مشارکت بخش خصوصی؛ لازمه بلوغ اقتصادی شهرزاینده رود/برندسازی شهری اقتصاد شهر را بیمه می کند

لنجان_شهردار شهر زاینده رود گفت: ایده‌پردازی، ظرفیت‌سازی و توسعه مشارکت عمومی _ خصوصی نکته ای مهم حائز اهمیت در تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های عمرانی است که با توجه به اهمیت موضوع این مهم در مدیریت شهری درو پنجم شهر زاینده رود مورد توجه قرار گرفته است.

ابوالفضل توکلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، با اشاره به نگاه مدیریت شهری به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در پروژه های عمرانی شهر زاینده رود اظهار کرد: باید توجه داشت امروز سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در راستای ترویج دانش مشارکت به ‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها و مدل‌های تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در کشور مطرح است چراکه به دلیل وابستگی عمده دستگاه‌های اجرایی مسئول پروژه‌های عمرانی و زیرساختی به شکل سنتی تامین مالی و همچنین تنگناهای اعتباری، بسیاری از پروژه‌های عمرانی کشور با چالش نقدینگی روبه‌رو هستند.

وی افزود: باید توجه داشت «مشارکت بخش خصوصی» یک الگو و مدل تامین مالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به‌عنوان روشی بهینه و موفق در تامین منابع مالی پروژه‌های بزرگ عمرانی و زیرساختی از سال‌ها قبل شناخته شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

شهردار زاینده رود تصریح کرد: ایده‌پردازی، ظرفیت‌سازی و توسعه مشارکت عمومی _ خصوصی نکته ای مهم حائز اهمیت در تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه های عمرانی است که با توجه به اهمیت موضوع این مهم در مدیریت شهری دروره پنجم شهر زاینده رود مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کمبود منابع مالی باعث شده بسیاری از فعالیت‌ها در کشور تحت تأثیر قرار گرفته و به تبع آن مردم شهر زاینده رود نیز روزانه از کنار پروژه هایی عبور می‌کنند که رشدی در آنها دیده نمی‌شود یا حداقل دارای پیشرفت محسوسی نیستند بر آن شدیم با استفاده از ظرفیت های شهر و همچنین جذب سرمایه گذار به سمت اتمام این پروژه ها گام برداریم.

توکلی اضافه کرد: باید توجه داشت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی علاوه بر رفع تنگنای مالی از پروژه‌های عمرانی، افزایش کیفیت و تسریع در فرآیند اجرای پروژه‌ها را به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: از آنجا که در روش مشارکت، سرمایه‌گذار عملا به نوعی بهره‌بردار نیز خواهد بود، در نتیجه تقویت حس مسئولیت در اجرای پروژه از طرف سرمایه‌گذار خصوصی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، کیفیت اجرای کار نیز افزایش خواهد یافت.

شهردار زاینده رود یادآور شد: نکته مهم و قابل توجه در اقتصاد مردمی آن است که این نوع اقتصاد ‌اولین پایه اقتصاد مقاومتی به شمار می آید و مهمترین رکن اقتصاد شهری هم مردم هستند و از آنجایی که شهرداری‌ها بازیگر و تنظیم کننده اصلی اقتصاد مقاومتی در شهرها هستند می‌توان گفت تقریباً همه خدمات شهرداری‌ها با اقتصاد و کسب و کار و زندگی مردم بطور مستقیم و غیرمستقیم مرتبط است.

وی بیان کرد: آنچه در این میان از اهمیت ویژه برخوردار است آن بوده که مسئولان و سیاست گذاران باید در قالب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برنامه‌های عملیاتی خود را پیاده سازی کنند و مدیریت شهری نیز از این امر مستثنی نیست.

توکلی خاطرنشان کرد: در همین راستا با عنایت به شروع بکار مدیریت شهری شهر زاینده رود در پنجمین دوره خود بر آن شد با نصب العین قراردادن فرمایشات مقام معظم رهبری زمینه ساز تحقق شعار اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال باشند و گام های اساسی و مهمی را در این زمینه بردارد چراکه ما تحقق اقتصاد مقاومتی را رمز موفقیت در مدیریت و برنامه های شهرداری می دانیم.

شهردار زاینده رود کسب درآمدهای پایدار شهری را یکی از گام های مهم در توسعه شهر و همچنین تحقق اقتصادی مقاومتی در مدیریت شهری عنوان و گفت: در اجرای سیاست‌های ابلاغی شناخت ظرفیت‌ها، امکانات و منابع مالی و افزایش منابع درآمدی پایدار و مدیریت هزینه‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا باید توجه داشت پایدار بودن منابع درآمدی از حیث برنامه ریزی شهری میزان و زمان دقیق تحقق درآمدها مورد نیاز بسیار مهم است.

وی اذعان کرد: از همین رو لازم است مدیریت شهری علاوه بر نگاه به درآمدها به موارد هزینه‌ای و مدیریت آنها نیز توجه کردده و استراتژی افزایش درآمد را در کنار کنترل هزینه طراحی و اجرا کند.

توکلی عنوان کرد: در گام بعد ایجاد مدیریت ‌یکپارچه شهری و همچنین هماهنگی در فعالیت‌های اجرایی و شهری میان دستگاه های اجرایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید توجه داشت مدیریت‌یکپارچه شهری مسئله ای مهم در مدیریت شهری است که بوسیله آن بسیاری از موازی کاری‌ها و هزینه‌های بیهوده از بین می‌رود و در عوض اداره شهر با هزینه کمتری انجام می‌شود و مصادیق اقتصاد مقاومتی بروز می‌کند.

وی افزود:از سوی دیگر تقویت بنیه علمی نیروی انسانی و کارمندان نیز باعث بهره برداری بهتر از آنها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود لذا چنانچه کارمندان آموزش های لازم را ببینند قطعا در طول زمان، پیشرفت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سرعت بیشتری خواهد گرفت و این مهم نیز امروز در شهرداری زاینده رود مورد توجه قرار گرفته است.

شهردار زاینده رود تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری ها باید با مدیریت درست برای افزایش بهره وری بیشتر سعی در ایجاد منابع درآمدی پایدار داشته باشند و یک مدیریت صحیح شهری را ایجاد کنند از این رو با توجه به اینکه شهر زاینده رود دارای پتانسیل های خوبی است در تلاش هستیم محور توسعه این شهر را به سمت گردشگری که نقطه قوت شهرستان لنجان و شهر زاینده رود است، هدایت کنیم.

وی در پایان گفت: همچنین برندسازی و خلق ایده های جدید برای مطرح کردن شهر زاینده رود به عنوان یک شهر گردشگرپذیر و معرفی هرچه بهتر آن در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم توسعه پایدار این شهر ساحلی را رقم بزنیم.

کد خبر 326782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.