مستان سلامت می‌کنند...

شاید قشنگ ترین توصیف این صحنه ها همان باشد که سال ها قبل بایزید بسطامی در راه بادیه و سردر راه یافتن «حق» توصیف کرد: «به صحرا شدم عشق باریده بود... »

به گزارش ایمنا، اهل هنر مشقت و فاصله و سنگلاخ می شناسند و از سختی و مرارت در ره منزل جانان هراسشان نیست... 
هنرمندان ایران هم پا و هم قدم مردمشان زائر کربلا شده اند. در این چند سال که پیاده روی اربعین بیش از یک حرکت مذهبی رنگ و بوی ملی هم به خود گرفته است حضور هنرمندان ایرانی در کنار مردم و در بین زائرین پیاده حرم اباعبدالله الحسین به جا و درست و هوشمندانه می نماید.  
مگر نه اینکه خلق هر ایده ای در هنر یک جایی در بین مردم جای دارد و حاصلش هم باید به مذاق همین مردم خوش بیاید؟ مگر نه اینکه هنرمند هر جامعه ای باید مردم شناس باشد و حرف و زبان و راه و روش مردم جامعه اش را بداند؟ اصلا جدا از حرکت ملی و مذهبی و آرمانی که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست، حضور یک هنرمند در کنار مردمش اصل و اساس ماندگاری و هنرمندی است. کدام هنر بدون وجود مردمی که لمسش کنند زنده می ماند؟ کدام هنرمندی در خلا، بزرگ و دلبر و مشهور می شود؟  
ارتباط دایمی اهالی هنر با جامعه و آدم ها رکن اصلی پویایی یک هنر است وگرنه از نسشتن در خانه و زندگی کردن در خلا، هر کدام از هنرمندان امروزی کپی نامرغوب یکی از هنرمندان دهه های قبل از خود می شوند، افراد به اصطلاح هنرمندی که قبل از ظهور تاریخ مصرفشان تمام شده و باید بساط برچینند و چه بهتر که روایت یک سرگشتگی، یک دلدادگی، یک عشق حلقه وصل هنرمندان و مردم باشد و کجا مهری پروسعت تر از حسین می تواند این حضور مشترک را شکل دهد؟
حضور هنرمندان ایرانی در بین زائرین یادمان می آورد که با این همه تفاوت در ظاهر و سلیقه و عقیده و منش هنوز حرف مشترکی هست. هنوز نقطه امن جهان های پراکنده مان یک جاست. هنوز همگی زائر یک منزلیم و هنوز همدیگر را داریم. می توانیم به هم اعتماد و اقتدا کنیم و بدانیم که یک جایی در دنیا هست که زبان مشترک همه آدم هاست. 

حضور حسام الدین سراج در بین این خیل دلشده ذهن هر کدام این زائران را پر می کند از همان ملودی دلنشین «مستان سلامت می کنند» و قوت پاهای رفته باز می گردد.
عمار تفتی و کوروش سلیمانی، نوید حرف های جدیدی هستند در سینمای ایران که البته جایش هم اساسی خالی است، بهرام عظیمی که حتم داریم می تواند حرف کربلا را از زبان شیرین شخصیت های انیمیشنی اش به گوش دنیا هم برساند، و حبیب احمدزاده که حتما در تمام راه حواسش را جمع می کند تا قصه کربلا با چاشنی طنز راهی ذهن آنهایی هم که کمی دورترند بشوند...

از راه دور به هنرمندان سرزمینمان می گوییم: التماس دعا...

کد خبر 327037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.