباطات با کمک اداره‌کل ورزش و جوانان استان مهیا شده است و همه هیأت‌ها باید حمایت شوند ولی ارتباط ما با تمام نهادها فراجناحی بوده است.

اسدی در مورد انتقاد فوتبالی‌ها از اینکه ورزشگاه پیروزی به جای هیأت فوتبال در اختیار هیأت ورزش روستایی استان است، عنوان کرد: اولاً هیأت فوتبال در حال حاضر سالن ۲۵ آبان نقش‌جهان را به صورت رایگان در اختیار دارد، زمین چمن تختی را هم در اختیار دارد و دیگر چه می خواهند؟ اگر یک بازیکن فوتبال از یک تیم به تیم دیگر منتقل شود باید به هیأت فوتبال پول پرداخت کند که این درآمدها را ما نداریم. تنها هیأتی هستیم که نیاز به پول داریم چون در بین روستایان و کم درآمدها در حال انجام وظیفه است اما در کنار این موارد، دروازه‌بانی در روستا داریم که کاپیتان تیم ملی فوتبال ساحلی است و یا خواهران منصوریان که تربیت شدگان روستا هستند.

اگر یک دهم هزینه‌ای که در مسابقات روستایی انجام می‌دهیم به ما پرداخت کنند، سالن پیروزی را دودستی تقدیم منتقدان می‌کنیم

وی اضافه کرد: آیا ۵ درصد از امکانات شهری در روستاها وجود دارد که روستاییان به شهرها و حاشیه آن مهاجرت نکنند؟ در تلاشیم با ایجاد خانه‌های ورزش روستایی جلوی مهاجرت ها را بگیریم و باید به روستاها کمک شود. خوب هیأت این پول را از کجا می تواند بیاورد؟ همین سالن پیروزی را با دیگر سالن‌های بازسازی شده و در نوع نگهداری با دیگر سالن‌های شهر مقایسه کنید. با این حال هر سال مزایده برگزار می شود و بالاترین قیمت را از ما می گیرند. در مزایده امسال ما فقط باید ۲۱۰ میلیون تومان اجاره این سالن را به خزانه دولت بدهیم و به همین مقدار هم باید برای نگهداری این سالن و هزینه آب و برق، کارگر خدماتی و ... هزینه کنیم، یعنی در مجموع باید مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کنیم. مگر سالن پیروزی چقدر درآمد دارد؟ با همه اینها در خدمت دوستان منتقد هستیم و اگر یک دهم هزینه‌ای که در مسابقات روستایی انجام می‌دهیم به ما پرداخت کنند، سالن پیروزی را دودستی تقدیمشان می‌کنیم.

اسدی در مورد بیمه ورزشی روستایان که در مجمع انتخاباتی هیأت از آن انتقاد کرده بود اظهار داشت: در دوره جدید هیأت، تعامل بهتری با فدراسیون و هیأت پزشکی- ورزشی استان ایجاد شده است اما مشکل این است درصدی که در روستا برای کارت بیمه می گیرند با شهر یکسان است و در ابتدای هر سال تصمیم قاطعی برای تخفیف بیمه ورزشی روستاییان گرفته نمی شود و کارت بیمه ورزشی با تأخیری چند ماهه صادر می‌شود. مشکل اساسی دیگر این است که اگر روستایی در هنگام ورزش آسیب دید نمی تواند به اندازه یک شهری غرامت و یا هزینه آسیب‌دیدگی بگیرد.

مدیری که حداقل ۳۰ تا ۳۵ مخالف نداشته باشد، مدیر نیست

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان در مورد افت برخی رشته‌های ورزشی اصفهان در کشور و اینکه او را از حامیان مدیرکل ورزش و جوانان استان می‌دانند، گفت: متأسفانه وقتی می‌خواهیم مدیری را نقد کنیم تمام عملکرد او را تخریب می‌کنیم. روزی که محمدجواهری از اداره‌کل ورزش و جوانان استان رفت، تمام حساب‌های بانکی اداره‌کل به دلیل معارضان ورزشگاه نقش‌جهان بسته بود و چند سال حتی یک ریال هم به هیأ‌ت‌های ورزشی پرداخت نمی‌شد اما سلطان‌حسینی با همکاران خود برخی از معارضان را محکوم و برخی را بدهکار کرد و پولی میلیاردی را به جیب بیت المال برگرداند و به هر شکلی ورزشگاه نقش‌جهان افتتاح شد. اگر تا امروز من با چشم بسته از کسی حمایت کرده باشم به من نقد وارد است ولی مدیرکل کار کرده و به اوضاع مسلط شده است. البته نقد وجود دارد ولی با نقدی که آبروی کسی را ببرد موافق نیستم. اگر مدیرکل برای یک نقد جواب نداشته باشد باید او را به چالش کشید ولی اگر نقد وارد نبود نباید تخریب کرد. پُست مدیرکلی ورزش و جوانان هم پیراهن نیست که هر روز آن را تعویض کنیم. به نظر من مدیری که حداقل ۳۰ تا ۳۵ مخالف نداشته باشد، مدیر نیست.

وی در مورد افت ورزش اصفهان در بُعد قهرمانی تأکید کرد: این موضوع ابتدا به عملکرد روسای هیأت‌های ورزشی و در درجه دوم، به معاونت قهرمانی و مدیرکل ورزش و جوانان استان برمی‌گردد. اگر رشته خاصی افت داشته باید به رشته‌هایی مانند ووشو اصفهان هم نگاه کنیم که قطب ایران و آسیا است. در گذشته، سپاهان و ذوب‌آهن در رشته‌ای مثل بسکتبال تیم داشتند ولی وقتی بودجه کم آوردند اول از همه این رشته‌ها را تعطیل کردند و فوتبال را دودستی چسبیدند. در واقع بسکتبال اصفهان را این باشگاه‌ها اداره می‌کردند نه اداره‌کل و الان هم نباید از اداره‌کل انتظار داشت. به امید روزی که مدیران لایقی روی کار بیایند، مدیران ورزشی باید کار کنند و مدیرکل ورزش و جوانان استان باید حمایت کند.

اسدی در مورد اینکه کسانی سکان هدایت هیأت‌های ورزشی را بر عهده گرفته اند که صرفاً تمکن مالی دارند ولی شاید توانایی اداره آن هیأت را نداشته باشند، گفت:  مگر خود من پولدار هستم؟ من یک بچه دهاتی هستم که دار و ندارم یک خانه و ماشین است و حقوق‌بگیر هستم. اصلاً به اینکه شخصی که صرفاً تمکن مالی دارد رئیس هیأت شود اعتقاد ندارم. باید شایسته‌سالاری وجود داشته باشد و اگر شخصی از دورافتاده‌ترین روستا هم رئیس هیأتی شود ولی توانا باشد، من از او حمایت می‌کنم.

رئیس هیأت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی استان در مورد زمان تحقق شعار «هر روستا، یک خانه ورزش روستایی» بیان داشت: استان اصفهان ۱۶۰۰ روستا دارد که در عرض ۶ سال، ۱۰ درصد آنها صاحب خانه ورزش روستایی شده‌اند. اگر دولت، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون ورزش روستایی و اداره ورزش و جوانان استان اصفهان کمک کنند می‌توانیم این روند را سرعت ببخشیم. وزارت ورزش و جوانان امسال ۵۰ میلیون تومان به ما کمک کرده و خودمان نیز به دنبال جذب بودجه بوده‌ایم. روستاهایی که سالن ورزشی نداشته باشد در اولویت ساخت خانه‌های ورزش روستایی هستند و امیدوارم در چهار سالی که در هیأت حضور دارم بتوانیم ۲۰۰ خانه ورزش روستایی دیگر هم تأسیس کنیم.

/گفتگو از گروه ورزشی/

کد خبر 327672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.