افزایش ۱۰درصدی قیمت لوازم خانگی داخلی/نوسانات دلار اجناس خارجی را گران نکرد

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان با اشاره به رکود شدید در بازار فروش، گفت: لوازم خانگی داخلی در سال جاری حدود ۱۰ درصد گران شده است درحالیکه نوسانات بهای دلار به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا تاثیری بر بازار نداشته بنابراین گرانی دلار، قیمت لوازم خانگی خارجی را افزایش نداد.

حسین عبدلی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی در اصفهان، اظهار داشت: تصور می شود حجم کار فروشندگان لوازم خانگی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است و مردم تنها تمایل به خرید برندهای خارجی چون سامسونگ، ال. جی، سونی و ... که حتی در ایران تولید می شوند، دارند این درحالیست که تولید لوازم خانگی داخلی حتی با کیفیت بالا افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه لوازم خانگی خارجی ارزان تر از تولید داخل فروخته می شود، تاکید کرد: برندهای خارجی در دوره های زمانی مختلف اقدام به طرح های تخفیفی ویژه و جشنواره های فروش و حتی اهدا جوایز و سفر می کنند بنابراین تحرک نسبتا خوبی در خرید و فروش لوازم خانگی خارجی وجود دارد.

رکود در بازار لوازم خانگی و گرانی ۱۰ درصدی اجناس داخل

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان بیان داشت: با این وجود لوازم خانگی داخلی در سال جاری حدود ۱۰ درصد گران شده این در حالیست که این بازار همچنان در رکود به سر می برد و به ندرت خرید و فروش دارد.

وی گفت: این روزها مردم تنها به اسم برند توجه دارند در حالیکه خط تولید بسیاری از برندهای خارجی در ایران اجاره داده شده است.

عبدلی پیرامون بازار لوازم خانگی در اصفهان با توجه به نوسانات نرخ دلار، گفت: خوشبختانه این بار نوسانات دلار تاثیری بر بازار لوازم خانگی نداشت چرا که عرضه و تقاضا با یکدیگر هماهنگی ندارد بنابراین افزایش نرخ دلار، قیمت لوازم خانگی را گران نکرد.

انبار تولیدکنندگان و کارخانجات پر از لوازم خانگی است

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار لوازم خانگی در اصفهان بسیار راکد و مناسب نیست، تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از واحدهای صنفی به دلیل رکود بازار مجبور به تعطیلی مغازه های خود شده اند.

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان با اشاره به اینکه هم‌اکنون انبارهای لوازم خانگی پر از کالاست و فروش با حداقل سود صورت می‌گیرد تصریح کرد: این روزها مردم  تنها برای نیاز خود خرید می‌کنند و بازار سیاه وجود ندارد، این در حالیست که انبار تولیدکنندگان و کارخانجات پر از کالاست و به این دلیل، لوازم خانگی با حاشیه سود پایین وارد بازار فروش می‌شود.

به گفته وی، وضعیت کسادی بازار بر عمده بخش های اقتصادی تاثیر گذاشته و تنها کمر کسبه و تولیدکنندگان از رکود خم نشده بلکه مردم به علت کاهش قدرت خریدشان عمدتا در تلاش تامین خورد و خوراک و دیگر نیازهای اساسی خود هستند.

احتمال تحرک در بازار لوازم خانگی بعد از ماه صفر

به گفته نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان، قرار گرفتن در ماه صفر، تاثیر بسزایی در کاهش فروش بازار لوازم خانگی داشته است اما با پایان دو ماه عزاداری محرم و صفر پیش بینی می شود بازار اندکی تحرک داشته باشد.

وی در ادامه در خصوص طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری به ایمنا، گفت: به اعتقاد فعالان بازار لوازم خانگی این طرح در عمل نتوانست موفق باشد و در بازار خرید و فروش تحرکی ایجاد کند.

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان با اشاره به شرایط سختگیرانه وام خرید لوازم خانگی که در قالب این کارت ها باید صورت می گرفت، بیان داشت: شخصی که تمایل به دریافت تسهیلات خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری داشت علاوه بر داشتن ضامن، نباید چک برگشتی داشته باشند و از سوی دیگر با توجه به نرخ بازپرداخت آن به ندرت فردی ضامن چنین طرحی می شد.

کارت اعتباری خرید لوازم خانگی خریدار را متضرر می کرد

وی با تاکید بر اینکه استقبال از طرح فروش لوازم خانگی با کارت اعتباری  در اصفهان به صورت محدود بود، تصریح کرد: یکی از شرایط دریافت این وام خرید جنس ایرانی بود که متاسفانه بسیاری از خریداران تمایل به خرید اجناس داخلی نداشتند بنابراین در توافق با برخی فروشندگان اجناس خارجی خریداری می کردند که در این شرایط ۳۰ حداقل درصد این وام برای جنس خارجی کسر می شد.

عبدلی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به بازپرداخت ۲ تا ۳ ساله این تسهیلات، خریدار باید سودی حدود ۱۸ درصد در این مدت به سیستم بانکی پرداخت کند که سرجمع می توان برآورد کرد که خریدار تنها ۵۰ درصد این تسهیلات این کارت را جنس خرید کرده و بقیه به طور ناعادلانه به در قالب سود به فروشنده و بانک برگردانده می شود.

وی تاکید کرد: اگر خریدار جنس را بدون این کارت اعتباری خرید می کرد به حرات می توان گفت کمتر متضرر می شد.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان همچنین گفت: برخی از خریداران به دلیل نیاز مالی با فروشندگان توافق می کردند و فروشنده تنها فاکتور فروش را به خریدار برای ارائه به سیستم بانکی، صادر می کرد و در عمل نه تنها تسهیلات این کارت اعتباری وارد بازار لوازم خانگی نشد بلکه به عنوان نقدینگی به دست مردم رسید.

وی تصریح کرد: در حالیکه طرح خرید لوازم خانگی با کارت اعتباری در راستای حمایت از تولید داخلی بود اما به دلیل معایب بسیار آن، در عمل با شکست مواجه شد.

کد خبر 327549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.