انگشت ماشه ای؛ بیماری شایع در میان زنان میانسال/ عادت انگشت شکاندن، مقدمه شروع بیماری است

انگشت ماشه ای به واسطه التهابی که غلاف اطراف تاندون در انگشت دست را باریک می سازد، رخ می دهد و باعث می‌شود انگشت‌ها یا انگشت شست هنگام خم شدن بگیرد یا در اصطلاح قفل شود.

متخصص طب فیزیکی در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: بروز بیماری انگشت ماشه ای نسبتاً شایع است، به گونه ای که نیام قسمت ابتدایی تاندون خم کننده انگشتان در قاعده انگشت دست ضخیم می شود و موجب تنگ شدن دهانه نیام می شود.

دکتر علیرضا مقتدری ادامه داد: سپس تاندون های موجود در محل تنگی تحت فشار قرار گرفته و در ناحیه قبل از تنگی دچار تورم و برآمدگی می شوند. بنابراین در هنگام راست کردن انگشت این قسمت متورم به سختی وارد دهانه نیام می شود و انگشت به اصطلاح قفل می کند .

وی افزود: این بیماری در انگشتان افراد میانسال به ویژه زنان دیده می شود . همچنین در شست نوزادان یا بچه های کم سن و سال رخ می دهد .

وی در خصوص علائم نوع بالغین تصریح کرد: بیمار از حساسیت در قاعده انگشت مبتلا و از قفل شدن انگشت در وضعیت خم شده کامل شاکی است، قفل شدن با تلاش بسیار دست دیگر باز می شود . همچنین هنگام باز شدن انگشتان صدایی به گوش می رسد،  در معاینه یک برآمدگی قابل لمس و معمولاً دردناک در قاعده انگشت مبتلا دیده می شود .

این متخصص طب فیزیکی در مورد علائم بیماری در نوزادان گفت: نوزاد قادر به راست کردن انگشتی که در حالت خم شده قفل شده است نبوده و یک برآمدگی قابل لمس در قاعده شست لمس می شود.

مقتدری به افراد توصیه کرد:  نگذارید زندگی روزمره و کاری، انگشتان و مچ دست شما را سفت کند. حتما سعی کنید مفاصل دست شما در طول روز در کل دامنه طبیعی خود حرکت کند و اگر هم این طور نیست حتما با کشش و بردن انگشتان و مچ خود به دامنه های انتهایی آنها از نرم و متحرک بودنشان اطمینان حاصل کنید.

وی به افراد توصیه کرد: عادت بد انگشت شکاندن که صدایی هم از آن در بیاید مقدمه این مشکل است. در صورتی که بر اثر اتفاقی انگشتان یا تاندون های اصراف مچ دست شما کشیده شد، حتما اصول حمایت از کشیدگی تاندون را رعایت کنید.

مقتدری همچنین افزود: از همان مراحل اولیه که احساس کردید حرکات انگشت شما گیر دارد به فکر درمان باشید و نگذارید مشکل اضافه شود، زیرا این گونه زودتر و با درد کمتر به درمان قطعی می رسید.

کد خبر 326867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.