اولتیماتوم لاریجانی به وزیر اقتصاد/روزنه امیدی برای بازنشستگان صندوق فولاد گشوده شد

طی چند سال گذشته بازنشستگان صندوق فولاد کشور به دلیل بی توجهی دولت به مطالباتشان، بارها و بارها مقابل مجلس تجمع کردند تا شاید از این طریق مطالبات خود را پیگیری و دریافت کنند.

به گزارش ایمنا، شاید داستان پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق فولاد و اعتصاب و اعتراض آنها مقابل استانداری، مجلس و نهاد ریاست جمهوری طی یک دهه گذشته تکراری باشد اما باید گفت متاسفانه این خواسته و مطالبه صنفی در این سال ها نه تنها توسط دو دولت احمدی نژاد بلکه توسط دولت یازدهم و دوازدهم نیز هنوز برآورده نشده است.

بازنشستگان صندوق فولاد و ذوب آهن در تجمعات خود به وضوح خواسته اند که بودجه‌ای برای تامین منابع مالی پرداخت مستمری بازنشستگی توسط دولت در نظر گرفته شود و معتقدند اگر طرح تامین بودجه بازنشستگان فولاد در مجلس تصویب شود، بخش زیادی از مشکلات مالی مرتفع خواهد شد.

یکی از بازنشستگان صندوق فولاد پیش از این به ایمنا گفته بود که در حال حاضر بودجه‌ای که در سال ۹۶ برای بازنشستگان درنظر گرفته شده جوابگوی مطالبات بازنشستگان نیست. به همین دلیل هر ماه در بحث پرداخت مستمری و ارائه خدمات درمانی و رفاهی صندوق دچار مشکل است.

البته این روزها دامنه اعتراضات بازنشستگان ذوب آهن و صندوق فولاد نیز به شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرامی کشیده شده است.

طی این سال ها سناریوی های مختلفی از سوی دولت و مجلس برای حل مشکل بازنشستگان صندوق فولاد ترسیم شد. با این حال هیچ کدام از این راهکارها مشکل این صندوق را حل نکرده است. صندوقی که به گفته بسیاری از کارشناسان به نوعی ورشکسته است و سهام ها و سهام داران آن خود دارای مشکلات متعدد هستند به نحوی که نمی توانند در تامین مالی هزینه های صندوق پولی به میان آورند. بعد از خروج طرح بررسی صندوق فولاد در صندوق بازنشستگی کشور فوریت در مجلس و ارجاع آن به کمیسیون های مربوطه این بار نیز رئیس چند کمیسیون مجلس در مکاتباتی خواستار حل مشکل ۱۳ ساله بازنشستگان صندوق فولاد شده است.

حل مشکل حقوق بازنشستگان فولاد در گرو فروش سهام

سیزدهم آبان امسال رؤسای کمیسیون های صنایع و معادن، اجتماعی و اقتصادی مجلس در نامه ای به رئیس مجلس برای رفع مشکل عدم پرداخت حقوق مستمری بازنشستگان فولاد خواستار واگذاری سهام چند شرکت بزرگ دولتی شدند.

در این نامه آمده بود در سال های اخیر بازنشستگان صنعت فولاد که در حدود ۹۰ هزار نفر در کشور می باشند همواره از بابت دریافت مستمری خود دچار مشکلات متعددی بوده و این امر دغدغه خاطر همه نمایندگان شده است. از آنجائیکه در قانون بودجه سال ۹۶ منابع پیش بینی شده در بند هـ تبصره ۷ کفاف پرداخت حقوق و مزایا را نداده عملا مستمری بازنشستگان در ۶ ماهه باقی مانده سال با مشکل اساس مواجه شده است. لذا از آنجا که در بند پ ماده ۱۲ قانون توسعه برنامه ششم مصوب گردیده که دولت براساس محاسبات فنی، بیمه ای مطالبات صندوق فولاد را حداکثر ظرف سه سال پرداخت و تسویه نماید و میزان مطالبات صندوق از دولت نیز طبق تائید سازمان حسابرسی بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال است.

روسای کمیسیون های صنایع و معادن، اجتماعی و اقتصادی در پایان این نامه از لاریجانی خواستند که به منظور رفع مشکل همیشگی صندوق دستور دهد وزارت امور اقتصاد و دارایی نسبت به واگذاری و اجرایی کردن مصوبات قبلی دولت واگذاری ۲۰ درصد سهام فولاد مبارکه، ۲۰ درصد سهام شرکت مس ایران، ۱۰۰ درصد سهام آلومینای جاجرم و ۱۰۰ درصد سهام معدن گل گوهر (۵ و ۶) و ۲۰ درصد هلدینگ خلیج فارس اقدام و تا پایان سال خزانه داری کل کشور به صورت علی الحساب نسبت به پرداخت حقوق این قشر تا پایان سال، اقدام و نهایتا مبلغ فوق از محل مطالبات صندوق مذکور موضوع بند ب ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه تهاتر شود.

ضرب الاجل لاریجانی به وزیر اقتصاد برای حل مشکل صندوق فولاد

علی لاریجانی اما امروز در پاسخ به نامه روسای کمیسیون ها با دستور ضرب الاجلی به کرباسیان وزیر اقتصاد خواستار حل مشکل بازنشستگان فولاد شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس پیرامون این موضوع، گفت: رئیس مجلس در پاسخ به نامه روسای کمیسیون های اقتصاد، صنعت و اجتماعی تاکید کرده وزیر اقتصاد باید در مدت سه ماه وضعیت پرداخت های صندوق بازنشستگی را تعیین تکلیف کند.

محمدرضا پور ابراهیمی با بیان اینکه رئیس مجلس به نامه سه رئیس کمیسیون های تخصصی مجلس درباره رفع مشکل دریافت مستمری بازنشستگان فولاد پاسخ داد و افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نامه مذکور تاکید کرده وزیر اقتصاد باید در مدت سه ماه وضعیت پرداخت های صندوق بازنشستگی تعیین تکلیف شود چرا که بازنشستگان نباید در پایان هرماه برای دریافت مستمری مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: براساس مکاتبات انجام شده از سوی این سه کمیسیون با رئیس مجلس، علاوه بر پرداخت حقوق در سه ماه آتی به بازنشستگان صنعت فولاد، باید مشکلاتی که در پرداخت های صندوق بازنشستگی وجود داشته است بصورت دائم در آینده نیز حل شود.

رئیس کمیسیون های اقتصادی مجلس افزود: شایسته نیست در پرداخت حقوق بازنشستگان مشکلاتی به وجود آید؛ در این راستا مشکلات مذکور به صورت شفاهی و کتبی به اطلاع رئیس مجلس رسیده و در این راستا لاریجانی تاکید داشتند مسائل در ارتباط با حقوق بازنشستگان باید به صورت دائمی حل شود.

وی گفت: حقوق معوق بازنشستگان صنعت فولاد باید سریعا پرداخت شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این راستا مسئولیت دارد.

صندوق های بازنشستگی مشکل جدی کشور

از سوی دیگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامگاه دوشنبه در نشست مشترک اعضای کارگروه تخصصی اشتغال آذربایجان شرقی در تبریز، با اشاره به مشکلات صندوق های بازنشستگی کشور، گفت: سن بازنشستگی به ۴۵ سال رسیده و دوام صندوق های بازنشستگی کاهش پیدا می کند، بنابراین باید برای این مسایل چاره ای اندیشید.

علی ربیعی اظهار داشت: بحث صندوق های بازنشستگی نیز موضوع جدی امروز جامعه است که در حال پیگیری آن هستیم؛ پایداری منابع ما با مشکل مواجه شده و بیش از ۱۲ صندوق در کشور دیگر صندوق بازنشستگی نیستند و صندوق کارپردازی شده اند.

وی گفت: بدهی های انباشته شده به صندوق ها و تصمیماتی که خارج از اختیار صندوق ها گرفته شده، همگی موجب ایجاد مشکل برای این صندوق ها شده اند.

وی با بیان اینکه صندوق های بازنشستگی مساله جدی ماست، ادامه داد: طرحی برای پایدارسازی و تامین بدهی صندوق‌ها در دست اجرا داریم و تلاش می کنیم این صندوق ها را زنده و پیشرو نگه داریم.

پرداخت حقوق بازنشستگان در ماه های آینده نامعلوم است

نماینده کانون های معدنی و فولاد کشور در گفتگو با خبرنگار ایمنا پیرامون گلایه بازنشستگان صندوق فولاد نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق هایشان، اظهار داشت: طی شش ماه دوم امسال پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد به دلیل شرایط اقتصادی کشور، در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مجتبی احمدی بیان داشت: قرار است که حقوق بازنشستگان صندوق فولاد از محل فروش اموال مازاد وزارت رفاه تامین شود اما به دلیل رکود شدید در کشور فروش اموال مشکل است و پرداخت حقوق بازنشستگان در ماه های آینده نامعلوم است.

وی با تاکید بر اینکه نامشخص بودن وضعیت پرداخت حقوق بازنشستگان صندوق فولاد، موجبات نگرانی بازنشستگان را فراهم کرده است، افزود: به دلیل مشکلات موجود پرداخت حقوق نیمه دوم بازنشستگان صندوق فولاد و محل تامین آن، نامعلوم است.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان در پاسخ به این سوال که بیش از یک ماه قبل طرح فوریتی انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشور از سوی چند تن از نمایندگان مجلس امضا و مورد بحث قرار گرفت اما فوریت بررسی این اواخر مهر ماه طرح برداشته شد، بیان داشت: باید عنوان کرد که بازنشستگان فولادی پیش از این کارکنان دولت و بخش های دولتی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه، گلگهر، شاهرود، کرمان و ... بودند و کسورات بازنشستگی ما در دولت و وزارتخانه انباشته و دولت در طرح های خود این هزینه را صرف کرده است به این دلیل ما هم خواهان ادغام و انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشور هستیم.

صندوق بازنشستگی فولاد غیرقانونی ایجاد شد

به گفته احمدی، صندوق بازنشستگی کشوری ۷۵ درصد منابع خود را از خزانه دولت و بودجه عمومی تامین می کند به این دلیل بازنشستگان صندوق فولاد نیز دارای حقوق دولتی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که بخش هایی همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه در راستای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، خصوصی سازی شده اند و دولتمردان معتقدند که بازنشستگان این مجموعه ها دیگر زیر نظر صندوق بازنشستگی کشوری نیستند، گفت: تمام واحدهای ما پیش از خصوصی سازی دولتی بودند و کسورات ما به صندوق بازنشستگی کشور واریز می شد اما بعد از خصوصی سازی این مجموعه ها و در سال ۷۶  دولت به طور غیرقانونی صندوق بازنشستگی فولاد را ایجاد کردند.

رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان افزود: تا پیش از این تمام طرح ها و واحدهای فولادی، عمومی و دولتی بوده و طبق قانون ما باید زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن تجارت می ماندیم و توسط معاونت توسعه صنعت معدن (ایمیدرو) اداره می شدیم در این راستا می توانستیم از بودجه وزارتخانه و بودجه عمومی دولت برای دریافت حقوق و درمان خود بهره گیریم.

صندوق بازنشستگی فولاد بدون آینده نگری ایجاد شد

وی تصریح کرد: ایجاد صندوق بازنشستگی فولاد با قانونی که شتابزده از مجلس گرفت و بدون آینده نگری و خلاف قانون ایجاد شد که امروز توان پرداخت حقوق بازنشستگان خود را ندارد.

احمدی با بیان اینکه فوریت انتقال صندوق بازنشستگی فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری برداشته شده و قرار است این موضوع در کمیسیون های مربوطه بحث و بررسی شود، تاکید کرد: ما تلاش می کنیم در این کمیسیون ها جلساتی برگزار کنیم و اعضای آن را متقاعد به بررسی درست و اصولی این طرح برای رای گیری مجدد کنیم.

وی در ادامه پیرامون مطالبات معوق بازنشستگان صندوق فولاد، گفت: مجموع بدهی دولت از سال ۹۱ تاکنون به صندوق بازنشستگی فولاد ۳۲هزار میلیارد تومان است که متاسفانه پرداخت آن نهایی نشده است.

نماینده کانون های معدنی و فولاد کشور بیان داشت: در برنامه ششم توسعه کشور تاکید بر پرداخت این بدهی در سه سال اول این برنامه شده است و باوجودی که امسال نخستین سال اجرای این برنامه است قرار بود دولت یک سوم آن را پرداخت کند و این هزینه در این مدت در بودجه سنواتی دولت پایدار باشد با این وجود طی ۶ ماه گذشته ریالی از این بدهی توسط دولت پرداخت نشده است.

حل مشکل بازنشستگان صندوق فولاد وظیقه دولت است

نماینده مردم اصفهان در مجلس در خصوص مشکلات صندوق فولاد، گفت: صندوق بازنشستگی فولاد ۸۵ هزار عضو دارد که اگر با خانواده های آن ها این تعداد را حساب کنیم بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در سال ۹۰ عضو این صندوق می شوند که این موضوع دارای اهمیت بسیاری است، امروز این کارگران طلب خود را می خواهند و در حال حاضر تعدادی از آن ها برای دریافت حقوق عقب مانده این ماه خود در مقابل استانداری اصفهان تحصن کرده اند در حالیکه این موضوع تعهد دولت است و باید این مشکل را حل کنیم.

احمد سالک تاکید کرد: باید مشکل بازنشستگان صندوق فولاد در دولت حل شود و باید رئیس جمهور و وزرای مربوطه در یک جلسه بنشینند و این مشکل را برای همیشه حل کنند چرا که حقوق این بازنشستگان مدام در حال به تعویق افتادن است بنابراین دولت باید خود تمهیدات لازم را در این زمینه اتخاذ کرده و مشکل این بازنشستگان را حل کند که شیوه تامین منابع مالی آن به دولت برمی گردد تا این وضع بازنشستگی اسفبار در کشور از بین برود.

گزارش از ریحانه السادات سجادی

کد خبر 327042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.