سیستم «سرای۹ » به زودی در شهرداری اصفهان اجرایی می شود

با اجرای سیستم «سرای ۸ » بخش شهرسازی و درآمد مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان زیر دوربین نظارتی مدیران شهرداری است و هر نوع گزارش با هر درخواستی را به صورت پویا در هر بازه زمانی می توانند از این سیستم دریافت و آسیب شناسی کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از دغدغه های اصلی محاسبات شهرداری، خطای انسانی، عدم شفاف سازی، عدم ارایه فاکتور و صورتحساب الکترونیکی بود اما با راه اندازی سیستم یکپارچه «سرای ۸» این مشکلات برطرف شده و این سیستم قرار است خدمتی هوشمند، شفاف و بدون خطای انسانی را به شهروندان اصفهانی ارایه کند.

سیستم مکانیزه شهرسازی و درآمد با عنوان سرای ۸ ، مشتمل بر ۳۵ زیرسیستم است که ۳۲ زیر سیستم آن مربوط به شهرسازی و ۳ زیرسیستم مربوط به بخش های مالی و درآمد است، بنابراین سرای ۸ فقط منحصر به محاسبات مالی نیست.

این سیستم مشتمل بر امکاناتی همچون صدور پروانه ساختمانی، امور مهندسان ناظر، نحوه محاسبات عوارض به صورت مکانیزه، کمیسیون ماده صد، شهرنما، پلیس ساختمان، سیستم املاک، طرح برون سپاری است.

سیاست گذاری های سرای ۸  به گونه ای تدوین شده تا پاسخگوی نیازهای مردم باشد؛ این سیستم جامع و هوشمند، به گونه ای عوارض صدور پروانه را محاسبه و صادر می کند که در آن دخالت دست وجود ندارد و عوارض بر مبنای مصوبات شورای شهر و قوانین جاری محاسبه می شود.

سیستم یکپارچه سرای ۸ به صورت اینترنتی است تا شهروندان بتوانند بدون مراجعه حضوری به شهرداری پاسخ های خود را دریافت کنند و البته صرفه جویی در وقت شهروندان، کاهش سوخت و کاهش آلودگی هوا از جمله مزایای راه اندازی این سیستم است.

در واقع سیستم یکپارچه سرای ۸ خدمتی هوشمند، شفاف و بدون دخالت انسانی را به شهروندان اصفهانی ارایه می کند.

تحقق انجام بازدید مجازی با تصاویر ۳۶۰ درجه معابر و فضاهای عمومی شهر
مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: سیستم سرای ۸ از فروردین ماه سال گذشته در یکی از مناطق شهرداری اجرا  و به مرور به سایر مناطق تسری پیدا کرد تا اینکه خرداد امسال در کلیه مناطق ۱۵ گانه اجرایی شد.

وحید مهدویان می افزاید: اقدام بزرگی که در این سیستم انجام شد الکترونیکی شدن یا مکانیزه کردن کلیه فرایندهای شهرسازی و درآمد در شهرداری بود، به طوری که تمام اقدامات دستی که در سنوات قبل انجام می شد، به صورت مکانیزه با خروجی های الکترونیکی در اختیار مردم قرار گرفت.

وی تصریح می کند: یکی دیگر از اقدامات سرای ۸،  شهرنما و تصاویر ۳۶۰ درجه بود که از بالغ بر ۵۲۰۰ کیلومتر معابر و فضاهای عمومی شهر اصفهان، تهیه و در اختیار مردم و مدیران شهری برای بازدید های مجازی قرار داده شد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اقدام بزرگ دیگر را یکپارچگی سیستم های شهرسازی و درآمد خوانده و تاکید می کند: در گذشته بخش شهرسازی یک سیستم دستی برای خود داشت و بخش درآمد نیز سیستم محاسباتی جداگانه، همچنین بخش کسب و پیشه برای خود سیستم داشت و در واقع همه این بخش ها به صورت جزیره ای عمل می کردند و البته برخی مغایرات هم به وجود می آمد چون اقدامات دستی بود، اما در سیستم سرای ۸ که اساس اصلی یکپارچه سازی است، تمام فرایندهای مربوط به پاسخ استعلام، پروانه ساختمان، گواهی ها و در واقع کلیه خدمات شهرسازی ار جمله شهرسازی، درآمد و نوسازی، همه به صورت یکپارچه در یک سیستم انجام می شود؛ در واقع این یکپارچگی سیستم بخش دیگری از دستاوردهای پروژه بود.

وی ادامه می دهد: در این فرایند تمام اوراق پرونده ها که دستی و اسکن شده بودند، دسته بندی و به صورت آرشیو الکترونیکی درآمد.

مهدویان یادآور می شود: در حال حاضر دیگر نیازی به پرونده های دستی که در مناطق وجود داشت، نیست و مالک، کارمند شهرداری و یا مدیر شهرداری می تواند در لحظه به اطلاعات پرونده با زدن کد نوسازی دسترسی داشته باشد.

محاسبه هوشمند ضوابط

مهدویان اقدام دیگر را «محاسبه هوشمند ضوابط» عنوان می کند و می افزاید: در محدوده شهر اصفهان ۴۷۱ هزار ملک شناسایی و در در نقشه شهر اصفهان بارگذاری شده است؛ لذا هر ملکی را که شهروند از طریق کد نوسازی یا نقشه هوایی شناسایی کند، می تواند کلیه ضوابط شهرسازی حاکم بر این ملک را به صورت هوشمند محاسبه کند و مطلع شود از اینکه به عنوان مثال چند طبقه اجازه ساخت دارد، چه مقدار زمین در مسیر معابر دارد، کاربری ملک در طرح های توسعه شهری چیست و تراکم مجاز چقدر است.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تاکید می کند: کلیه ضوابط و نقشه ها در سیستم بارگذاری شده و با زدن یک دکمه توسط متقاضی اطلاعات ملک مورد نظر به صورت هوشمند واخوانی می شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم سرای ۸ در بخش شهروندان کلیه اطلاعات مربوط به ملک را در اختیار می گذارد، اظهار می کند: علاوه بر این شهروند می تواند اعلام هوشمند مبلغ پروانه ساختمان را دریافت کند و همچنین با خبر شود از اینکه برای گرفتن پروانه ساختمانی ملک چقدر باید هزینه کند چرا که تمام مبالغ در خصوص عوارض آتش نشانی، آموزش و پرورش و تراکم عوارض تماماً با فرمول های محاسباتی در اختیار متقاضی قرار می گیرد و شهروند بدون هیچ واسطه می تواند اطلاعات ملک را دریافت کند.

به گفته مهدویان، در بخش خدمات شهروندان، مردم در هر ساعت از شبانه روز می توانند بدون نیاز به رمز عبور با مراجعه به سایت esup.isfahan.ir به کلیه اطلاعات ملک مورد نظر خود اشراف داشته باشند.

وی به قابلیت های بخش کاربران سیستم سرای ۸ اشاره و تصریح می کند:  کلیه فرایندها و اقدامات دستی، همچنین دفترچه هایی که در اختیار عده ای خاص بود، مکانیزه و الکترونیکی شده و دیگر پروانه دستی، استعلام دستی و خروجی دستی نداریم.

صدور بیش از ۳۴ هزار پاسخ الکترونیکی از طریق سیستم «سرای ۸ » در ۷ ماه!

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: طبق آخرین گزارشی که از سیستم در خصوص عملکرد ۷ ماهه  امسال یعنی از ۱۵ فروردین تا ۱۵ آبان ماه سال جاری دریافت شده است،  ۳۴ هزار و ۲۳ پاسخ الکترونیکی از طریق این سیستم صادر شده که ۳۰ هزار مورد آن استعلام، یک هزار و ۷۷۱ مورد پروانه ساختمانی و ۲ هزار و ۲۲۳ مورد گواهی عدم خلاف و گواهی پایان کار بوده است که به صورت الکترونیکی صادر شده و با توجه به بارکدی که زیر خروجی اطلاعات قرار دارد، قابل صحت سنجی است تا اطمینان از عدم جعلی بودن آن حاصل شود.

وی به کارآیی های سرای ۸ در بخش مدیران نیز اشاره می کند و می افزاید: همه مدیران شهری از شورای شهر گرفته تا شهردار، معاونان شهردار، مدیران متولی می توانند گزارش ها و آمار دقیق و آنلاینی از سیستم دریافت کنند و بدانند وضعیت منطقه از نظر درآمدی، تعداد ثبت درخواست و پروانه صادره چگونه است.

به گفته مهدویان، شهرسازی و درآمد مناطق زیر دوربین نظارتی مدیران شهرداری است و آنها هر نوع گزارش با هر درخواستی به صورت پویا در هر بازه زمانی را می توانند دریافت کنند و به نوعی تمام اقدامات مناطق شهرداری را زیر نظر گرفته و آسیب شناسی کنند.

وی ادامه می دهد: اخیراً با انجام یک آسیب شناسی  مشخص شد ۷۰ درصد نقشه ها که بنا به درخواست شهروندان کنترل و تایید می شود، مراحل بعدی ادامه پیدا نمی کند و عملاً خروجی پروانه ها بسیار اندک بوده که این به عنوان یک آسیب بزرگ در شهرداری مطرح است.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: مدیران شهری می توانند با استفاده از ابزار مانیتورینگ برای رصد کردن شهر و بررسی آسیب هایی که درحوزه شهرسازی و درآمد، شهر را تهدید می کند، اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اصفهان تاکنون به سمت الکترونیکی شدن پیش رفته تصریح کرد: تمام فرایندها را شفاف سازی و چیزی برای پنهان کردن نداریم، تاکید می کند: چشم انداز اصلی ما شفاف سازی بود و خوشبختانه در این فاز به این مهم دست یافتیم که دیگر هیچ رانت اطلاعاتی در شهرداری وجود ندارد و همه مردم می توانند به راحتی اطلاعات شهرسازی را در اختیار داشته باشند و استفاده کنند و مغفول عده ای واسطه گر نشوند!

گام نهایی ارایه هوشمند خدمات به مردم است

مهدویان خاطرنشان می کند: گام بعدی ما که در حال تست و اجرا است و امیدواریم با همت مضاعف مدیران شهری در آینده نزدیک آن را محقق کنیم، «ارایه هوشمند خدمات به مردم» است؛ چرا که تاکنون وضعیت را از دستی به الکترونیکی تبدیل کرده ایم اما از حالا به بعد قصد داریم خدمات الکترونیکی را به هوشمند تبدیل کنیم تا همانند بسیاری از ثبت نام هایی که توسط ارگان های دیگر انجام می شود، هر فردی بتواند خود کارگذار کار خود باشد.

وی می افزاید: در این فرایند وقتی شهروند در سامانه ثبت نام کرد، رایانه همچون ربات هوشمندی به درخواست او پاسخ می دهد.

مدیر طرح شهرسازی الکترونیک و برون سپاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح می کند: در حوزه شهرسازی و درآمد قصد داریم به هوشمند سازی یا همان «سرای ۹» دست یابیم تا دیگر مردم باشند و شهرداری، مردم و ربات های هوشمندی که در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز پاسخگوی آنها خواهند بود.

وی خاطرنشان می کند: در سیستم سرای ۹ مردم می توانند استعلام بانک یا دفترخانه را دریافت و پروانه ساختمان را خودشان کارگزاری کنند تا در مقابل سیستم اعلام کند چقدر ضوابط را رعایت کرده اند و چه اصلاحاتی باید بر روی نقشه انجام دهند.

مهدویان ابراز امیدواری می کند در آینده ای نزدیک بتوان این خدمت را در اختیار مردم گذاشت تا کلیه فعالیت های مردم در حوزه شهرسازی و درآمد از طریق خود مردم انجام شود و پاسخگوی آنها ربات های هوشمندی باشند که همچون عابر بانک ها در اختیار مردم قرار می گیرند و پردازش های خود را به آسانی انجام می دهند.

وی یادآور می شود: البته لازمه آن الکترونیکی شدن وساختارهایی بود که در «سرای ۸ » انجام شد و ما با این بستر می توانیم به هوشمند سازی برسیم و وابستگی مردم را به شهرداری و کارکنان شهرداری به حداقل ممکن برسانیم.

کد خبر 327340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.