سهمیه انتقال آب قمرود به خوانسار باید افزایش یابد

گلپایگان-فرماندار خوانسار گفت: سهمیه انتقال آب قمرود به خوانسار افزایش یابد زیرا مجمتمع آبرسانی گلسار تحت آبرسانی آورده شده است و با این میزان آب جوابگوی آن نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان خوانسار، سید حسن شفعتی در جلسه شورای اداری شهرستان خوانسار، اظهار داشت: اولین سفر استاندار به شهرستان خوانسار صورت گرفت و امید است به تمام اهداف مورد نظرش  انجام شود.

وی با بیان اینکه خوانسار به دلیل داشتن مردم ولایی و حسینی به حسینیه ایران مشهور است، گفت: شهرستان خوانسار دارای چهار حوزه علمیه و چهار واحد دانشگاهی و در واقع یک شهرستان علمی و فرهنگی است.

فرماندار خوانسار گفت: مردم شهرستان دارای فرهنگ و دیدگاه والایی هستند و همین سبب شده که شهرستان در خصوص آسبب‌های اجتماعی و بزهکاری اجتماعی پایین‌ترین رتبه را در سطح استان به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت: قسمتی از استان را خشکسالی در بر گرفته است و تأمین آب آن اولویت استان است اما در شهرستان خوانسار آب فراوان وجود دارد و مردم تشنه هستند.

شفعتی افزود: در سال زراعی گذشته ۴۸۰ میلی لیتر در این شهرستان باران باریده است اما آب‌های سطحی شهرستان ظرف ۲۴ ساعت از حوزه آبخیزداری خوانسار خارج می‌شود و به سمت سد ۱۵ خرداد جاری می‌شود.

وی افزود: مهار بخشی از آبهای سطحی بالادستی شهرستان و تکمیل سد باغکل و بحث‌های آبخیزداری در مراتع  سودمند است به طوری که برای قنات‌های خشکیده شهرستان و شهرستان‌های پایین دست رونق دارد.

فرماندار خوانسار ادامه داد: اگر مهار آب در سرشاخه‌های شهرستان در دستور کار قرار گیرد یک کار اساسی انجام شده است.

وی خواستار افزایش سهمیه انتقال آب قمرود به خوانسار شد، و افزود: مجمتمع آبرسانی که شامل ۲۳ روستای خوانسار است و تحت این آبرسانی قرار دارد و با این میزان آب جوابگو نیست.

شفعتی بیان داشت: مدیریت جهاد کشاورزی طرحی در زمینه آبیاری نوین، قطره‌ای کردن و آبیاری‌های کم فشار و پرفشار دارد و ۸۵درصد هزینه از سوی دولت و ۱۵درصد را باید کشاورزان پرداخت کنند.

وی افزود: کشاورزان از این طرح به دلیل این که در هنگام قرار داد باید کاهش میزان پروانه آب را قبول کنند، از این طرح استقبال نکردند.

فرماندار خوانسار گفت: امروز راه دامنه-خوانسار و کمربند شهرستان در دستور پبگیری استاندار قرار گرفت تا خوانسار به عنوان تنها شهرستان فاقد کمربند شهری شناخته نشود و توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سه ناحیه صنعتی در خوانسار تعریف شده است، افزود: ناحیه فدک در روستای رحمت آباد کلنگ زنی شده است و همچنین ناحیه‌ صنعتی روستاهای خم پبچ و ویست در حال طی کردن مراحل بروکراسی اداری هستند.

وی گفت: دهکده فرهنگی قرآنی منطقه ویست توسط قاریان بین المللی شهرستان در حال پیگیری است که احداث آن مکانی برای محققین و پژوهشگران قرآنی است.

شفعتی بیان کرد: سال ۶۶ سیل ویرانگری شهرستان خوانسار را ویران کرد اما تا کنون اعتبارات به صورت قطره چکانی تزریق شده است و در اختیار شهرداری با هدف ساماندهی رودخانه از گلستان‌کوه تا داخل شهر قرار گرفته است.

وی افزود: ساماندهی این رودخانه هم به ظرفیت گردشگری کمک می‌کند  و هم تهدید سیل و هم مشکل ترافیک شهر را برطرف می‌سازد./

کد خبر 327332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.