توقف بی‌دلیل عملیات احداث سد تونل سوم کوهرنگ توسط محیط‌زیست/تونل بدون سَد کارآیی ندارد

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان با انتقاد از سازمان محیط زیست کشور در خصوص توقف پروژه احداث سد تونل کوهرنگ به دلیل شکایت استان مجاور، گفت: سازمان محیط زیست باید به صراحت اشکالات را مطرح کند نه اینکه بعد از گذشت ۲۵ سال که میلیاردها تومان صرف پروژه تونل سوم کوهرنگ شده اکنون دستور توقف طرح را صادر کند.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص توقف پروژه احداث سد تونل کوهرنگ از سوی سازمان محیط زیست، اظهار داشت: به اعتقاد بنده در این جریان ما شاهد سوء مدیریت هستیم که متاسفانه اصفهان طی چند سال اخیر از این ناحیه بسیار ضربه خورده است.

وی با بیان اینکه اگر تونل سوم کوهرنگ و احداث سد آن دارای هر ایراد و اشکالی بود سازمان محیط زیست چرا این موضوع را ۲۵ سال پیش که طرح آغاز شد، اعلام نکرد؟، تصریح کرد: طی دو دهه گذشته تغییراتی در مباحث زیست محیطی در کشور نداشتیم و اگر هر ایرادی وارد بود باید همان سال ها جلو اجرای طرح تونل سوم کوهرنگ را می گرفتند.

ایراد به احداث سد تونل سوم کوهرنگ ادعایی بی اساس است

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان تاکید کرد: سازمان محیط زیست باید به صراحت ایرادات و اشکالات را مطرح کند نه اینکه بعد از گذشت ۲۵ سال که میلیاردها تومان صرف پروژه تونل سوم کوهرنگ شده اکنون دستور توقف طرح را تا زمان بررسی های لازم صادر کند.

به گفته موسوی لارگانی، ایراد به احداث سد تونل سوم کوهرنگ آن هم بعد از گذشت دو دهه، ادعایی بی اساس است.

وی افزود: وقتی تونلی به طول ۲۴ کیلومتر را داخل زمین به مدت ۲۵ سال حفر می کنیم آیا مدیران ما نمی دانستند که تونل برای بهره وری کامل نیازمند سد است و باید همزمان با حفر تونل عملیات ساخت سد نیز اجرا می شد اما اکنون بعد از اتمام تونل، نگران احداث سد و آسیب های این طرح هستند.

تونل سوم کوهرنگ برای بهره برداری نیازمند سد است

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان تاکید کرد: محیط زیست باید بداند که تونل سوم کامل برای اینکه در مدار کامل بهره برداری قرار گیرد نیازمند سد برای انتقال آب است در غیر این صورت این طرح هیچ کارآیی برای حوضه زاینده رود نخواهد داشت و به اعتقاد بنده ایرادات سازمان محیط زیست به نوعی عذر بدتر از گناه است و توجیهی برای این تصمیم خود ندارد.

وی خواستار ورود رئیس جمهور و مسئولان بلند رتبه دولت برای حل این مشکل شد تا دستورات لازم را به سازمان محیط زیست و وزارت نیرو برای تکمیل هر چه سریع تر این طرح صادر کنند.

چهارمحال و بختیاری بیشتر از تونل سوم کوهرنگ سود می برد

موسوی لارگانی ادامه داد: آبی که قرار است از طریق تونل سوم کوهرنگ به زاینده رود وارد شود به طور قطع در اولویت نخست استان چهارمحال و بختیاری از آن سود می برند و بعد از آن اگر آبی باقی ماند سهم اصفهان خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیش از اجرا، قرار بود بعد از بهره برداری از سد و تونل سوم کوهرنگ، آب زاینده رود برای مصرف شرب به استان یزد منتقل شود، گفت: متاسفانه از همان سالی که عملیات اجرایی این طرح کلید خورد آب زاینده رود از اصفهان برای مصرف شرب به استان یزد منتقل شد این در حالیست که در حال حاضر آب زاینده رود در صنعت و کشاورزی یزد مصرف می شود.

آب تونل سوم کوهرنگ را پیش خور به یزد فرستادیم

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان افزود: اگر آب انتقالی به یزد در این سال ها در اصفهان بود اکنون ما شاهد خشکی زاینده رود و یا نابودی پل های تاریخی این رودخانه نبودیم.

وی در پاسخ به این سوال که نمایندگان اصفهان در مجلس برای حل این مشکل چه رایزنی هایی کرده اند، گفت: ما در این مدت به خصوص در مجلس دهم بیشترین مکاتبات و جلسات را در ارتباط با مسائل آب اصفهان و طرح های انتقال آب زاینده رود داشته ایم و به طور قطع بر روی این موضوع مشخص نیز با شخص رئیس جمهور و وزیر نیرو مکاتبه و جلسه خواهیم داشت.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز بیشتر شهرها و روستاهای استان اصفهان به دلیل کم آبی، حتی با مشکل آب آشامیدنی مواجه هستند، ادامه داد: به دلیل خشکی زاینده رود و کم آبی، باغات و درختان بسیاری از شهرستان های استان خشک شده و به کشاورزان خسارات بسیار وارد شده است.

وعده انتخاباتی رئیس جمهور احیای زاینده رود بود

وی تصریح کرد: رئیس جمهور در سفر انتخاباتی خود در اردیبهشت ۹۶، وعده داد که این بار نوبت زاینده رود است و شاید زاینده رود پرآب نباشد ولی خشک نخواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان اصفهان تاکید کرد: رئیس جمهور باید به مدیران و معاونان منصوب شده خود در سازمان محیط زیست کشور و وزارت نیرو، نسبت به حل مشکل زاینده رود آن هم به صورت اصولی تاکید کند.

وی در خصوص اینکه برخی معتقدند آقای کلانتری رئیس سازمان محیط زیست به نوعی با اصفهان، زاینده رود و طرح های انتقال آب آن سلیقه ای برخورد می کند، گفت: امیدوارم این گونه نباشد و نمایندگان اصفهان در مجلس به طور قطع موضوعات مربوطه را به این مقام مسئول گوشزد می کنند.

به گزارش ایمنا، عملیات اجرایی تونل کوهرنگ سه در سال ۱۳۷۷ و با هدف تامین و انتقال آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال برای رفع بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغازشد. اجرای تونل سوم کوهرنگ به طول ۲۳ کیلومتر و با تکنولوژی قدیمی از حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد که به گفته مسئولان آب منطقه ای،   این تونل یکی از پیچیده ترین مباحث ژئوتکنیکی را در خود داشته و از گسل بزرگی گذر کرده است؛ این در حالیست که تونل های بسیاری در کشور در مدت یک سال به اتمام رسیده است. البته این طرح طی سالیان گذشته با کمبود شدید اعتبارات و تفکرات متفاوت مسئولان در وزارت نیرو به کُندی پیش رفت.

همچنین سد کوهرنگ سه که عملیات ساخت آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شده است با ۱۳۰ متر ارتفاع از کف و طول تاج ۲۵۰ متر از نوع سدهای بتنی دو قوسی است که حدود ۳۸۵ میلیون مترمکعب گنجایش دارد. پیش از این نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان به ایمنا گفته بود که از زمستان امسال که کوهرنگ آب دارد و تونل نیز آبگیری می کند اما به دلیل آماده نبودن سد این طرح، تنها در حد یک ایستگاه پمپاژ حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون آب خواهد داشت در حالیکه تخصیص آب کامل تونل سوم کوهرنگ حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است. البته به دلیل کمبود اعتبارات در اجرای سد تونل کوهرنگ بسیار عقب هستیم. با این وجود این مقام مسئول وعده داده بود که سد و تونل سوم کوهرنگ تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد این در حالیست که به دلیل شکایت استان چهارمحال و بختیاری، اکنون اجرای عملیات احداث سد تونل از سوی سازمان محیط زیست کشور تعطیل شده است.

کد خبر 327371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.