کنگره قصد حفظ برجام را دارد/ مذاکره مجدد در کار نیست

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید در گفت و گوهایش با قانونگذاران آمریکایی به این نتیجه رسیده که آنها قصد پایبندی به توافق اتمی با ایران را دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از بی بی سی.  موگرینی در یک کنفرانس خبری در روز سه شنبه در واشنگتن به خبرنگاران گفت: "نشانه های روشنی دیدم که نیت آنها حفظ تعهد ایالات متحده به توافق است." او چند هفته پس از آن اظهار نظر می کند که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد حاضر نیست پایبندی ایران به برجام را تایید کند. آن تصمیم باعث شد تصمیم گیری در مورد آینده برجام به کنگره محول شود.

برجام در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه "پنج به علاوه یک" شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان امضا شد که براساس آن ایران بخش های حساس برنامه هسته ای را متوقف کرد و در مقابل تحریم های اعمال شده بر برنامه اتمی ایران معلق شد. براساس قانون "نظارت بر توافق هسته ای ایران" که کنگره دو سال پیش وضع کرد رئیس جمهور موظف بود هر سه ماه یک بار پایبندی ایران به توافق را تایید کند و در غیر این صورت کنگره ۶۰ روز وقت خواهد داشت در مورد اعمال مجدد تحریم های ایران که براساس برجام لغو شده تصمیم بگیرد.

اکنون با تصمیم روز ۱۳ اکتبر آقای ترامپ کنگره تا اواسط ماه دسامبر باید در مورد برجام به ارزیابی برسد. با این حال حتی بسیاری از جمهوری خواهانی که در گذشته مخالف امضای برجام بودند گفته اند که آمریکا باید به آن پایبند بماند و حداکثر تلاش خود برای نظارت بر آن را به کار گیرد.

خانم موگرینی درست چند روز بعد از تصمیم آقای ترامپ اعلام کرده بود که به واشنگتن سفر خواهد کرد تا از قانونگذاران آمریکایی بخواهد برجام را حفظ کنند. او روز سه شنبه پس از دیدارهایی در واشنگتن با مقام های دولت ترامپ و اعضای کنگره گفت: "ما می خواهیم ایالات متحده به اجرای برجام در آینده ادامه دهد. از نظر امنیتی به نفع اروپاست که این توافق به طور موثری اجرا شود." او همچنین بار دیگر گفت که امکان مذاکره مجدد در مورد برجام وجود ندارد: "اگر بخشی از آن بازگشایی شود، کل توافق بازگشایی می شود. مذاکره مجدد در مورد بخشی از توافق ممکن نیست."

خانم موگرینی همچنین گفت به تصمیم نهایی کنگره احترام خواهد گذاشت. او گفت: "من روشن کردم که نتیجه این فرآیند هرچه باشد - که یک فرآیند داخلی و برای همین محترم است - در پایان کار باید با توافق سازگار باشد." خانم موگرینی گفت برای کمک به قانونگذاران آمریکایی برای یافتن راه حل هایی که با پایبندی آمریکا به توافق "سازگار" است آمادگی دارد.

مقام های آمریکایی می گویند که به خصوص بندهای موسوم به "غروب" در برجام مایه نگرانی آنهاست. بندهای غروب در برجام به محدودیت‌هایی در مورد فعالیت اتمی ایران به خصوص غنی سازی اطلاق می شود که پس از انقضای مدت پیش بینی شده در این سند به خودی خود لغو خواهند شد.

خانم موگرینی سه شنبه گفت که علیرغم انقضای این محدودیت ها، ایران براساس توافق متعهد است هرگز سلاح های اتمی نسازد.

کد خبر 326946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.