باغبهادران مهد طلای سبز، در حسرت جشنواره گردو/صادرات طلای سبز لنجان نیازمند صنایع تبدیلی

لنجان_با فرا رسیدن فصل پاییز وقتی طبیعت سفره زرد رنگ خود را بر سینه طبیعت گسترانیده، برداشت گردو از باغات گردوی شهرستان لنجان تولد و زندگی دوباره ای به طبیعت این منطقه می بخشید و باغ‌های بزرگ گردو شاخ و برگ خود را که پادشاه فصل‌ها به آن رنگ و لعاب بخشیده از لابه لای چینه‌های گِلی نمایان می کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، طبیعت سرسبز و زمین های حاصلخیز شهرستان لنجان فرصتی را فراهم کرده که با کاشت انواع محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال نقشی مهم در رونق کشاورزی استان، اقتصاد منطقه و اشتغالزایی داشته باشد.با فرا رسیدن فصل پاییز وقتی طبیعت سفره زرد رنگ خود را بر سینه طبیعت گسترانیده است برداشت گردو از باغات گردوی شهرستان لنجان تولد و زندگی دوباره ای به طبیعت این منطقه بخشیده است.باغ‌های بزرگ گردو شاخ و برگ خود را از لابه لای چینه‌های گِلی نمایان کرده اند. شاخ و برگی که حالا پادشاه فصل‌ها به آن رنگ و لعاب ویژه ای بخشیده است.

پوسته‌های گردو لابه لای برگ ریزان خزان نشان از آن می‌دهد که کشاورزان به تازگی گردوی باغشان را چیده اند .بسیاری از آنان کار برداشت گردو را یک تفریح نشاط بخش می دانند و می گویند: هر ساله برای رسیدن این ایام لحظه شماری می کنیم و گاه اقوام و آشنایان نیز برای کمک به برداشت گردو راهی روستاهای باغبهادران می شوند. یکی از قدیمی ترین درخت های گردوی روستای کلیشادرخ از توابع بخش باغبهادران است که می توان به دو گردو همجوارهم نام برد.

اسم این دو گردو به نام گردو تخم مرغی است که علت نام گذاری آن شباهت زیاد به تخم مرغ است، محل قرار گیری این دو گردوی بزرگ به زمان حال در محوطه باغ دکتر(ورودی شرقی روستا) قرار گرفته اند. جریان کاشت این درختها به زمان های قدیم ختم می شود که یک نفر روحانی بانی کاشت این دو گردو بوده که مالک آن زمان خود بوده. طی گذشت زمان این دو گردو را به ارباب آن زمان روستا به فامیلیت سردارجنگ می فروشد. بعد از سردار جنگ دخترش به نام بی بی کوکب آن را به مالکیت می گیرد و...

صفای گردو تکانی و خاطراتی فراموش ناشدنی

در قدیم الایام صبح روز گردو تکون که حداقل از یک روز قبل مشخص شده بود حال و هوای دیگری را در باغ های روستاهای بخش باغبهادران ایجاد می کرد و تقریبا تمامی امور کاری دیگر تعطیل بود و نگاهها همه متوجه گردو تکون بود. بزرگترها بعنوان ارباب، جوانها بعنوان گردوتکون، خانم ها گردو جمع کن و کوچکترها نیز پارچینی کن بودند و بالاخره هرکسی به طریقی ازاین خوان بهره ای می برد.

با توجه به میزان ثمر گردوها ساعات تکاندن درختان گردو نیز متغیر بوده سر و صدای ارباب ها صبح گردو تکون بشارت روز جدی و پرکاری را می داد و بعد از آن صدای شُپ شُپ گردو تکون ها نشان دهنده اوج ماجرا بود هرچند امروز نیز در گردو تکانی از افرادی چالاک و زبردست  که براحتی از شاخه های گردو بالا می رود و گردوها را می تکاند استفاده می شوداما با پیشرفت تکنولوژی دستگاه شیکر برداشت گردو پا به میدان برداشت گردو نهاده و جذابیت گذشته را تحت تاثیر خود قرار داده است. باید گفت شرایط مناسب تفرجگاهی باغبهادران زمینه تولید گردوی مرغوب را برای گردو کاران این منطقه به خوبی فراهم کرده به طوریکه گردوی تولیدی لنجان در کشور نیز برای خود نام و نشانی دست و پا کرده است.

۷۰۰ هکتار به از باغات لنجان به درختان گردو اختصاص دارد

همت‌علی انصاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنجان در گفتگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به اینکه هشت هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در شهرستان لنجان وجود دارد، گفت: باغ‌های شهرستان لنجان ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار است که از این رقم ۷۰۰ هکتار به باغهای گردو اختصاص دارد.

 وی با اشاره  به اقیلم آب و هوایی مناسب بخش باغبهادران تصریح کرد: پیش بینی می شود با پایان فصل برداشت گردو بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ تن از باغات تحت پوشش باغ های شهرستان لنجان گردو برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی لنجان افزود: برای برداشت گردو از باغ های بخش باغبهادران با کمک اداره جهاد کشاورزی شهرستان لنجان و بخش خصوصی دستگاه شیکر برداشت گردو خریداری شده است.

البته باید توجه داشت خشکسالی­ های پی در پی سال­ های اخیر خسارات جبران ناپذیری به پیکره بخش کشاورزی و باغداری وارد کرده است. برخی که ارتزاقشان از این راه است با مشکلات متعددی روبرو شده‌اند، تولید آنان کاهش، از کیفیت محصول کاسته و صادرات نیز برای آنان تبدیل به رویا شده است.

یکی از باغداران باغبهادران که به پرورش درختان گردو مشغول است، معتقد است که تلاش ­های چندین ماهه باغداران نتیجه درخوری ندارد البته امروز همچنان گردویی تولید می­ شود که باب صادرات است، اما نیازمند حمایت هستیم.

جای خالی جشنواره گردو، طلای سبز لنجان در باغبهادران

باید توجه داشت گردو محصولی است که می‌تواند به عنوان یک محصول صادراتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و با توجه به ظرفیت بالای شهرستان لنجان در تولید گردو را به عنوان یک محصول صادراتی بی‌نظیر به دنیا معرفی کرد از سوی دیگر شناخت بیشتر مردم و کشاورزان از گردو، قرار دادن این محصول به عنوان محور توسعه شهرستان و معرفی فرهنگ عامه می تواند در قالب جشنواره گردو قرار گیرد جشنواره ای که سال هاست جای آن در شهرستان لنجان خالی است.

باید توجه داشت برگزاری جشنواره گردو می‌تواند ضمن معرفی مناطق بکر و سرسبز گردشگری شهرستان پرآوازه لنجان بخصوص بخش باغبهادران، زمینه لازم را برای توسعه صنعت گردشگری را نیز بیش از پیش فراهم آورد. از سوی دیگر قطعا تقویت صنعت تولید گردو بخش قابل توجهی از نیروی کار شهرستان را به خود جذب خواهد کرد و با سرمایه سرمایه گذاران بخش خصوصی و فعال کردن صنایع بالا دستی گردو و توسعه صادرات محصول به خارج از کشور می توان موجبات فعال شدن زمینه های اقتصادی در شهرستان را فراهم کرد.

بی‌تردید هماهنگی و همکاری مسئولان، کشاورزان و باغداران و استفاده از علوم و تکنولوژی روز و کشت علمی و نوین این محصول و تلاش برای بالابردن هرچه بیشتر کیفیت آن و پیگیری برای ایجاد صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و صادرات این محصول ممتاز می تواند فرصتی مغتنم نه‌تنها برای این شهرستان لنجان بلکه برای استان اصفهان فراهم کند.

کد خبر 327161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.