ترافیک، مهمترین چالش مدیریت شهری شهرضا

شهرضا – ترافیک از جمله مهمترین معضلات هر شهری است که این روزها به دلیل افزایش تعداد خودروها، نبود پارکینگ به میزان کافی و عرض کم خیابانها و معابر به مهمترین چالش حوزه مدیریت شهری شهرضا تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، ترافیک، پدیده نوظهوری در شهرهای ایران و جهان نیست، چندین دهه است که انسان گرفتار مصیبتهای مرکب آهنین خود است اما آنچه در ایران معضل ترافیک را بیش از سایر کشورها تشدید کرده رشد چشمگیر شهرنشینی در دهه‌های اخیر و افزایش تعداد خودروهای شخصی است.

شاید تا حدود ۲۰ سال قبل در شهرضا خبری از ترافیک نبود، بسیاری از مناطقی که اکنون به میدانگاه یا چهارراه تبدیل شده‌اند در آن زمان محل عبوری بی سر و صدا بودند که هیچ مشکلی را نیز برای شهروندان ایجاد نمی کرد اما ایجاد تغییراتی از جمله احداث حدود یکهزار و ۷۰۰ واحد مسکن مهر، خشکسالی در مناطق روستایی، عدم صرفه اقتصادی فعالیتهای دامداری و کشاورزی و عدم توسعه امکانات رفاهی در شهرستانها و شهرهای اطراف باعث سرازیر شدن خیل انبوهی از جمعیت به شهرضا شد تا آنجاکه امروز شهری که وضعیت خیابانها و معابر و امکانات ساختمانی اداری آن هیچ تغییر محسوسی نکرده باید نیاز جمعیتی در حدود ۱۳۰ هزار نفر را برآورده کند و اینگونه شد که ترافیک نیز به فهرست مشکلات شهری شهرضا افزوده و در طول سالها تشدید شد.

اصلاح و بهسازی حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری از سالیان قبل در دستور کار مدیران شهری و اجرایی شهرضا قرار گرفته اما متأسفانه به دلیل نبود منابع مالی کافی که متأثر از رکود اقتصادی عمومی کشور است، طرحهای پیشنهادی در این زمینه به کندی پیش می‌رود؛ از جمله این طرحها پیشنهاد نصب کارت بلیط الکترونیک بر روی تاکسیهای عمومی بوده است.

رحیم جافری – شهردار شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا عنوان کرد: در شهر شهرضا بیش از ۳۰ دفتر تاکسی تلفنی آقایان، ۴ دفتر تاکسی تلفنی بانوان، ۶ شرکت سرویس مدارس و ۵۰۰ تاکسی شهری فعالیت دارند.

وی ادامه داد: پراکندگی مسافر در تمام شهر یکنواخت نیست و این عامل باعث شده است که در مسیرهایی تعداد زیادی تاکسی و در مسیرهای با کمبود تاکسی مواجه شویم .

شهردار شهرضا در ادامه افزود : در زمینه گردشی بودن تاکسی‌های شهری پیشنهاد ما این است که مسیرهایی که ما تعریف می‌کنیم این مسیرها باید به مدت ۳ ماه یکبار به صورت قرعه کشی بین رانندگان تاکسی تقسیم شود.

جافری تصریح کرد : در ارتباط با نرخ کرایه ها و برخی بی‌نظمی در تردد تاکسی ها باید بگوییم که همه این عوامل در گرو نصب سیستم کارت بلیط الکترونیکی است.

وی تصریح کرد: از مرداد سال پیش عملیات اجرایی نصب کارت بلط الکترونیکی بر روی تاکسی‌های شهری آغاز شد و مقدمات لازم برای تکمیل آن نیز در شهر ایجاد شد.

شهردار شهرضا در ادامه درخصوص مزیت های این طرح گفت: با اجرای این طرح مشکل پول خرده و انتقال مستقیم پول حل می شود و از لحاظ بهداشتی و مشکلات و بیماری هایی که با انتقال پول بین افراد منتقل می‌شود نیز جلوگیری می‌شود.

جافری اضافه کرد: با اجرای این طرح مسافربرهای شخصی حذف و باتوجه به اینکه امکان استفاده این کارت در تاکسی ها و اتوبوس ها و پارکینگ ها هم وجود دارد، در آینده نزدیک شاهد ساماندهی وضعیت حمل و نقل مسافر در شهر خواهیم بود.

محمدحسین کوهی زاده – معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا عنوان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران شهری شهرضا رفع معضل ترافیک درون شهری است که مواردی از جمله افزایش تعداد خودروهای شخصی و کمبود خودروهای عمومی و تمرکز امکانات اداری در هسته مرکزی شهراین معضل تشدید شده است.

وی ادامه داد: بر اساس طرحی که مراحل مطالعاتی آن انجام شده ۲ تقاطع غیرهمسطح در میدان فاطمیه و چهاراره طالقانی شهرضا ایجاد خواهد شد، برای حل معضل ترافیک در حدفاصل چهاراراه طالقانی تا میدان شهدا نیز راهکارهای اصلاحی در طرح جامع ترافیکی شهرضا پیشبینی شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا تصریح کرد: تکمیل طرح پایش تصویری ترافیکی شهرضا نیز طرح دیگری است شهرداری در حال اجرای آن است که مراحل اجرایی آن منطبق با طرح جامع ترافیکی شهر است.

کوهی زاده اضافه کرد: با شورای شهر رایزنی شده تا معابری که امکان انتقال ترافیک از هسته مرکزی شهر را دارند در اولویت تملک قرار گیرند تا به این وسیله خیابانهای جایگزین جدیدی در سطح شهر احداث شود.

وی گفت: واحد امکلاک شهرداری نیز طرح شناسایی زمینهای مستعد برای احداث پارکینگ را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شهرضا تأکید کرد: یکی از مهمترین مواردی که می تواند در کنار خدمات شهرداری زمینه اصلاح ترافیکی شهر را فراهم کند، بهبود و افزایش سطح فرهنگ ترافیکی شهروندان و احترام به قوانین و مقرات است که تاحد زیادی از ترافیک و تصادفات درون شهری می‌کاهد.

کد خبر 327360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.